Pandorum

AntjeTitel: Pandorum
Regi: Christian Alvart
År: 2009
IMDb
| Filmtipset

Imorgon kommer en recension av Man of Steel här på bloggen. Min favorit i den filmen spelas av en kvinna vid namn Antje Traue, en för mig tidigare okänd skådis… eller det är i alla fall vad jag trodde. Det visade sig nämligen att jag faktiskt har sett en film med henne tidigare.

Den här historien har vi sett förut: en liten besättning ombord på ett rymdskepp där nåt mystiskt (och skrämmande) pågår. För mig kändes Pandorum som en sämre version av Event Horizon, och då är ju inte Event Horizon nån toppfilm direkt. Dennis Quaid är träig och den del av historien som utspelas med honom är inte speciellt intressant. Bäst, eller åtminstone inte sämst, är Ben Fosters utforskning av skeppet. Filmen börjar med en hoppscen byggd enbart på ett överraskande ljud, och detta efter bara några sekunder av filmen. Det handlar alltså inte om nån uppbyggande stämning alls (som faktiskt Event Horizon hade, även om den bangade ur mot slutet). Det finns korn till en bra film här nånstans. Idén är bra och vissa delar av utförandet funkar. I princip gillar jag bara en enda grej och det var Spoiler monsterbarnen; de var läbbiga, jag gillade speciellt scenen när monsterungen skar halsen av asiaten Spoiler slut Slutet är också hyfsat. Grundproblemet: Man har en bra idé men spenderar ändå 95% av filmen med att försöka vara en actionskräckis som inte funkar.

2/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

11 Responses to Pandorum

  1. Henke skriver:

    Jag trodde du skulle jämföra den med Alien efter den inledningen.

    Event horizon var helt ok, men ganska svag egentligen va? Så om denna är sämre passar jag nog…

    • Jojjenito skriver:

      Ja, det hade man kunnat tro. Men då både Pandorum och Event Horizon är filmer med b-känsla så var kopplingen mellan dem mer naturlig. Alien spelar liksom i en annan liga även om det är samma genre. Event Horizon är bra för att vara så dålig (3-/5). Pandorum kan hoppas över.

  2. Hmm, ja det dröjer nog innan jag ser den här men Antje Traue var en av de positiva sakerna i Man of Steel även för mig kan jag ju säga.

    • Jojjenito skriver:

      Den är absolut inte nåt man behöver se. Om man är sugen på enkel sfactionskräckis nån kväll när man är lite seg så kan den passa.

  3. Sofia skriver:

    Japp, håller helt med om Event Horizon-vibbarna. Men som sagt sämre, jag fick inte alls ihop historien. Det känns inte som om Quaid hade särskilt mycket att jobba med å andra sidan, han brukar funka bäst när det ska vara lite humor med i det hela tycker jag.

  4. Movies - Noir skriver:

    Håller med, Event Horizon är bättre (typ stark trea) och Pandorum funkade inte riktigt. Vissa gillar den dock mer än vad vi gör så man vet aldrig…

  5. filmitch skriver:

    Event horizon gillar jag. Den här hade jag glömt bort att jag sett men tydligen hade jag det. Lättsedd och lika lätt att glömma bort – åtminstone för vissa..
    http://filmitch.wordpress.com/2009/11/20/pandorum-2009-usa/

Kommentera

