The Scarlet Pimpernel

The Scarlet PimperneldecadesTitel: The Scarlet Pimpernel
Regi: Harold Young
År: 1934
IMDb
| Filmtipset

Röda nejlikan visst jag inte mycket om. Jag visste knappt att filmen byggde på en litterär förlaga men jag hade det på känn och förtexterna bekräftade det. En viss Emmuska ”Baronessan” Orczy har skrivit en radda romaner om den gäckande Röda nejlikan som hjälper franska aristokrater att inte tappa huvudet under den franska revolutionen. Röda nejlikan är det kodnamn som den engelske klädsnobben Sir Percy Blakney använder när han inte är klädsnobb utan är i Frankrike för att rädda fellow franska aristokrater undan Robespierres skräckvälde.

Jag tänkte förresten omgående på den svenska ”Röda nejlikan” Axel von Fersen som ju försökte rädda den franska kungafamiljen och var nära, men bara nära, att lyckas. Kanske inspirerades Orczy av denna storyn?

Ibland är det kul att se gamla filmerna bara för att de är så udda. Det känns som om de är gjorda i en helt en annan tid (d’oh!). Det som sticker ut i den här filmen är Leslie Howards helt galna insats som Röda nejlikan. Bruce Wayne och Don Diego de la Vega är chanslösa när det gäller vara den som man minst anar skulle vara orädd hjälte. När Percy är hemma i England är han omsusad av kvinnor pga av sin poesitunga och sitt sinne för hur en kravatt ska knytas. Percy är en fruktad klädkritiker (bl a prinsen av Wales får känna på det då han har osmakliga manschetter) som tagen från Project Runway. Helt hilarious. Själv har han en frisyr som jag aldrig tror jag har sett. En sorts polisonger i pannan. Men det kanske var mode på 90-talet, 1790-talet alltså.

Så. Det var väl det positiva med filmen. För förutom Howards totala scenäteri så tyckte jag inte det fanns så mycket annat att bli upphetsad över. Well, vi har väl en hyfsad men ändå mesig skurk i form av ambassadör Chauvelin (Raymond Massey) och så har vi en kort toköverspelad insats av Ernest Milton som Robespierre. Just Robespierre kanske kläcker ur sig den roligaste repliken, eller i alla fall den jag minns bäst: ”I sent them to the guillotine for the future happiness of the human race, but I do not allow torture!”

Problemet med filmen är att det känns som filmad teater. Det finns inget filmiskt i det jag ser. Inget av det jag ser hade inte kunnat göras på en teaterscen. Jag saknar helt en känsla av att det är den franska revolutionen, att vi befinner oss i Frankrike eller i England. Jag vill ha mer ryttarjakter, mer segelfartyg som kommer ut ur dimman, mer svärdfäktning. Ja, faktum är att det inte förekommer svärdfäktning överhuvudtaget. Vafalls? Jag behöver mer som ger mig en större känsla. Jag undrar om det är kopplat till att det är en brittisk film. Tidiga filmer från just England brukar vara ganska trista. De saknar nåt, helt enkelt. Kanske nåt så enkelt som filmmusik just i det här fallet? Förmodligen har jag sett filmen med helt fel förutsättningar. Det är en vitsig, dialogtung, möjligen lite äventyrlig, komedi och inte ett roligt och spännande äventyr som jag trodde. Apropå spänning så finns det faktiskt en spännande scen när en dam ska försöka norpa en papperslapp från en av Sir Percys medhjälpare. Nästan lite Hitchcock-stämning här och en bra scen.

Apropå det jag skrev om att filmen känns som teater, så visade det sig mycket riktigt att Orczy först skrev The Scarlet Pimpernel som en teaterpjäs innan den kom ut som roman.

2+/5

Rödmire

Rödmire

Förresten, Röda nejlikan. Om man ska vara noga så borde filmen heta Rödmiren eftersom engelska ”scarlet pimpernel” är just örten rödmire på svenska.

Vad tyckte nu Henke och Movies-Noir? Tappade de huvudet fullständigt och gillade filmen eller agerade de bödel som jag? Klicka på länkarna så får ni veta.

Fripps filmrevyer (tack för filmen, det uppskattas!)
Movies – Noir

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to The Scarlet Pimpernel

  1. Henke skriver:

    Det är lustigt, jag håller med dig hela vägen ända tills du kommer till att dela ut betyget! Då blir det helt olika. Så konstigt, men jag antar att känslan i filmen slog olika för oss. Jag har absolut inga problem att filmen är teaterlik i och med att den utspelas på ett fåtal lokationer, som olika akter i en pjäs med minimal ändringar av sceneriet.

    Skådespelarinsatserna är fullfjättrade filmprestationer och inte teaterhojtande av repliker som kan vara så tråkigt.

    Jag bli varm av din hyllning av Leslie Howards insats, för det var så jag tolkade den i alla fall.

    För mig en favorit och en perfekt matinéfilm. Den har så många lysande scener som jag får gåshud av, men jag vill inte nämna dem för risken att spoila. Allt detta ledde i alla fall till högsta betyget från mig.

    • Jojjenito skriver:

      Absolut, jag hyllar Leslie Howard, han bär filmen på sina ganska späda axlar. Och, nej, det är inte skådisarnas insatser jag klagar på. Det handlar inte om teaterrepliker. Men jag saknade en filmisk känsla när det gäller hur filmen ser ut och så saknade jag lite mer action.

      Jättekul att du gillar filmen. Jag förstår ditt betyg på många sätt men jag hamnar ändå själv på mitt betyg.

  2. Movies - Noir skriver:

    Jag är mer nära Jojjenito betygmässigt och mina invändningar är också främst mot det teatraliska. Däremot fångades jag av den charmige Leslie Howard och flera av karaktärerna. Håller dock fullständigt med om att det saknas lite mer äventyr, som svärdfätkning t.ex. (nämner även det i min text).

    Men jag är ändå glad över att ha sett den och det hade jag inte gjort utan Henke, så tack!🙂

    • Jojjenito skriver:

      Mm, ja, vi verkar vara på ungefär samma sida även om jag var lite hårdare. Jag håller som sagt med om Howard, han är underbar, helt underbar. Sen tyckte jag inte det var teatraliskt spel från skådisarna. Det var som sagt mer filmens miljöer och avsaknad av action som jag tyckte kändes lite blek.

Kommentera

