Malmö Filmdagar 2013 – Seminariet

goodiebag

Goodie bag

Malmö Filmdagar Malmö Filmdagar är slut och jag med dem. Känslan inuti den filmbubbla som är Malmö Filmdagar är helt underbar. Känslan när det är slut är tomhet. Ett gäng filmbloggar från nätverket Filmspanarna åkte ner till Malmö och sammanstrålade där för tre dagar fyllda med film, film, film, mingel och några seminarier, och så lite film till. Andra dagen stod fem filmer på schemat och de flesta tvekade på om man verkligen skulle klara det. Det visade sig gå alldeles utmärkt. Visst, att se en gripande film som verkligen berör, och sen smita in på muggen, norpa med sig en mugg kaffe och bänka sig för nästa rulle, det kräver sin filmbloggare.😉 Men känslan att tillsammans med andra filmälskare avnjuta film efter film och sen livat diskutera dem är oslagbar. Det positiva och en liiiiten detalj som hjälpte var att det till övervägande delen handlade om väldigt bra filmer. Visst, det fanns bottennapp men det kommer vi till senare…

Jag tänkte i det här inlägget lite kort gå igenom de filmer jag såg. Det blev elva filmer totalt för min del. Det blir väldigt korta omdömen utan betyg. Senare under hösten/vintern när filmerna har biopremiär kommer matigare recensioner.

En lite trött panel

En lite trött panel

Men först blir lite om det seminariet som jag gick på. Det hade titeln Filmkritik för vem?. Panelen bestod av representanter från tre papperstidningar (DN, Svd och Sydsvenskan) och så ”det svarta fåret” Alexander Dunerfors från MovieZine. Utgångspunkten var ett blogginlägg som Jens Lanestrand skrivit där han kritiserade avsaknaden av en livfull debatt om film. Jag tror i alla fall det var utgångspunkten. Seminariet kändes nämligen ofokuserat, saknade röd tråd och ett driv. Papperstidningarna pratade mest om hur man skulle överleva som papperstidning. MovieZine-Alexander sa inte så mycket trots att den sajt han står bakom faktiskt slår de andra på fingrarna t ex när det gäller att locka yngre läsare. Jag vet inte, han kanske (med all rätt) kände sig lite utsatt där mellan drakarna.

När panelen pratade kändes det mest som att de sa sin sak en och en utan att det ledde till nån debatt (kanske samma problem som Jens pekade på?). Det hela väcktes till liv när publiken fick komma till tals och ställa lite ”svårare” frågor. Bl a frågade dokumentärfilmaren Fredrik Gertten om varför dokumentärfilmer nästan alltid kritiseras med filmens ämne som utgångspunkt istället för att titta på själva filmhantverket. Filmbloggar och andra former av sociala medier avfärdades som vanligt som att vara helt utan betydelse. För mer snack kring seminariet, lyssna på den här Har du inte sett den?-podcasten där Fiffi och Jessica gästar.

Vet ni vad? Jag känner att jag börjar bli lite långrandig så jag tar och delar upp det här inlägget i två delar. Nästa del kommer imorgon och då fokuserar jag helt på de filmer jag såg.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to Malmö Filmdagar 2013 – Seminariet

  1. Fiffi skriver:

    Precis som med allting som man planerat länge och sett fram emot så blir det en konstig tomhet när det är över. Tiden gick så väldigt fort där nere. Är det färre timmar per dygn i Skåne än i övriga Sverige? Det känns så.

    Vad gäller filmerna vi fick, vi kanske skulle köra en samrecension av filmen No, bara för att få ändan ur vagnen och se den?😉

    • Jojjenito skriver:

      Haha, ja, på tisdagen t ex, först var klockan 8.30… sen var den 21 och dags för mingel. Vips bara.

      Japp, vi kan samköra, det verkar lämpligt. Meddelar när jag sett den.🙂

  2. Sofia skriver:

    Haha, du är lurig du… Teasa läsaren för att sedan lova mer senare🙂

    Ja, seminariet blev konstigt och ofokuserat. Filmkritik är inte samma sak som filmdebatt. Frågan är om filmkritik ska läsas synonymt med recensioner? Kändes som att de var lite ute efter det i alla fall innan diskussionen drog iväg åt femtielva olika håll (är film nöje eller kultur?, vad vill unga läsare ha? vad borde läsarna generellt vilja ha? osv). Panelen var också för ojämn — tre av fyra hade ju i princip samma utgångspunkt.

    • Jojjenito skriver:

      Haha, ja precis, men nu finns del 2 att läsa!🙂

      Nä, precis, filmkritik är en sak och filmdebatt en annan. Titeln på seminariet var Filmkritik för vem? men jag vet inte om det blev det som det handlade om i slutändan. Iofs spelar det inte så stor roll bara det blir intressant. Nu blev det inte det tyckte jag. Ojämn panel, håller med, det skulle ha varit minst en filmbloggare i alla fall.🙂 Fast å andra sidan, om panelen hade sagt intressanta saker så…

  3. Plox skriver:

    Vi verkar inte ha fått identiska Goodie bags! Jag fick tex Beasts of the Southern Wild på bluray och inte Sockermannen.

    • Jojjenito skriver:

      Nej, det verkar ha varit lite blandat. Jag fick i alla fall en film jag inte var sett, No, så jag är hyfsat nöjd. Jag såg på Twitter att det förekom vissa försök till byteshandel när nån inte var nöjd med sina filmer, haha.

  4. Jessica skriver:

    Det saknades verkligen inte intressanta frågor att diskutera, så det var synd att seminariet blev såpass intetsägande. Bara en sån sak som att rubriken egentligen aldrig togs upp: ”för vem?” Det är en väldigt intressant fråga att fundera över. För vem skriver man egentligen? För filmtittarna? För filmmakarna? Eller kanske rentav för kollegorna? Har läsarnas/tittarnas förväntningar på filmkritik förändrats över åren? (Jag misstänker det). Lite tangerande man ju frågan om analys vs konsumentupplysning, men det kunde ha gjorts mycket mer av det. Och avfärdandet av sociala medier ska vi ju bara inte tala om…

    • Jojjenito skriver:

      Det finns hur mycket som helst att diskutera. En sak som de som ordnar seminariet nog ska fundera på är att vara noga med vad det är man ska diskutera just denna gång. Annars är det risk att de olika paneldeltagarna liksom drar iväg på med sin egen grej. Just DN gjorde detta denna gång tyckte jag. Att DN:s filmredaktion hade fått mer resurser och en egen tidningsdel (kallad Filmfredag) hade liksom inget med saken att göra. Nu frågade ju moderatorn just vad som hade ändrats de senaste fem åren när det gäller filmkritik… men då måste man ju tänka lite större än bara på vad som har hänt just på vår tidning… Skygglappar på skulle jag säga…

      Och som du säger, själva rubriken förblev väl helt odiskuterad…

Kommentera

