Hitchcock: The 39 Steps

The 39 StepsAlfred i profilTitel: The 39 Steps
Regi: Alfred Hitchcock
År: 1935
IMDb
| Filmtipset

Tema: Alfred Hitchcock börjar med en tidig brittisk film som The Master of Suspense gjorde innan han flyttade till Hollywood. De 39 stegen, som jag inte sett tidigare (i alla fall inte i modern tid), inleds i London på en revyshow med en sån där minnesmästare som kan svara på vilken fråga du än ställer. En levande google-sökning kan man säga. Av nån anledning utbryter det bråk bland publiken och ett skott ljuder. Folk stormar ut och bland dessa finner vi Richard Hannay (en osannolikt käck Robert Donat). Hannay stöter ihop med en kvinna som han hjälper och tar med hem till sin lägenhet. Nej, ingen funny business här, Hannay is the perfect gentleman och dessutom så avslöjar kvinnan att hon är en spion som är jagad av två män. En brittisk hemlighet är på väg att föras ut ur landet och hamna i fel händer och kvinnan försöker förhindra det. Under natten blir hon dock mördad och nu är Hannay jagad både av polisen och mördarna. Hans enda ledtråd är en karta över Skottland där en liten ort är markerad.

Det finns några saker som jag tycker sticker ut med den här filmen. Det är saker, bra saker, som jag noterade medan jag såg den. Först av allt, efter att ha sett ett gäng Hitchcock-filmer tidigare, så känner jag igen att det är just en Hitchcock-film. Det blir märkvärdigt spännande med små medel. Vi har t ex en härlig sekvens på ett tåg. Frånvaron av musik och klippning ger en, kanske inte andlös spänning, men en spänning. Några gånger har vi ett annat Hitchcock-grepp, nämligen en inzoomning på en detalj. En närbild på en viss sak, ofta nåt som nån har i handen, och den saken har av nån anledning betydelse just i det ögonblicket.

Om jag ska fortsätta lista bra saker så tyckte jag det som vanligt var intressant att studera de olika tidstypiska företeelserna. Det var likadant när jag körde ett film noir-tema för ett tag sen. Jag uppskattade verkligen att få en glimt av hur det fungerade på den tiden (om det nu är 1930- eller 40-tal). I De 39 stegen träffar vi bl a på ett mjölkbud som färdades medelst häst och vagn och dessutom spelade en ganska viktig roll i handlingen. En annan liten detalj jag noterade var att det i förtexterna refereras till Irish Free State. Några wikipediasidor senare har jag lärt mig lite mer om Michael Collins och den irländska fristaten.

De 39 stegen är en roadmovie och det är ju aldrig fel. Vår felaktigt utpekade man är på flykt under större delen av filmen, till fots, med tåg och i bil. Under den senare delen av filmen får han sällskap av Pamela (Madeleine Carroll). Det är till och med så att de handklovas ihop. Om de gillar varandra? Nej, de avskyr givetvis varandra, i alla fall till en början. Eller ja, det är väl mest Pamela som gnäller. En sorts buddy-film om ni så vill som kanske övergår i romantisk komedi. Det finns en hel del roliga detaljer, inslag av humor, som är mysiga men som kanske förtar lite av den där spänningen som byggs upp ibland.

Förutom humorn så förstör även den klämkäcka brittiska stilen samt den fåniga orkestermusiken en del av spänningen. Det går liksom inte att ta det hela på allvar. Det förekommer även några lustiga jaktscener på de skotska hedarna där Hannay springer för att undkomma sina förföljare. Här har man valt att dra upp hastigheten på filmen, kanske för att ge en känsla av spänning och fart. Problemet är att det mest blir dråpligt.

Avslutningen på en teater och med en skurk på balkongplats är klassiskt och knyts snyggt ihop med början av filmen. Det blir godkänt till min först film i Tema: Alfred Hitchcock.

Alfred Alfred Alfred
Hur ska jag nu snyggt knyta an till den första filmen som Filmitch har sett? Ja, men se där.😉

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

13 Responses to Hitchcock: The 39 Steps

  1. Pingback: Rope (1948 USA) | FILMITCH

  2. Henke skriver:

    Heder åt ert projekt. Kul med projekt vad det än månde vara.

