The Departed

The DepartedTitel: The Departed
Regi: Martin Scorsese
År: 2006
IMDb
| Filmtipset

Imorgon onsdag kommer jag och resten av filmspanarna att skriva om Martin Scorsese och Leonardo DiCaprios senaste samarbete The Wolf of Wall Street. Innan dess tyckte jag det kunde passa att slänga in en gammal recension av The Departed, filmen som gav Scorsese sin första Oscar (säger jag utan att ha gjort grundläggande research, men visst är det den första och enda?).

Mmmm, den här historien gav mig inte så mycket. Jag fick aldrig nåt bra grepp om karaktärerna, allra minst Matt Damons rollfigur som kändes… tråkig. Klart bäst var Leonardo DiCaprio som jag tycker blir bättre och bättre som skådis. Jack Nicholson spelar Jack Nicholson och även om det bitvis är underhållande så ser jag inte nån gangsterboss på den vita duken utan jag ser Jack Nicholson. Jag tyckte aldrig det blev riktigt spännande. Nån gång fanns tendenser till spänning eller lite mer gripande scener men jag tyckte aldrig nåt fick chansen att löpa linan ut. Våldet är överdoserat. Det hänger samman med miljön filmen utspelas i, visst, men det ger mig inget. Mot slutet ballar filmen ur när folk skjuts till höger och vänster och jag bryr mig inte längre. Dock medger jag att jag gillade just den sista scenen där man fick se en viss karaktär med fulstylad frisyr dyka upp igen.

Att jag inte uppskattade filmen så mycket som jag kanske borde kan ha berott på att biografen var dagisbion Sergel (i Stockholm), att jag hade ont i ryggen (vilket inte blev bättre av de usla sätena) samt att vi hade dåliga platser längst ut på rad sju. Om jag inte absolut måste så kommer jag aldrig gå på Sergel igen, i alla fall inte på populära filmer på populära tider.

betyg_hel betyg_hel betyg_hel betyg_tom betyg_tom

PS. Min recension av originalet Infernal Affairs kommer senare i veckan.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

5 Responses to The Departed

  1. Fiffi skriver:

    Hahaha, det gick ju finfint att hålla sig borta från Sergel. Not!😉

  2. Henke skriver:

    Ganska bra för att vara från Scorsese, men Jack Nicholson är vidrigt överspelande i filmen och den är snäppet sämre än originalet från Hong Kong, Infernal Affairs. Stark trea alt svag fyra…

    • Jojjenito skriver:

      Du gillar verkligen inte Scorsese. Jag blir alltid lika förvånad när inser det. Jag glömmer liksom bort det efter varje gång du nämnt det.😉

      Jack är överspelande, ja. Vidrigt är nog att ta i, det var ändå lite underhållande.

  3. Sofia skriver:

    Jag hade nog gillat The Departed mer om jag inte (medvetet) sett den back to back med Infernal Affairs. Helt ok, men i i princip alla avseenden sämre än originalet. Både Marky Mark och Nicholson var lite plågsamma tyckte jag.

Kommentera

