Ping-pongkingen

Ping-pongTitel: Ping-pongkingen
Regi: Jens Jonsson
År: 2008
IMDb
| Filmtipset

Med anledning av att jag nyligen såg Snabba Cash III så kommer innan min recension av den en gammal recension av regissören Jens Jonssons förra film.

Jens ”kortfilmskingen” Jonsson har gjort sin första långfilm och för den vann han pris i Sundance trots strömavbrott och upprörda känslor över fult ord på amerikanska flaggan (se bild till vänster, om ni är skarpsynta). Filmen då? Jo, helt klart en egen film som känns personlig. Långt ifrån Beck och landsortsdramer, vilket är uppfriskande. Scenografin med ljusa pastellfärger gör att filmen får en speciell känsla. Tonen är långsamt komisk och samtidigt lite melankolisk.

Filmen påminner en hel del i stilen om Jonssons tv-serie God morgon alla barn som jag gillade bättre faktiskt (en fyra i betyg om man ska snacka betyg). Uppfriskande också med för mig helt okända skådisar. Det är fantastiskt skönt att slippa Michael Nyqvist, som jag gillade i t ex Tillsammans men som nu känns trött. Nu kanske det låter som om det blir ett högt betyg till Ping-pongkingen men som helhet räcker det inte till mer än en helt vanlig trea. Men gott så. Det är bara att fortsätta, Jens! (min kommentar: och jag tror inte det blev riktigt den fortsättning du hade tänkt dig, Jens)

3/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to Ping-pongkingen

  1. Pladd skriver:

    Såg några av Jonssons kortfilmer för några år sen och gillade. Skaffade den här på dvd och tänkte se den, men så blev det icke. Någon gång ska väl det bli av också, men kul att du uppmärksammar den.

    • Jojjenito skriver:

      Ja, han var ju känd för kortfilmer i början av sin karriär (som de flesta antar jag). Jag har sett svartvita Fragile med bl a Allan Svensson (kanske kommer en lite text om den nån gång). Ping-kongkingen såg jag faktiskt på en förhandsvisning på bio när den kom. Minns att jag var ganska peppad eftersom jag hade gillat God morgon alla barn.

      Har du sett Livet deluxe? Min recension kommer imorgon.

      • Pladd skriver:

        Trodde jag hade sett Fragile, men det visar Filmtipset att jag inte har. Däremot har jag sett A Changed Man (gillade) samt Utvecklingssamtal, SPaden och K-G i nöd och lust (varav jag inte minns någon speciellt väl).

        Livet Deluxe har jag inte sett och kommer nog inte göra det heller. Snabba Cash är inte riktigt min grej. Men det vore väl för att se den för Jonssons skull. Det är ju ett oväntat val (av alla inblandade).

        • Jojjenito skriver:

          Själv har jag faktiskt bara sett Fragile, tror jag (i alla fall enligt Filmtipset).

          Aha, Snabba Cash inte din grej. Men du har sett ettan i alla fall…? Och Filmtipset visar att, ja, det har du och nej det verkar inte vara din grej.😉 Själv tyckte jag tvåan var bäst men den är ändå ganska lik ettan i stilen så kanske inte nåt att satsa på för dig.

Kommentera

