Hitchcock: North by Northwest

Alfred i profilNorth by NorthwestTitel: North by Northwest
Regi: Alfred Hitchcock
År: 1959
IMDb
| Filmtipset

Vet ni vad? Jag grävde fram ytterligare en gammal Hitchcock-recension så vi kör den också. Det kan även bli så att jag kör en sorts sammanfattning i ett inlägg under helgen. Vi får se.

En reklamman (Cary Grant) blir förväxlad med en agent och får som en följd av det både skurkar och polisen efter sig på en jakt genom USA, bl a på ett tåg där vår hjälte träffar femme fatalen Eve (Eva Marie Saint).

Jaha, förvånansvärt torftigt och ospännande med tanke på att många anser att North by Northwest är en av Hitchcocks bästa. Själv tyckte jag det kändes som helt ok screwballkomedi med vissa spänningsinslag. Cary Grant kör på i sin vanliga stil vilket för mig gjorde att det aldrig blev riktigt spännande även om det bitvis var ganska roligt. Eh, förresten hur gammal var egentligen Grants mamma i filmen när hon födde sin son?

Kanske var jag på fel humör men jag tycker att Hitchcock nog gjort många filmer som är bättre, t ex Dial M for Murder (min kommentar: som jag tyvärr inte skrivit om, kanske borde se om den?). Men North by Northwest blev ändå bra så fort underbare och slemmige James Mason var med, liksom den likaså slemmige Martin Landau. Det var kul att se Landau, då jag inte visste att han skulle vara med.

Alltså, missförstå mig rätt, filmen var ju inte på något sätt dålig och jag gillade vissa scener mycket, men däremellan var det inte speciellt strålande. Jag tyckte slutet vid Mount Rushmore var något av ett antiklimax faktiskt.

Vad gillade jag? Flygplansscenen (även om jag blev störd av att piloten måste varit blind), tändsticksetuiscenen (mycket bra, och typiskt Hitchcock, det här är han bra på). Jag stördes lite av Grants beteende vid mordet på FN-snubben. Vad fan höll han på med? Spoiler Varför ta i kniven och stå där som ett fån?! Kändes krystat Spoiler slut.

Slutbetyget blir ändå nästan en fyra, det är bra, det är Hitchcock, det är 50-tal, det är fina 50-talsfärger, det är Cary Grant, det är Eva Marie Saint, det är Hitchcock i en cameo, det är supsense då och då, men det landar ändå på en stark trea, vilket alltså är klart godkänt så ni nu inte sätter nåt kaffe i halsen eller så.

Alfred Alfred Alfred Alfred Halv

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to Hitchcock: North by Northwest

  1. Movies - Noir skriver:

    Jag gillar ju den här och det är nog min favorit-Hitchcock. Den behöver inte alltid vara spännande. Humorn är med från början och även om den tar ett tag på sig att bli bra (tar sig efter fyllescenerna) så stör det mig inte nämnvärt. Sen avlöser de härliga scenerna varandra. På tåget, med flygplanet, med Mason och Landau osv. NBNW blir jag alltid sugen på att se så fort den visas på TCM eller liknande. Svårt att inte bli indragen helt enkelt.

    • Jojjenito skriver:

      Nej, du har helt rätt, det behöver givetvis inte vara spännande men om det inte är spännande så måste det vara nåt annat och här tyckte jag inte det andra (humor, drama, etc) var tillräckligt bra. Men det är nära att den får en fyra så det är ju en ändå en klart godkänd film.

      Men det är ofta nåt (det klämkäcka brukar jag säga) med amerikanska 50-talsfilmer (som inte är noir) som gör att jag inte riktigt blir indragen fullt.

  2. filmitch skriver:

    Spännande? Icke! Men däremot trevlig, färgglad och lite småmysig hamnar nog kring ditt betyg.

Kommentera