    Jag har sett denna film och hade väldigt kul när jag tittade. Tror att det blivit en 3/5 av mig också…

    Jag skrev detta i min första Skyfall-revy.

    ”Jag la märke till en kul detalj, kanske. Patrik kunde inte bekräfta min spaning, men var det inte så att de gjorde en homage till Hitchcock’s The 39 steps i Skyfall. När Bond och M flyr norrut stannar de ute på heden vid en liten stenbro. Jag tyckte mig känna igen den exakta platsen för en liknande scen när Richard och Pamela stannar till på sin flykt. Kan någon hålla med?”

    Kommentar?

    • Jojjenito skriver:

      Alltid kul med projekt, speciellt om man kör ihop. 3/5 är lagom betyg till De 39 stegen.

      Ja, det kan mycket väl vara så som du säger om Skyfall. Bilden jag använder i min recension är just den där stenbron. Men jag kan inte svära på att det är exakt samma plats. Kan du inte göra lite research kring det?😉

  3. David skriver:

    Det var saker som kom upp så jag hann aldrig genomföra mitt planerade Hitchcock tema. Men jag skrev om några filmer och lade in länken till mitt 39-inlägg i länken till min blogg här. Du snuddar vid något intressant och det är ju hur föråldrade vissa saker känns, typ den ”brittiska stilen” och musiken. Frågan är väl om hur man ska förhålla sig till saker som kanske t.o.m. irriterar en? Ska det behöva dra ner på ett betyg? Ska man bry sig om saker som kanske irriterar eller drar ner betyget på själva filmupplevelsen?

    • Jojjenito skriver:

      Om jag irriterar mig på något och det gör min filmupplevelse sämre så drar det ner betyget, det kan inte hjälpas. Jag förstår dock din poäng och ibland kan jag se mer objektivt på det hela och inse att en film gjordes när den gjordes, och se den ur det perspektivet. Fast samtidigt har jag sett filmer då jag liksom inte alls tänkt på tidsaspekten på det sättet, t ex I Am a Fugitive from a Chain Gang som känns rå och äkta även om den inte är modern. Men så var det ju en pre-code-film.

  4. Movies - Noir skriver:

    Jag hade sett filmen för många år sen på VHS minns jag. Valde att se om den för inte alltför länge sen. Tycker filmen inleder bra och håller fint ungefär halva filmen. Det är när han träffar på Pamela som den tyvärr tappar.

    The 39 Steps är ingen favorit, men 3/5 är det.

  5. Steffo skriver:

    Den här rackarn såg jag för länge sedan. Känns verkligen som en regissör som håller på att hitta sin stil, men ännu inte tagit steget in i finsalongen. En bedrift i sig ändå kanske, med tanke på året, att kunna kombinera lite spänningsmystik med mer tramsig romantik…🙂

    • Jojjenito skriver:

      Mm, jag tycker faktiskt han har hittat sin stil hyfsat bra, men visst, han har kanske inte förfinat den fullt ut. Lite lustigt är ju att när han tog steget in i finsalongen hos en viss Mr. Selznick så blev det ju till att börja med sämre, istället för bättre.

  6. filmitch skriver:

    Tror min kommentar hamnat i skräpposten men då jag nyligen skrivit om Åsa_Nisse faller det sig naturligt😉
    Har sett denna och likt dig störde jag mig på den klämkäcka stilen det blir lite svårt att veta om det är komedi eller thriller från mitt minne blir det en 4-5/10

  7. Jojjenito skriver:

    Haha, ja, men du har ju även skrivit om Bergman så det väger upp.😉

    Just den där stilen gör ju att man inte riktigt kan ta filmen på allvar. Så är det bara. Men den är mysig.

  8. Sofia skriver:

    Såg den här för så länge sedan att jag bara minns _att_ jag sett den och att jag då tyckte den var jättejättespännande. Känns ändå som om den kunde vara värd ett återbesök.

    • Jojjenito skriver:

      Jag hade precis samma känsla för filmen. Jag visste att jag hade sett den för lääääänge och att jag tyckte den var oerhört spännande. Titeln var väldigt spännande och mystisk också. Den levde väl kanske inte riktigt upp till sitt rykte men klart sevärd är den.

Kommentera

