Jojjenito Presents: Alfred Hitchcock

Alfred HitchcockDet är märkligt hur saker kommer i sjok. Men allt hänger kanske ihop. I vintras kunde vi se biografifilmen om Hitchcock, den inte allt för bra biografifilmen om Hitchcock. Och för några veckor sen fick jag en fråga från Filmitch om vi skulle samköra ett Hitchcock-tema på våra bloggar. Jag hade tydligen nämnt i en kommentar nånstans i bloggosfären att jag skulle fokusera på Alfred på min blogg inom kort. Fast grejen var att det inte var jag som skrev den kommentaren, det var Steffo på Flmr och mycket riktigt så har det ju varit rena Hitchcock-festen där under april månad. Men frågan var ju ställd och varför inte tacka ja? Dessutom fanns det ytterligare en anledning att köra temat. Jag lyssnar som jag säkert nämnt förut på podcasten Filmspotting och det innefattar även att jag lyssnar igenom alla gamla avsnitt från 2005 och framåt. Just nu är jag kring avsnitt 70 från början av 2006 och då har det slumpat sig så att de kör ett… ja, ni gissade rätt: ett Hitchcock-tema på sju filmer.

Sagt och gjort, imorgon måndag kör vi igång temat som kommer pågå till och med söndag och jag väljer att skriva om just de filmer som Adam och Sam på Filmspotting såg i sitt maraton.

Om jag ska börja med att ge förutsättningarna när det gäller Hitchcock och mig själv så gick jag in på Filmtipset och tittade på regissörsstatistiken. Så här blev resultatet för Alfred:

Antal sedda filmer: 15 (jag har sett fem, sex till men det var innan jag började använda Filmtipset)
Medelbetyg: 3.00 av 5
Plats räknat på antal sedda: Delad andra plats (med Woody Allen)
Plats räknat på betyg (minimum fem sedda): 42

Ja, som ni ser så är det inte nån favoritregissör vi pratar om, även om jag har sett ganska många av hans filmer. Av de filmer som jag valde att se har jag redan sett och skrivit om fem tidigare (fast inte här på bloggen), och när det gäller dessa kommer jag publicera min gamla text plus mina uppdaterade tankar.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

15 Responses to Jojjenito Presents: Alfred Hitchcock

  1. Pladd skriver:

    Intressant grepp med statistiken. Med tanke på att Hich ändå gjort några klassiker kan man ju tro att medelbetyget ändå borde hamna över 3,00. Ska bli intressant att se vad du tycker och tänker om de Hitchisar du kommer skriva om.

    Jag har för övrigt bara sett 9 st, med ett snittbetyg på 3,56. Säger inte så mycket med så många osedda, men ändå.

    • Jojjenito skriver:

      Ja, jag tror jag ligger lägre än genomsnittet när det gäller betyg till Hitchcocks filmer. Jag har nu sett alla sju filmer jag skulle se och av de fem jag hade sett sen tidigare så var det en som fick bättre betyg och en som fick sämre betyg vilket var lite intressant.

  2. Movies - Noir skriver:

    Ska bli intressant att följa.

    På tal om Filmtipset-statistik så ser den ut på följande vis för Hitch.
    30 sedda (mest av samtliga regissörer, tvåan är Clintan med 25)
    3.37 i snitt (plats #15 bland regissörer jag sett minst 10 filmer av, #4 bland de jag sett minst 15 av)

    Det finns ju många filmer som sänker snittbetyget, så det beror på vilka man sett.

    • Jojjenito skriver:

      Mm, man kan inte säga att det är nån riktig favoritregissör hos dig heller. Fast det är som du säger, det beror lite på vilka man har sett. Om t ex sett Family Plot (Arvet) så sänks ju medelbetyget. Fast om man sett så många som du jämnar det liksom ut sig.

      Förresten, tog bort plats räknat på betyg oavsett hur många jag har sett. Det kändes lite väl random. Fem st sedda är en lagom gräns, tio eller 15 tycker jag är lite väl många.

      • Movies - Noir skriver:

        Han är en favoritregissör hos mig. Att han inte ligger högre upp har givetvis att göra med antalet jag sett som sänker medelbetyget.

        • Jojjenito skriver:

          Haha, ja, ja, han är väl en favoritregissör då.😉 När jag såg att han låg på plats 15 tyckte jag inte det var så högt men det är nog som du säger. Eftersom han är en favorit ser du det mesta. Med andra regissörer däremot, så ser du bara det som ska vara bäst.

  3. Filmtajm skriver:

    Hej.
    Jag driver en filmblogg och jagar läsare, därför tänkte jag försöka göra lite reklam för mig.
    Mitt förslag till andra bloggare är ett länk/banner byte, något du kan tänka dig?

    Hör gärna av dig till filmtajm@coolsite.net

    /Frida @ http://www.fridasfilmtajm.blogg.se

  4. Väldigt trevligt, klassiskt tema! Har själv inte sett så mycket som jag borde av Hitchcock och det mesta jag sett gjorde jag under period för ganska länge sedan nu.

    Min favorit av honom är aldrig given, men jag fastnade mycket för 40-talsfilmen Strangers on a train som jag tyckte var riktigt mysig och fyndig. Ingen favoritregissör, men hans filmiska berättande kan ju inte undvikas att bli inspirerad av och hans personlighet är fascinerande.

    Har bara lyssnat några avsnitt av Filmspotting för säkert två år sedan nu och har vaga minnen av hur det var, men är ganska säker på att det var riktigt bra. Var i något sammanhang då jag letade podcastsavsnitt som behandlade Tarantino och eventuellt även halloweenskräckisar.

    • Jojjenito skriver:

      Ja, det är kul att se lite klassisk film ibland och ett bra sätt att komma till skott med det är att köra ett tema. Så, tack, Filmitch.😉

      Ja, vi får se vad min favorit blir. Av de filmerna jag såg så var det en som stack ut, positivt.

      Filmspotting rekommenderas, även med den nya co-värden Josh som dock är lite humorlös, och kemin mellan honom och Adam är inte riktigt densamma som den var med första co-värden Sam.

  5. Steffo skriver:

    Kul!
    Jag hänger naturligtvis på! (och ser om vi har några gemensamma beröringspunkter!)🙂

  6. Sofia skriver:

    Högre makter vill helt enkelt ha mer Hitch😉 Kommer lite på efterkälken, men kul att ta ikapp…

  7. Art By Tina skriver:

    Hitchcock är intressant, man vill liksom krypa in i hans hjärna. Hitchcock goes art: http://trueborn.blogg.se/2013/june/misterdressup.html

Kommentera

