The Conjuring eller Visningen som Gud glömde

The ConjuringTitel: The Conjuring
Regi: James Wan
År: 2013
IMDb
| Filmtipset

Efter att ha blivit uppskjutet en vecka var det äntligen dags för torsdagsbio med min kompis Anders. Vi hade båda, oberoende av varandra, kommit fram till att The Conjuring var filmen vi skulle se. För min del var det en film jag sett fram emot ett bra tag. Ända sen jag tokgillade upplevelsen jag hade när jag såg Sinister på bio så har jag längtat efter nåt som kan matcha den. Nu kanske det var dags?

Kvällen började bra med en ciabatta och en capuccino (en italiensk dubbel) på Wayne’s Coffee. Det enda lilla orosmolnet var att filmen visades på Sergel (förstås) och då får man räkna med skrik, stök, sagolikt tråkig lobby och popcorn överallt. Samtidigt kändes det på nåt sätt rätt med tanke på att vi skulle se ”världens läskigaste film”. Tjutande tonåringar passar liksom som inramning. Salongen var fullsatt. Det fanns inte ett ledigt säte. Stämningen var livad, livad värre. Alla pratade, skrattade. Det fanns redan under reklamfilmerna en nervös stämningen i salongen. Alla var taggade.

Innan filmen (äntligen) skulle ta och sätta igång kom SF-värden in och körde den vanliga ramsan där hon hälsade välkommen, bad alla att inte facebooka under visningen. Det som stack ut var att den här tjejen var oerhört sprallig. Det var som att hon ville köra en stand-up-rutin. Hon skämtade om att man ju kunde låtsas gå på toaletten (som fanns utanför och sen direkt till höger) om man tyckte det blev för läskigt. Hon önskade oss en ”trevlig” visning samtidigt som hon tyckte vi var tokiga som skulle se den här filmen som ju var ”världens läskigaste!”.

(En parentes: Vill SF att man ska missa delar av filmen för att gå ut och kissa? Det är nästan så att de uppmanar, uppmuntrar folk att gå ut under filmen nuförtiden. Jag säger: gå på toaletten INNAN filmen och håll dig i två timmar. Hur svårt kan det vara?)

Filmen började… och redan från början var folk så uppspelta att de skrattade nervöst för minsta sak. Det var riktigt underhållande. Ju längre filmen led desto mer led publiken i salongen. Många skrek rätt ut vid vissa scener. Själv höll jag mig ganska lugn och tyckte filmen var oskrämmande i början. Efter ett tag insåg jag dock att den byggde upp stämningen mer och mer på ett smart sätt. Vi började nå klimax. Salongen var som ett levande väsen som levde sig med i handlingen. Under en scen efter kanske 50 minuter kände jag plötsligt hur rysningarna spred sig genom min kropp och jag märkte att jag hade gåshud. Håren på mina armar stod rätt upp. Fan, det här är ju hur bra som helst.

När spänningen var på sin absoluta topp så valde regissören James Wan ett stilgrepp som till en början kändes annorlunda men faktiskt förhöjde den läskiga stämningen än mer. Duken blev helt svart men ljudspåret fortsatte. Vad är det som händer? Vad är det som händer med Nancy? Ska det verkligen vara svart så här länge? Efter två, tre minuter inser vi att det är ett tekniskt fel. Ljudet funkar men bilden visas inte. Det blir uppror bland publiken. Ett flertal personer springer ut för att meddela personalen att vi inte har nån bild. Inget händer på kanske sju, åtta minuter. Filmen fortsätter utan bild men med ljud.

ticket

Jojjenito-SF: 1-0

Filmen stannar, det tänds upp i salongen. In kommer den spralliga tjejen, och kör vidare med sin stand-up, som ju funkade bra innan filmen. Nu vill vi bara ha igång filmen. Hon säger att filmen kommer köra igång igen snart. Vi, publiken alltså, skriker att ”ni måste spola tillbaka också!!”. Hon svarar ”ja, ok, det kommer vi att göra, det tar bara ett par minuter”. Hon säger också (förstås) att nu kan ni ju passa på att gå toaletten. Varför detta ständiga toalettspring? Jag tror 20-30 personer går ut på toaletten. Helt galet.

