Pacific Rim (2013)

IdrisJag såg fram emot Pacific Rim en hel del. Guillermo del Toro är en regissör som sällan gör mig besviken. Hans filmer brukar oftast ha en personlig stil. Även om han inte regisserade den första Hobbit-filmen så kändes t ex The Goblin King som ett av Guillermos hjärnbarn. Men en stor budget och tryck från filmbolag kan göra att den där personlighet går förlorad? Pacific Rim känns mer… generisk. Kanske är det lite det som har hänt här. Jag gillar ändå det mesta i filmen. Den är maffig och Kaiju-monstren är definitivt del Toro-designade. Bästa fajten mellan en Jaeger-robot och en Kaiju är den när Jaegern plockar upp ett fartyg för att använda som slagträ. Men: The neural handshake var fånig, Charlie Hunnam är blekare än Chris Evans och slutet i den ”andra dimensionen” funkade inte riktigt. Överlag är det ändå… underhållning!

betyg_hel betyg_hel betyg_hel betyg_halv betyg_tom

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

14 Responses to Pacific Rim (2013)

  1. Sofia skriver:

    Kan inget annat än hålla med. Underhållande trots torris i huvudrollen, men visst saknade man lite av Pan’s Labyrint/Hellboy-fantasin.

    • Jojjenito skriver:

      Japp, man saknade fantasin. Å andra sidan kan han kanske inte lita till den varje gång. Visst var Hunnam en torris, fast jag läste hos Fiffi att han gick hem hos henne… fast det kanske bara var den bara överkroppen som gick hem…😉

      • Sofia skriver:

        Det intressanta är att jag ju faktiskt inte störde mig på torris-Hunnam. Jag noterar dessutom att även du ger Ender’s Game aningens sämre betyg än Pacific Rim. Jag hade stora problem att klura ut varför jag hakade upp mig på saker hos Ender som jag gladeligen svalde när det kom till Pacific Rim. Har du något bra svar?

        • Jojjenito skriver:

          Nu gav du mig ett upplägg här men… du hade ju läst BOKEN innan du såg Ender’s Game.😉

          • Sofia skriver:

            Jo, men det hade ju inte DU och du tyckte ändå bättre om Pacific Rim än Ender😉 Men visst, det är svårt att komma ifrån att det absolut kan ha med saken att göra

            • Jojjenito skriver:

              Touché.😉 Att jag gav högre betyg till Pacific Rim tror jag delvis beror på att jag såg Rim på bio. Det blev en maffigare upplevelse. Nu känns det ändå som att Rim är en fläskigare film än Ender hur man än ser filmerna, på bio eller hemma. Enders psykologiska vinkel räcker inte. Den är för blek och tom i övrigt, världsbyggandet saknas tycker jag. Men i mitt fall är det ju bara ett halvt hopp som skiljer i betyg.

  2. filmitch skriver:

    Här var min besvikelse stor – faktisk så stor att jag övervägde att lämna biografen.
    http://filmitch.wordpress.com/2013/08/10/pacific-rim-2013-usa/
    Kanske hade jag gillat den mer om mina förväntningar sänkts – ordentligt.

  3. Steffo skriver:

    Gött! Håller med! Underhållning liksom. Basta. Stämmer in på att Charlie H kanske är av den blekare sorten som posterboy…men det går att svälja det också. En av förra årets mer sköna rullar om du frågar mig!🙂

  4. Henrik skriver:

    Ender saknade ett varmt hjärta och glimten i ögat. Pacific rim är Independence Day med robotar

Kommentera

