5 Senses of Fear

filmspanarna_kvadratMoFJag kunde inte vara med på månadens filmspanarträff rent fysiskt men jag hade möjlighet att se den av Har du inte sett den?-Erik utvalda filmen. Under förra veckan pågick festivalen Monsters of Film i Stockholm. Jag var på invigningen och såg The Congress (recension av den filmen kommer när den får biopremiär i Sverige framåt vintern). Förutom att det är kul med en genrefestival, i det här fallet skräck/fantasy, så var det extra roligt att Njutafilms och SF Anytime ordnade så att man kunde se en del av filmerna online via nätet hemma i soffan. Själv hann jag se två filmer, Byzantium och så då månadens filmspanarfilm 5 Senses of Fear.

På eftermiddagen i söndags satte jag mig framför datorn, loggade in på SF Anytime, letade upp deras Monsters of Film-sida och filmen 5 Senses of Fear. Men vad är detta? Det står EJ TILLGÄNGLIG där det borde stå HYR. Jag läser texten om Monsters of Film en gång till: ”Under perioden 20-29 september kan du hyra följande filmer hos oss på SF Anytime”. Jo, de ska vara kvar. Jag tittar på de andra filmernas sidor: alla är otillgängliga utom en, Byzantium som jag redan hade sett. Fail. Rullgardin.

Jag skickar en chattförfrågan och ett mail till SF Anytimes support och tweetar även till deras Twitterkonto. Jag får svar på ett av ställena. Gissa vilket? Jo, Twitter faktiskt. Här svarade man snabbt och meddelar att man, precis som jag misstänkte, av misstag hade tagit bort filmerna en dag för tidigt. De ska försöka ordna det under dagen. Jag tittar på ett Star Trek: Voyager-avsnitt medan jag väntar. När det är slut kollar jag igen och simsalabim nu går det att se filmerna. Med det avklarat…

****

5 Senses of FearTitel: 5 Senses of Fear
År: 2013
IMDb
| Filmtipset

5 Senses of Fear är en antologifilm där temat är våra fem sinnen: lukt, syn, känsel, smak och hörsel. Åtminstone är det det som filmmakarna har som idé. Sen om man man lyckas knyta ihop det på ett smart sätt… ja, det är väl kanske en annan sak. Den röda tråden genom filmen är väl snarare det mystiska företaget Watershed Corporation. Watershed är ett sånt där mystiskt företag som vi sett t ex i David Finchers The Game (här hette det Consumer Recreation Services) eller Stephen King-antalogin Cat’s Eye där ”Quitters Inc” får folk att sluta röka. Watersheds affärsplan i 5 Senses of Fear är lite oklar förutom att de verkar vara ute efter världsherravälde.

Filmen inleds med förtexter där vi ser en man fastkedjad vid en stol med ett vitt lakan över huvudet. Fram kommer en man med gasmask, river bort lakanet och kastar en hink sand i ansiktet på den stackars mannen, för att sen fortsätta plåga honom på olika sätt, t ex genom att sy igen ögonlocken och munnen. Det är tortyrporr och klippningen är frenetisk där man blandar slomo med uppspeedade bilder. Njaaaa, tänker jag, tortyrporr och ”coola” bilder i en och en halv timme, det här kan bli jobbigt. Nu blev det inte riktigt så som tur var. Jag går igenom de fem filmerna en och en och sätter sen ett betyg på hela alltet i slutet.

