SFF13: Only Lovers Left Alive

sff_logoLoversTitel: Only Lovers Left Alive
Regi: Jim Jarmusch
År: 2013
IMDb
| Filmtipset

Jim Jarmusch är väl något av en kultregissör med ett koppel filmer bakom sig. Han har hållit på ett tag. Redan 1980 kom Permanent Vacation, som jag inte sett. Däremot har jag sett en så där åtta, nio andra av hans filmer. Min favorit är nog svartvita Dead Man med Johnny Depp som döende (indian?). Nu var det dags för Only Lovers Left Alive, en film jag inte visste nånting om. Henke hade tipsat om att den visades på festivalen och med Jarmusch som regissör och Tilda Swinton i en av rollerna så lockade den. Just det, Loke är med också.

Det som gjorde mig aningen skeptisk var att det var en vampyrfilm. Jag har egentligen inget emot vampyrfilmer, även om ämnet kanske börjar kännas lite uttjatat vid det här laget. Det jag var lite orolig över var att det skulle vara en lågbudgetfilm med vampyrer som bara kändes som ett filosofiskt studentspex där skådisarna sitter i ett rum och pratar om det som man inte kan visa pga av att det skulle bli för dyrt. Jag kommer t ex osökt att tänka på ”sf-filmen” Alphaville som led av detta problem och därför var urtråkig.

Under filmens inledning så kanske en aning av min oro sitter kvar. Jag vet inte riktigt vilken riktning filmen tar. Det är i alla fall inte en vanlig vampyrfilm. Vi träffar bara två vampyrer rakt upp och ner. Adam (Tom ”Loke” Hiddleston) bor i Detroit och hans älskade Eve (Tilda Swinton) i Tanger. Adam är trött på livet, det långa livet bland zombier (det är så han kallar de dödliga människorna). Adam låter beställa en specialgjord pistolkula gjord av trä för att få slut på eländet. När Eve inser att Adam är deprimerad (de pratar med varandra via bildtelefon aka mobil) tar hon dock nattflyget över från Tanger och de två möts igen. För övrigt verkar de ha gift sig tre gånger genom åren. Efter ett tag ensamma tillsammans får de besök av Eves syster Ava (Mia Wasikowska) som är ett jobbigt yrväder som ställer till det. Adam är fortfarande irriterad över deras senaste möte… för 87 år sen i Paris.

Mmm, jag gillade filmen mer och mer. Den blev bättre, och bättre, och bättre. En mycket trevlig känsla.

Tilda

Skål

Adam är musiker och han har gjort musik genom århundradena. I Detroit komponerar han vad jag skulle kalla ambient gothmetal (?). Oavsett vad man kallar den så är det genomgående riktigt bra musik. Detta lyfter filmen ett par snäpp. Nåt annat som lyfter filmen är att både Hiddleston och Swinton är magnifika i sina roller – och hur snygga och coola är de inte?! Loke är en svarthårig gothare och Swinton är en blonderad Tilda med sin udda skönhet. Bakom dina solglasögon.

Filmen försöker inte förklara det här med vampyrmyten. Det kommer liksom bara av sig själv. Det var ganska skönt att slippa det måste jag säga. Det behövdes inte. Vampyrer tål inte solsken, måste dricka blod och det är bra om de blir inbjudna om de ska besöka någons hem. Här hade de också handskar på sig när de är ute bland vanligt folk. För att få ta av sig dem måste de fråga nån av lov. Well, där lärde jag mig nåt nytt eller så hade filmmakarna hittat på nåt eget.

Filmens titel är klockren. Bara älskande lever kvar. I slutet av filmen hamnar Adam och Eve i ett prekärt läge. De har nästan slut på blod och situationen är desperat. Tidigare i filmen förstår vi att åtminstone Adam och Eve – Ava lever inte efter samma regler – är vampyrer som får blod utan att ta död på vanliga människor. De har kontakter på sjukhus som de går igenom. Nu har de slut på alternativ men när tillfället plötslig yppar sig känns filmtiteln logisk med tanke på de offer som väljs av Adam och Eve.

