Frances Ha (2013)

FrancesDet gick alldeles för lång tid efter att jag såg Frances Ha innan jag nu till slut kom mig för att skriva ner min tankar ordentligt om filmen. Det beror delvis på att jag såg filmen i ett galet race där jag betade av filmer som jag kanske trodde skulle kunna hamna på min lista över förra årets tio bästa filmer. Nu hamnade inte Frances Ha där så därför blev det inte av att jag skrev om den direkt.

Medan jag såg filmen så klottrade jag ändå ner en del tankar. Lösryckta tankar som poppade upp under titten. Här följer nu en sorts renskrivning av dessa tankar. Vissa tankar kommer jag ihåg mycket väl. Andra ställer jag mig frågande till. ”Hur tänkte jag där eller det där minns jag inget av?” Se det som ett experiment eller ren lathet.😉

Jag är tveksam till filmen i början. Det är trams och flams. Varför har filmen hyllats? Det är inte min stil i alla fall. Men när Frances (Greta Gerwig) bästa vän och rumskompis Sophie vill flytta in i en ny lägenhet med Lisa blir det lite mer allvar och melankoli. Lisa? Var det inte en pojkvän Sophie skulle flytta ihop med?

På en restaurang försöker Frances betala med kort men köpet går inte igenom. Hon säger ”I’m not a real person yet”. Mmm, talande för filmens tema.

Jag är inte jätteförtjust i musiken. Är det inte lite väl mycket klipp. Jag får ingen riktig rytm.

RÖKA INOMHUS! Coool. Strumpor i sängen. Eh.

Varför springer hon hela tiden?

Småstad vs. storstad. Genuint vs. coolt.

När Frances är på besök hemma (över julen?): tonårskillen mimar och tittar ner i sånghäftet och vill bort medan lillkillen sjunger med frenesi och inlevelse.

När Frances är inne i badrummet i badkaret och mamman frågar ”Frances, how much longer!?”. Ja, hon undrar vad det ska bli av Frances.

När Frances vill låtsasslåss med ”den nya kompisen” efter Sophie och den nya kompisen inte fattar nåt alls. Var det Lisa som var den nya kompisen?

Vänner. Man glider isär. En ska på semester och säger det till sin ”bästa vän” dagen innan resan. Jag känner med Frances när hon liksom inte är med i loopen längre. Sophie ska flytta till Japan. Oj då. Frances är sist att veta. Vänner. Man går in i olika liv. Ibland (oftast) tar det olika lång tid att hitta de där liven. Är det elakt? Frances gör samma sak när hon åker till Paris utan att nån får veta. I Japan är allt hur bra som helst för Sophie, i alla fall om man ska tro hennes blogg…

Är det Maria Bello…? Nej, inte enligt IMDb.

Jag gillar Bowie och Paris.

Filmen höjer sig (överraskande) till en fyra när Frances på en fest berättar om vad hon vill få ut av ett förhållande… eller livet.

betyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_helbetyg_tom

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to Frances Ha (2013)

  1. Sofia skriver:

    Haha, kul experiment. Jag tycker att jag får en rätt bra uppfattning av filmen, kanske för att det känns som om jag nog skulle hänga upp mig på ungefär samma saker. Men den tog sig ju tydligen mot slutet

    • Jojjenito skriver:

      Haha, visst, kul ”experiment”. Det var liksom det enda jag kunde göra eftersom jag inte skrev om filmen när jag hade den färskt i minnet.😉

      Ja, den tog sig mot slutet. Den var inte lika tramsig då.

  2. Henke skriver:

    Alltid fräscht med nya former på revyerna!🙂

    Själv lät jag mig bara svepas med. Hade inte alls en massa frågor och funderingar i huvudet efter visningen, endast en stor värme som spirade ut från bröstkorg och mage => 5/5.

    Kul att du ändå gillade den så mycket som du gjorde…

    • Jojjenito skriver:

      Som sagt, formatet berodde mest på ren lathet.😉

      Sveptes inte alls med inledningsvis men filmen växte efter hand när den blev mer melankolisk.

  3. Steffo skriver:

    Jag var lite tjurigare dårå…
    Inget fel på Greta, men hennes öden och äventyr satte sig aldrig. Satt mest och tänkte på att stilen och viss dialog påminde om en fattigmans-Woody-rulle.

    Eller en homage kanske…?
    Ok, men inte mer.

    • Jojjenito skriver:

      Aj då. En tvåa bara från dig. Mm, jag kan förstå den ändå. Jag kände så länge men nånting mot slutet gjorde att jag blev ett med filmen.

Kommentera

