The Brothers Bloom (2008)

Rachel

Un parapluie jaune

Tidigare i veckan skrev jag om Rian Johnsons senaste film Looper. Ganska kort efter att jag såg den på bio så kollade jag in The Brothers Bloom för kryssa alla Johnsons filmer. Hans debut Brick är ingen favorit. The Brothers Bloom är en mysig heistfilm med Rachel Weisz, Adrien Brody och Mark Ruffalo. Kan det bli mysigare? Nej, kanske inte. Är det inte lite Wes Anderson över filmen? Utstuderat, mycket yta, lite konstruerat på nåt sätt. Jag tycker ändå det funkar bättre än i många av Wes Andersons filmer. Rollfigurerna känns ändå som människor och inte marionetter, men kanske lite som marionetter ändå.

betyg_hel betyg_hel betyg_hel betyg_halv betyg_tom

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to The Brothers Bloom (2008)

  1. Henke skriver:

    Jag älskade denna film. Är nog Ryans bästa. Eller nej, den är lika bra som Brick. Looper är hans klart svagaste film hittills tyvärr.

    • Jojjenito skriver:

      Jag visste väl att du gillade den här. Känns som en Henke-film. För mig var det lite för mycket Wes Anderson över den. Men inte för mycket så betyget blev högt ändå tycker jag. Och Brick avskydde jag. Kanske ett starkt ord men det blev en tvåa.😉

  2. Sofia skriver:

    Ouch, låter lite oroväckande med Adrien Brody och Anderson-känsla. Nåvälan, den står här hemma och väntar på sin tur.

    • Jojjenito skriver:

      Haha, just Adrien Brody och Wes Anderson är inte nåt negativt för mig. Jag gillade The Darjeeling Limited. Kanske den bästa Anderson-filmen enligt mig. Men jag såg den innan jag blev less på hans stil.

      • Sofia skriver:

        Ohh, det var den som fick mig att inse att Anderson verkligen inte var något för mig. Och då fick jag ändå inte Fiffis psykbryt på färgsättningen😉

        • Jojjenito skriver:

          Haha, den som fick mig att tvärvända i dörren när det gäller Wes var den senaste Moonrise Kingdom. Kommer ändå nog se Grand Budapest Hotel, och hoppas på att den inte är… pest.

  3. filmitch skriver:

    Tack för varning jag och W.A kommer inte så bra överrens. Men det svider att backa på en film där Weisz är med. Ack ack ack😦

    • Jojjenito skriver:

      Mm, men alltså bättre än många av Andersons filmer även om jag tycker det finns likheter. Fast Henke älskar den… och han älskar även Anderson så…😉

Kommentera