Smell – Regi: Nick Everhart
Efter den jobbiga inledningen så lugnar vi ner tempot och det blir en ganska så vanligt liten trevlig film. Jag får Twilight Zone-känsla och Cat’s Eye-känsla. Idén är rolig. En misslyckad kille får besök av en representant från Watershed som erbjuder en parfym som får alla problem att försvinna. Det gäller bara att lukta rätt alltså. Snubben kan inte låta bli att testa, och till en början går allt som en dans. Han verkar få ihop det med ex-frun igen och på jobbet blir han befordrad. Men det finns bieffekter. Som sagt, en ganska rolig idé på samma tema som i Limitless ungefär. Inget revolutionerande men småmysig.
3-/5

See – Regi: Miko Hughes
Även här får vi en ganska intressant idé där en optiker med nån gadget (från Watershed förstås) via ögonen på folk suger ut bilder från deras näthinna och destillerar ner dem till ögondroppar. Ta sen dropparna själv och du upplever lite av en annan persons liv, ungefär som i Strange Days. Optikern påminner lite om Robin Williams i One Hour Photo, en ensam man som smygtittar in i andras liv. Tyvärr tappar filmen bollen nånstans på vägen och det urartar i en snabbaklippochäckligabildersoppa. Halvvägs var det hyfsat i alla fall.
2-/5

Touch – Regi: Emily Hagins
Jag ser att en tjej, Emily Hagins, både har skrivit och regisserat. Kul! Här får vi träffa blinda killen Henry som råkar ut för en bilolycka tillsammans med sin föräldrar och sen irrar omkring i skogen för att leta efter hjälp. Även här får vi en ganska bra inledning och dessutom fina miljöer då Henry hittar en övergiven företagsbyggnad ute i skogen. Återigen är det tyvärr så att det i liksom inte håller hela vägen. När filmen är slut så är vi bara tillbaka på samma ställe som när den började. Snygga skogsmiljöer var det dock.
2/5

Taste – Regi: Eric England
Den här kortisen spelades in på The Matrix Corporate Center i Connecticut i USA, ett skrytbygge från början av 80-talet som här är företaget Watersheds hem. Till de här härligt sterila företagsmiljöerna kommer Aaron på anställningsintervju. Han får till slut träffa Lacey Sharp som erbjuder honom anställning. Han tackar dock nej vilket kan (möjligen) ha varit ett misstag. Lacey har nämligen en smak för… ansikten. Inledningen påminner om The Game där en förvirrad Michael Douglas fyller i papper och inte förstår varför han är där han är. Återigen, och det börjar bli ett tema, en trevlig inledning som sen, när ”monstret” visas, tappar och blir trist. Men det är en av de bättre filmerna i antalogin.
2+/5

Listen – Regi: Jesse Holland & Andy Mitton
”Found footage… oh no” är min första tanke. Mina farhågor visar sig vara berättigade. Det här var den sämsta filmen tror jag. Vi får se ”autentiska” filmbilder låter en text meddela. Enligt ett rykte ska det finnas ett melodistycke som, om du hör hela från början till slut, tar kål på dig. Nånstans därute spritt på flera videokassetter finns melodin inspelad. Två snubbar får i uppdrag, av Watershed förstås, att hitta dem och foga samman dem till en helhet. Njaaee, man försöker vara The Ring-skrämmande men misslyckas kapitalt. Killarna spelar in sig själva när de jobbar med filmen. Förutom att videofilmen med låten som de jobbar med är fylld med störningar, hopp och klipp (vilket är logiskt) så är även deras egna film det. Varför? Det blir bara jobbigt och störande. Nej, jag gillade inte denna.
1+/5

Sammanfattning
Som helhet var 5 Senses of Fear ändå en ganska mysig titt. Läskig är den inte ö-v-e-r-h-u-v-u-d-t-a-g-e-t. Antologifilmer är lite speciella. Om en av delarna är dålig är det bra att den är kort så att nästa kan börja. Samtidigt tappar man lite känsla då även de bra filmerna glöms bort just för att en ny börjar direkt. Här har man haft företaget Watershed som röd tråd för att binda samman filmerna lite grann. Just det här med sinnena var knappt nåt jag tänkte på om jag ska vara ärlig förutom att titlarna påminde mig när en ny film började. Filmerna kändes lite tv-mässiga, lite för låg budget, lite för dåliga skådisar, lite för dålig kvalitet, helt enkelt. Jag gillar ändå passionen som finns och att projektet har gett unga regissörer chansen att visa framfötterna.