4-/5

Om visningen: På den här visningen på… ja, ni gissar rätt… Park så anslöt Henke, Fiffi och Henkes kompis Vanessa. Eftersom det är både kul och stressigt på jobbet just nu (lagom till festivalen) så hann jag inte med nån Vapiano-middag innan utan dök upp lagom till visningen. Jag kan inte minnas att det hände nåt utöver det vanliga. Efter filmen var alla överens om att det var en bra och trevlig överraskning. Vi gillade filmen, vilket kanske inte var väntat då bl a Twitter antytt nåt annat. Trevligt med en positiv överraskning. Dessutom fick vi av Vanessa höra en rolig historia om hur hon och hennes kompis skulle gå på bio. Båda, och speciellt Vanessa som jag förstod det, avskyr skräckfilmer. Vilken film valde de att se? Jo, ”thrillern” Sinister. Förra årets rysarupplevelse nummer ett. LOL.

****

Kolla nu in vad Henke och Fiffi tyckte. När recensionerna finns på plats så går det att klicka på deras namn. Hade filmen bett eller sög den?

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

13 Responses to SFF13: Only Lovers Left Alive

  1. Pladd skriver:

    Jarmusch har blivit lite av symbolen för den typ av film jag gillar, i synnerhet hans tidiga filmer. Därför vet jag inte om jag är så jätteförtjust i att han gett sig på vampyrgenren, men hellre något från honom än inget alls. Dessutom verkar den ju bra!

    • Jojjenito skriver:

      Hans tidiga filmer är väl sisådär. Jag gillar Down by Law mest. Jag var också skeptiskt innan jag såg filmen. Vampyrer kändes som ett lite trött ämne plus att det inte kändes rätt för indie-formatet. Men kul att bli överraskad.🙂

  2. Fiffi skriver:

    Är inte filmtiteln egentligen helt ologisk om man ser till slutet?

    PS. Min recension kommer upp 06 imorgon. DS.

    • Jojjenito skriver:

      ** SPOILER ***

      Jag tänkte på att de valde två älskande som sina offer. Om alla vampyrer gör likadant så har vi kanske snart en värld med bara älskande par som lever för evigt…

  3. Pingback: ONLY LOVERS LEFT ALIVE

  4. Henke skriver:

    Kommer läsa din text efter jag skrivit min. Har en liten backlog med texter att skriva nu, men kommer kämpa på så bra jag kan…

    • Jojjenito skriver:

      Kämpa på! Har också en backlog, fast bara bestående av två filmer. Jag lyckades inte skriva en enda recension i söndags. Kände att jag vill vara utomhus och sen när jag väl skulle skriva så var jag helt omotiverad. Får bli ikväll istället.

  5. filmitch skriver:

    Är inte överdrivet förtjust i JJ. Trista filmer som känns en aning pretto men Broken flowers dög och Ghost dog var bra. Kan tänka mig att ge den här en chans.

    • Jojjenito skriver:

      Hmm, jag kan lite hålla med. Är inte speciellt förtjust i hans tidiga filmer. De är ganska tråkiga, förutom Down by Law som jag gillade. Ghost Dog och Broken Flowers tyckte jag båda var trevliga. Du kan nog gilla Only Lovers Left Alive.

  6. Henke skriver:

    Sådärja. Nu har jag läst din revy till morgonkaffet. Du sammanfattar filmen bra. Colla huvudpersoner, bra musik, en skön vampyrlegend som bra finns där i bakgrunden. Jag tror att Jarmusch hittade på det där med handskarna själv.

    Mycket positiv överraskning! Jag har också sett nio filmer av Jarmusch och detta var nog hans bästa tycker jag.

    Min revy:
    http://fripp21.blogspot.com/2013/11/only-lovers-left-alive-2013.html

Kommentera

