Avalon (2012)

avalonOj, oj. En svensk överraskning och en film som hamnade på min topplista över 2012 års filmer (enligt IMDb är det en film från 2011). Johannes Brost spelar en avdankad festfixare som tillsammans med en kompanjon försöker sig på en sista satsning på nattklubben Avalon i Båstad. Måns Månsson (regissör av H:r Landshövding!) står för fotot vilket garanterar vackra och sorgliga bilder. Brost vann en Guldbagge för sin roll och det är han värd. Det är möjligt att filmen är en lite trött skildring av trötta män som försöker leva upp en sista gång men jag blev gripen av stämningen. Slutscenen med helt fantastisk musik av Johan Berthling and Andreas Söderström är trollbindande surrealistisk.

betyg_hel betyg_hel betyg_hel betyg_hel betyg_tom

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

2 Responses to Avalon (2012)

  1. Det här är svenskt filmskapande från den intressanta, kreativa sidan som sällan tar sig hela vägen genom det svenska filmproduktions- och distributionssystemet och ut på marknaden. Det är förbaskat synd att inte fler av filmerna i den skaran kommer ut till allmänheten då det får svensk film att se ut som den är i dålig och mycket mer begränsad dager än den faktiskt är. Allt handlar om vad distributörer och stöttare tror ”säljer” vilket är fruktansvärt bakåtsträvande.

    Det är ett under att dem här filmen fick se dagens ljus men vi kan nog tacka Brost och Månssons namn för det antar jag…

    Jag gillade atmosfären nåt förbannat då jag är världens största sucker för drömska filmer.🙂 Slutet fick mig vilsen men visst påminner det en del om slutet i Roy Anderssons ”En Kärlekshistoria”? …som jag först också blev tvekande över gentemot resten av filmen men sedan smälte och lärde mig uppskatta nåt enormt…

    • Jojjenito skriver:

      Ah, kul att du gillar Avalon. Känns som en film för dig.😉 Jag tror inte speciellt många såg Avalon på bio eller har sett den senare på annat sätt. Japp, jag gillade också atmosfären. Ja, du har nog rätt om att referera till En kärlekshistoria, typ när de går i dimman och i skogen och letar efter nån som försvunnit?.

Kommentera