Betyg hel
eller uttryckt i siffror 2/5

****

Vad tyckte resten av filmspanarna? Höll de för ögonen eller skrattade de mest? Var det en film i deras smak eller hör jag burop om att den stank?

Har du inte sett den? (podcast)
Rörliga bilder och tryckta ord
Filmitch
Fiffis filmtajm

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

16 Responses to 5 Senses of Fear

  1. Pingback: 5 Senses of Fear (2013) | Rörliga bilder och tryckta ord

  2. Pingback: 5 Senses of Fear (2013 USA) | FILMITCH

  3. Pingback: 5 SENSES OF FEAR

  4. Fiffi skriver:

    Mycket knepigt att filmerna var borttagna men snyggt att dom fixade till det så snabbt när du påtalade det. Undrar om fler tänkt se filmerna men struntat i det när dom märkte att det inte funkade? Det känns ändå lite nonchalant av SF Anytime att inte ha bättre koll, men det kanske är sånt som händer utan nåns förskyllan?

    Det ser ju helt klart ut som att du gett filmen enochenhalv filmspanarloggor, alltså 1,5 i betyg? Men det står 2/5. Jag är inget ess på matte men jag har svårt att få summan av 3-, 2-, 2, 2+ och 1+ att bli 1,5, så den ena loggan kanske har tryckt ihop sig ofrivilligt?😉

    • Jojjenito skriver:

      Ja, det var jävligt klantigt på ren svenska. Jo, jag tror nog några bara såg att de inte var tillgängliga och sen gav upp. Bra ändå att de fixade felet snabbt.

      Hmm, filmen får två hela filmspanarloggor och det är precis det jag ser när jag tittar på inlägget. Kan vara nåt strul med just din webbläsare?

      • Fiffi skriver:

        Konstigt…. Nu är det två ”normala” loggor men dom två gånger under dagen jag tittat in här så var det 1,5 där den halva liksom var ihoptryckt.

        • Jojjenito skriver:

          Bra. Ordningen återställd. Du drömde väl, precis som under filmen.😉

          • Fiffi skriver:

            Antagligen😉

            Fast samma sak hände på Sofias blogg imorse med hennes betygsstjärnor. En var ihoptryckt. Jag kanske ska sanera ögonen från gomorronklegg innan jag läser bloggar😉

            • Jojjenito skriver:

              Aha, jag tänka mig att det hjälper att ladda om sidan en gång. Får för mig att bilder liksom kan fastna så där ibland om de inte laddas ner ordentligt.

  5. Sofia skriver:

    Men vad f…. Är jag den _enda_ som gillade trean bäst? Får sätta mitt hopp till podpojkarna… Utifrån vad jag kunde läsa mig till om filmen är frågan om det inte finns en anledning till den TV-mässiga känslan. Och tanken med Listen var bra, men det blev kanske lite mycket att både göra en FF _och_ försöka knyta ihop de tidigare fyra filmerna?

    Men vilken tur att det löste sig så snabbt med SF Anytime!

    • Jojjenito skriver:

      Haha, podpojkarna to the rescue. Trean gillade jag i början men jag vet inte, jag tyckte inte den höll hela vägen. Vilket betyg skulle du sätta på den?

      Aha, du menar att det faktiskt är en tv-film från början.

      Ja, det fixade sig till slut.

      • Sofia skriver:

        Ja, jag fick intrycket att filmen är producerad av TV-kanalen Chiller och IMDb kör ju med någon slags övergripande titel: Chilling Visions.

        Trean skulle nog kunna få en trea från mig. Mest för att jag verkligen gillade Henry.

  6. Pingback: 5 senses of fear « Har du inte sett den?

  7. filmitch skriver:

    Ja här tyckte vi relativt lika. Listen, Touch och See hade för mycket av en jaha-känsla över sig. De kändes nästan lite framtvingade för att man skulle få ihop det till en långfilm.

Kommentera