Salongen släcks ner igen. Ja, det har varit upplyst under avbrottet. Filmen kör igång… men det känns inte helt bra. Dels är det som att bilden flimrar. Ljusstyrkan ändras hela tiden. Dels syns ett ljust fält högst upp i mitten av bilden som stör när det är mörka scener (nere i källaren t ex). En person på min rad som sitter närmare kanten springer ut för att be personalen ta bort det där ljuset. Efter tio minuter försvinner det. Jag inser efter ett tag att det är ljuset från projektorrummet. De har ett fönster med en sorts skjutdörr som de kan öppna för att kolla in i salongen. De glömde den öppen efter allt strul med bilden.

Efter att ytterligare tre minuter försvinner bilden igen. Besvikna rop av uppror hörs i salongen. Samma visa igen. Det spralliga tjejen kommer in, låter meddela att filmen kommer börja snart igen. Filmen kör igång igen men illavarslande nog återigen med en flimrande bild. Det håller i ungefär tio minuter den här gången, sen försvinner bilden igen allt medan ljudet fortsätter. Gahaha, det här går ju inte. Ett antal personer lämnar salongen. De har fått nog. Jag och Anders sitter kvar än så länge. Det är ju bara 25 minuter kvar av filmen. Jag vet inte hur många gånger som filmen startar och stoppar men jag tror det blev fyra avbrott allt som allt. En del av filmen missade vi helt. Eller, ja, vi hörde ju ljudet…

Höjdpunkten under visningen var när filmen drar igång igen efter ett avbrott, mitt under det värsta tumultet, under en spännande scen mot slutet där makarna Warrens dotter är rädd och skriker… samtidigt som en stor läskig skugga rör sig mot henne. Skuggan är en av alla toalettbesökare som kommer tillbaka efter uträttat ärende. Skratt, jubel och applåder utbryter i salongen. Vid det här laget känner alla alla.

Det här var en berg-och-dal-bane-visning utan dess like och med tanke på det så är det nog ett gott betyg till filmen att jag delar ut en fyra, om än svag.

4-/5

PS. Jag och Anders satt givetvis kvar under hela eftertexterna, till slut helt ensamma i salongen. Då kom den spralliga tjejen in och lät höra ”ah, de sista tappra!”. ”Ja”, svarade jag, ”vi måste ju ta chansen när det faktiskt finns en bild!”, varpå hon bad om ursäkt och delade ut varsin ersättningsbiljett som kompensation för debaclevisningen.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

11 Responses to The Conjuring eller Visningen som Gud glömde

  1. Henke skriver:

    Hysterisk visning! Braoch underhållande berättat, Jojje. Men hur svårt kan det vara med digital filmvisning? För denna visades väl inte på gammaldags filmrullar?

    Jag skickar ut en varningens ord här. Använd inte gratisbiljetten på en film som du tror mycket på. Den visningen kommer säkert också strula och risken är stor att du får en ny gratisbiljett. Jag fick en gratisbiljett från SF efter en visning med teknikstrul av The cabin in the woods, därefter såg jag The dark knight rises med gratisbiljetten och den visning blev strulig också. En ny gratisbiljett. Men tredje filmen för samma pris funkade bra!

    • Jojjenito skriver:

      Haha, h-y-s-t-e-r-i-s-k! Jag vet inte vad de höll på med. Det var digitalt men det var nåt med projektorn som var fel. Jag gissar på att den blev överhettad och att nåt sorts temperaturskydd gjorde att den stängde av sig själv.

