Rush

Malmö FilmdagarRushTitel: Rush
Regi: Ron Howard
År: 2013
IMDb
| Filmtipset

Rush är filmen med motorer, machomän och Niki Lauda. Ron Howard berättar historien om rivaliteten mellan playboyen James Hunt och perfektionisten och österrikaren Lauda. De båda kunde inte vara mer olika vilket gör det till en intressant historia att berätta. Nu ska sägas att jag inte är nåt fan av formel-1. Jag tycker det är ganska tråkigt att se bilarna åka varv efter varv. Men det kanske var roligare förr? Det fanns kanske fler profiler då?

Filmen är uppbyggd kring den allvarliga olycka som Lauda råkade ut för under loppet på Nürburgring 1976. Vi får följa både Hunt och Lauda fram till olyckan och under efterspelet och kampen om vem som skulle ta mästartiteln 1976. Lite kul för min del var att jag inte hade en aning om vem som skulle vinna så det blev lite som att se ett sportevent live.

Ja, nu låter det kanske som att jag verkligen gillade filmen. Det gjorde jag inte. Howard är nog en av de tråkigaste regissörerna. Aldrig att det finns nåt i hans filmer som sticker ut, som är lite annorlunda. Fast här kanske han försöker vara lite annorlunda trots allt. Fast det resulterar bara i ett jobbigt foto med extrema närbilder och en jobbig intensitet som förmodligen ska förmedla nån sorts spänning.

Den mest intressanta av de båda huvudpersonerna är nog Lauda. Envis och besatt av det han håller på med, fast ganska svår att tycka om. Inte heller Hunt är sympatisk, playboy som han är. Kampen mellan de båda på banan är hyfsat spännande men jag vet inte, jag drogs aldrig in i filmen. Det kan ha berott på att det här var den sista filmen jag såg första dagen under Malmö Filmdagar. Min hjärna kanske inte var redo för vrålande motorer och tjutande däck.

Som vanligt när det gäller biopics eller filmer som skildrar verkliga händelser så funderar jag på om det hade varit bättre att göra en dokumentär.

2/5

Givetvis är det fler som skriver om Rush i dag. Did they get a rush or did they want to rush out of the cinema? Klicka er vidare och kolla vad de tyckte.

Rörliga bilder och tryckta ord
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

14 Responses to Rush

  1. Pingback: Rush (2013) | Rörliga bilder och tryckta ord

  2. Fiffi skriver:

    Jag har funderat en del på det där, om känslan av filmen (eller brist på) beror på att vi såg den så sent på dagen (det var ju nästan natt) efter en miljaaaard nya intryck på Malmö Filmdagar. Jag menar, du hade till och med fällt en tår bara nån halvtimme innan😉

    Men hur mycket jag än funderar så kommer jag bara fram till att allt är filmens fel. Ron Howard är, precis som du skriver, enastående slätstruken. Onödigt slätstruken faktiskt.

    • Jojjenito skriver:

      Jag har också funderat på det. Jag var ganska slut i huvudet och nickade nog till en gång eller två… men näää det är en menlös film. Fällde jag en tår…? Nja, det var inte jag som fällde den, det var tåren själv som liksom ville ut.🙂

  3. Henke skriver:

    Enastående tråkig film. Formula-1 kan var nog så spännande om det presenteras på rätt sätt, tex via BBC’s utsökta kommenterande till de riktiga racen. Men det Ron Howard åstadkommit är dödstrist.

    Och ännu en lysande Jojjenitoism! LOL. I rushed for the doors!

  4. Henke skriver:

    Och, glömde en sak, såklart att detta är bättre material för en dokumentär!! Där slår du huvudet på spiken. Biopics, detta svarta hål som gör det mesta som kommer i dess närhet slätstruket och tråkigt…

    • Jojjenito skriver:

      Formula 1 = Frippism.😉

      Tråkig, menlös, dödstrist, slätstruken… kärt barn har många namn. LOL.

      Ja, dokumentär känns som ett bättre format i det här fallet, även om även dokumentärer kan ”ljuga”, ”hitta på saker” eller inte säga hela sanningen (hej, Searching for Sugar Man!). Det finns alltid en vinkling som regissören väljer att göra.

      Men, i det här fallet hade det nog varit bättre en dokumentär rakt upp och ner, vilket påminner mig om att jag borde se Senna snart. Jag har den liggande…

  5. Sofia skriver:

    Tycker allt att det var lite slappt att du var tvungen att ta till engelska för att få till det😉 Medan jag inte kan hålla med om att Howard _alltid_ är slätstruken är det ju ingen större tvekan vad gäller Rush. Lauda kändes väl kanske karaktärmässigt lite piggare än Hunt (jag tenderar i alla fall att gilla de där strategiska typerna bättre), men det händer ju inget med honom. Karaktärsmässigt, alltså… Annars hände det ju en hel del…

    • Jojjenito skriver:

      Haha, ja, men engelska är ju inte mitt förstaspråk så jag ser det som en ännu bättre prestation.😉

      Howard kan vara bra men jag tycker ändå det är… slätstruket kanske är fel ord, men det finns nåt oriskfyllt över hans filmer. Tycker jag då. Eller så är det det faktum att Howard just nu är den regissör som utsetts att göra The Dark Tower som stör mig, enormt.😉

      Jag tyckte Lauda var mer intressant ja. Tyckte även Brühl var bättre än Hemsworth även om Thor förstås passade som Hunt.

      • Sofia skriver:

        Att Howard inte känns som någon jättebra Dark Tower-regissör kan jag verkligen hålla med om, oavsett hur mycket jag gillar några av hans filmer. Vi är väl för fasen inte ute efter Roland som The Grinch?!

  6. Den där filmen hade jag först tänkt se på bio, men efter närmare eftertanke så la jag ner det projektet och valde att vänta. Nu så har jag ingen brådska alls, för den verkar faktiskt rätt så tråkig.

    SV: Något säger mig att jag med kommer hata Only God Forgives. Jag tycker nämligen inte om Ryan Gosling och drogfilmen är inte heller min grej. Men kanske det finns något som tilltalar mig =)

Kommentera

