Before Sunset

Before SunsetTitel: Before Sunset
Regi: Richard Linklater
År: 2004
IMDb
| Filmtipset

Uppföljaren Before Sunset kom nio år efter den första filmen. Den är lite vuxnare (inte så konstigt). Här är pratet mellan Delpy och Hawke kanske ännu mer filosofiskt får jag för mig. De dansar liksom runt det som de går och tänker på. Ska vi kanske bli ihop? Inte så konstigt eftersom Hawke är gift med barn och Delpy är ihop med nån. Det förekommer inte lika många riktigt minnesvärda scener. Stämningen är lite mindre magisk, lite mer vardaglig. Det som är lite speciellt är att filmen utspelas i realtid. Ett bra grepp som funkar. Det som är häftigast med filmerna som helhet (trean inkluderad) är på nåt sätt projektet i sig. Hawke och Delpy åldras samtidigt som deras rollfigurer åldras. Det som Before Sunset har är ett riktigt riktigt bra slut. Från att de stiger in i Delpys lägenhet så är det ren filmmagi och, ja, jag förstår att Ethan missade sitt plan, eller jag menar, om han nu gjorde det?

3+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to Before Sunset

  1. Henke skriver:

    Jag tycker denna är strået vassare än ettan. Sista scenen i lägenheten. Gud.

  2. filmitch skriver:

    jag tycker denna är strået slöare än ettan. La ut mitt tyckande om filmen idag. Slutet är mycket bra – Delpy har spelat in åtminstone en skiva – det är sin egenkomponerade låt hon spelar i filmen.
    http://filmitch.wordpress.com/2013/09/19/before-sunset-2004-usa/

  3. Sofia skriver:

    Haha, och jag som tycker att den här är strået vassare än Sunrise men att sista scenen är, som jag så finstämt uttryckte det hos filmitch, ”skitnödig”😀

    • Jojjenito skriver:

      Ah, jag anar ett mönster. När det blir lite för uppskruvat, för over the top (som i telefonscenen i Monica Z), så värjer du dig. Jag däremot gillar det. Hmm, jag är förvånad över mig själv. Fast just Monica Z var kanske ett dåligt exempel.

Kommentera