      Mm, bra tänkt där. Man kanske skulle använde den på nån random film som en bonus och inte till nåt som man längtat efter.🙂

  2. Movies - Noir skriver:

    Underhållande text och det får mig direkt att tänka på filmfestivalen! Hur många gånger har man inte varit med om något liknande där, haha. Men en vanlig visning som strular så här mycket är ovanlig. Inte blir det bättre när det är på en sån här typ av film. Kul att det inte verkade påverka betyget så mycket.

    Personligen tyckte jag filmen funkade bra, men tappade en del. Sinister tyckte jag var bättre som helhet (även den tappade mot slutet). Men denna var inte så dum. Gav den dock bara en trea (tänkte först ge den en stark trea så dålig var den inte), men så såg jag den inte under samma omständigheter som du gjorde, vilket kan påverka en del😉 Sinister sågs under rätt omständigheter bör tilläggas…

    Förresten, visste du att James Wan även gjorde den första Saw-filmen?

    The Conjuring
    Sinister

    • Jojjenito skriver:

      Ja, jag tänkte också på festivalen men det här var faktiskt värre. Helt otroligt faktiskt. Nej, det var riktigt synd för filmen hade precis börjat komma igång bra och stämningen var på topp så det störde en del.

      Japp, håller med, jag gillade också Sinister mer.

      Ja, jag hade koll på att det var Wan som gjorde Saw. The Conjuring är ju klart bättre i mina ögon även om Saw väl var en föregångare på sin tid. Men jag är inte nåt fan av tortyrporrgenren, även om jag knappt sett några filmer. Kul att Wan går i rätt riktning (för mig). Vi får se om vad han hittar på med Fast & Furious 7.

  3. Fiffi skriver:

    Jösses alltså. Jösses. Men att du trots detta meck ändå ger filmen en fyra säger ganska mycket om hur funktionell filmen ändå är i sin genre. Och detta TJAT om var toaletterna finns. Hur svårt kan det vara liksom??? Du har ju helt rätt, gå på toa innan och håll dig i två timmar, det har ju funkat i alla tider. Vi behöver liksom inte snegla på och ta efter ALLT som amerikanarna gör.

    • Jojjenito skriver:

      Jösses, indeed. Ja, det där med toaletterna känns lite som en variant av nån sorts trygghetsmani. Lite som i USA, ja, där allt ska märkas med varningstext om att inte mata din bebis med skumgummiemballaget.

  4. filmitch skriver:

    Hå hå vilken mardröm men ändå underhållande på sitt eget lilla vis. Vet att det krånglar ordentligt med det digitala ibland – jag har tacksamt nog förskonar från de värsta fadäserna.
    Den första film på år och dag där jag fick rysningar – en härlig känsla🙂
    Jaha Wan spårar ut tråkigt men det ger mig två skäl att se nr sju – Statham + Wan. De övriga sex läser jag in mig på hos dig och Sofia😉

    • Jojjenito skriver:

      Det var en mardröm men samtidigt en rolig mardröm om man säger så. Det var nog den värsta visning som jag varit på om man bara snackar det rent tekniska. Ja, eller det har faktiskt hänt att man fått ställa in helt också. Detta var när de inte fick fram textningen till en sydkorean på Filmfestivalen.

      Wan spårar ur? Vad syftar du på då? Att han ger sig på F&F?🙂

  5. Sofia skriver:

    Man undrar ju om SF haft stora problem med nedpinkade fåtöljer? Något annat skäl till varför de skulle vara så fixerade vid att folk ska springa på toa i tid och otid har jag svårt att se.

    Säger som Fiffi, betyget säger mycket om filmens hållbarhet med tanke på omständigheterna. Tar nog den här hemma i soffan när det finns tid och möjlighet.

  6. Steffo skriver:

    Hysterisk filmvisning!
    Å så mitt i alltihop en aning komiskt också! Sorry..

    Förstås helt fel film att drabbas av problem, då det här VERKLIGEN är skrämselfilm när den är som bäst! Jag satt och hickade av rysningar! Sinister-varning på den här!
    En kanonfilm!🙂

Kommentera

