Red River

decadesRed RiverTitel: Red River
Regi: Howard Hawks, Arthur Rosson
År: 1948
IMDb
| Filmtipset

Decennie-temat fortsätter och den här gången var det Movies – Noir som valt en western med hertigen John Wayne. Western är nog inte min favoritgenre. När jag försöker komma på några filmer som jag gillar så har jag lite svårt. The Proposition (western i australiensisk tappning), True Grit (bröderna Coens version), Meek’s Cutoff (Kelly Reichardts western med kvinnorna i fokus) är några som poppar upp, och det känns inte som standardwesterns direkt. Jag påminns om att jag hatade den hyllade The Searchers (med John Wayne från 1956). Vad skulle jag nu tycka om Red River?

Filmen handlar om Texas och om de nobla nybyggarmän som började föda upp boskap på de stora slätterna. Wayne spelar Thomas Dunson som tillsammans med adopterade sonen Matthew (Montgomery Clift) startar upp en ranch. Efter amerikanska inbördeskriget har Dunson en hjord med flera tusen djur i men Texas är dock för fattigt och Dunson måste ta sin hjord norrut för att tjäna pengar. Det blir en lång färd med många problem.

Jag gillar i princip aldrig filmen. Redan från början sänks den pga av pampfånig manskör under förtexterna. Anledningen till att jag inte gillade The Searchers var att jag inte kunde låta bli att se den som otidsenlig i våra dagar. Synen på kvinnor och indianer stack ut för mycket för att jag skulle klara av den bedriften. Skulle det gå bättre här? NEJ är svaret. NEJ säger jag. Dunson är ihop med en kvinna i början men hon får veta att starta upp en ranch i Texas det är inget för en kvinna, och det trots att hon försöker övertala honom med följande invit: ”The sun only shines half the time, Tom. The other half is night”. Precis.

Filmens upplägg påminner lite om Baz Luhrmanns Australia. En stor boskapshjord ska drivas en lång och svår väg. Australia är bra mycket bättre, vilket säger mer om hur seg och tråkig Red River är än om hur bra Australia är (för det är den inte). Red River är urseg. De envisa och nobla männen driver sin boskap. Dunsom blir besatt av att komma fram till Missouri och tror inte på ryktena som säger att järnvägen och därmed pengarna finns på närmare håll. Nu kom jag att tänka på att det även finns en del likheter med en film som There Will Be Blood (PTA:s mastodontfilm om oljemannen spelad av Daniel Day-Lewis).

Alltså, jag är ledsen, jag har inte så mycket mer att säga om filmen. Jag minns knappt hur den slutade. För slutade hjorde den till slut, men det var två lååååånga timmar. Betyget kan bara bli ett.

betyg_hel betyg_tom betyg_tom betyg_tom betyg_tom

Vad tyckte nu Henke och Movies-Noir? Vilken brännmärkning blir det? Stamp of approval eller underkänt?

Fripps filmrevyer
Movies – Noir

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to Red River

  1. Henke skriver:

    Hahahaha, jag älskar digitale Johan. Och du har helt rätt i det mesta. Jag såg filmen och skrev om den för ett bra tag sedan och den har verkligen inte vuxit hos mig sedan dess. Den är bra mycket närmare en etta än en trea hos mig. Trots att jag njutit av John Wayne i några andra filmer gav han mig mycket litet i denna film. Jag tyckte Montgomery Clift var bra mycket mer intressant.

    • Jojjenito skriver:

      Kul att du uppskattar den nye digitale Jojje. Jag har lärt mig av den digitale mästaren.😉

      Håller med, Clift var mer intressant. Wayne tyckte jag var ganska trist. Jag tror inte Wayne är min favorit helt enkelt.

  2. Movies - Noir skriver:

    Jag kan bara instämma i att det inte var någon höjdare. Tyckte dock den höll intresset uppe för egen del, men tappade allt mer. Den var lång och ganska seg, ja.

    Har gillat det mesta Howard Hawks gjort som jag sett så därför kändes denna som en måste-film.

    • Jojjenito skriver:

      Ja, jag förstår att du valde den. Om man gillat alla filmer från en regissör och så finns det en kvar så vill man ju kryssa den.

      Jag tror inte klassisk western riktigt är min genre. Jag hade oändligt tråkigt när jag såg Red River.

Kommentera

