Oz the Great and Powerful

graffititomten

Nu tar bloggen julledigt några dagar. Men först lite om en film med en viss James Franco som trollkarl, och redan på fredag är det dags för nästa film i det pågående decennietemat, så titta in då. God jul önskar graffititomten!

****

OzTitel: Oz the Great and Powerful
Regi: Sam Raimi
År: 2013
IMDb
| Filmtipset

Så här i slutet av året kör jag uppsamlingsrace med filmer som jag missat tidigare. Den här gången var jag inte sugen på nåt tungt utan mer på humör för nåt lättsamt. Oz the Great and Powerful var en film som hade fått dålig kritik men det var ju ändå lite skön fantasy och en mysig stund tänkte jag. Man kan säga att filmen är en prequel till mysmusikaläventyret The Wizard of Oz. Vi får se hur den mer eller mindre misslyckade trollkarlen Oscar Diggs (James Franco) under en storm färdas i en luftballong från Kansas till landet Oz och där dras in i en häxfajt.

Jag tänker för en gångs skull på musiken. Den är gjord för att väcka en känsla av magi och fantasi. Mycket riktigt visade det sig vara alvmannen Danny Elfman som stod bakom den.

Och därmed var det slut på magin.

James Franco är dålig. Eller ja, när han ska spela trollkarl är han dålig. Jag tror inte för ett ögonblick att han är trollkarl. Nu ska han i och för sig vara en misslyckad trollkarl men ändå… När han i inledningen, när han är kvar i det svartvita Kansas, är han ok i en kort scen mot Michelle Williams.

Landet Oz är inte svartvitt. Det fullkomligt skriker om färger. Det ska vara magiskt, mystiskt och mysigt men det kunde inte vara mer tråkigt. Den mustiga sagokänslan saknas helt. Allt känns artificiellt, för rent, för snyggt, för datoranimerat, för slickt. Efter att Oscar landat med sin ballong i Oz är plötsligt Mila Kunis där. Kunis spelar en av häxorna men känns utklädd, helt fel och bara fel. Hennes kläder matchar inte resten av designen på Oz. Det känns som att Kunis ska till catwalken i Paris, inte till Smaragdstaden.

Filmens problem är att den inte lyckas skapa sammanhang för några av sina rollfigurer. De dyker bara upp, helt utan sammanhang. Oscar stöter på en flygande apa (Zach Braff), en bra animerad flicka av porslin (China Girl) och andra men ingen känns riktigt hemma i Oz.

Precis som i den gamla The Wizard of Oz så gillar jag idén med att personerna i den verkliga svartvita världen dyker upp i Oz i form av fantasifigurer. Porslinsflickan är t ex i den verkliga världen en flicka i rullstol vars föräldrar ber ”trollkarlen” Oscar att bota henne. Men det hjälper inte detta sömnpiller till film. Oz the Great and Powerful är tyvärr urtrist, aldrig spännande, bara tråkig.

betyg_hel betyg_halv betyg_tom betyg_tom betyg_tom

Samma skådis!

Franco

Oz

Alien

Alien

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

14 Responses to Oz the Great and Powerful

  1. Fiffi skriver:

    God Jul Jojje och Graffititomten🙂

  2. Henke skriver:

    Asch vad synd för denna film kunde varit just det du traktade efter. Personligen lät jag mig förföras av en lite porslinsdocka…
    http://fripp21.blogspot.se/2013/05/oz-great-and-powerful-2013.html

    God Jul på dig! Nu tar jag julledigt!

    • Jojjenito skriver:

      God Jul!

      Ja, det där har börjat hände lite då och då. Förutom kunde jag nästan alltid njuta på nåt sätt av en fantasy/sf-rulle. Nu tycker jag ibland fantasy känns tråkigt, liksom gjord utan fantasi (något av en paradox). Som en stapelvara, inget speciellt längre. Och så var fallet med Oz.

  3. Sofia skriver:

    God Jul till dig och grafittitomten! Vi får väl se om jag hinner fram till detta stolpskott under 2014 istället.

    • Jojjenito skriver:

      God Jul hälsar jag och graffititomten tillbaka. Och du vet att det är två f, och ett t, i graffiti. Jag har till slut lärt mig detta efter otaliga felstavningar. Ska jag editera i din kommentar?😉

      Det kanske blir stolpe in för dig. Man vet aldrig.

  4. filmitch skriver:

    Håller helt med. Filmen blir fantasilös i sina ambitioner att bli fantasilös – ett riktigt stolpskott och dyrk dessutom.

Kommentera

