Don’t Look Now

Don't Look NowTitel: Don’t Look Now
Regi: Nicolas Roeg
År: 1973
IMDb
| Filmtipset

Hmm, jag undrar om regissören till den nu aktuella svenska filmen Vi har kollat på Don’t Look Now. Det är i alla fall intressant att jämföra hur man ser på det här med nakenhet på film och hur det skiljer sig i mer mainstream filmer.

Julie Christie och weird looking Donald Sutherland spelar huvudrollerna som Laura och John i detta rysardrama i regi av Nicolas Roeg (som tre år tidigare gjorde en usel film som jag gav en etta, nämligen Performance). Det brittiska paret mister sin dotter i en olycka och bor efter det under en tid i Venedig där John arbetar med att restaurerar gamla kyrkor. Här träffar de två mystiska systrar varav den ena är blind och synsk och påstår att hon kan se deras döda dotter. Dessutom härjar en seriemördare bland Venedigs kanaler.

Jag vet att del (min kommentar: bloggare där ute) inte uppskattar filmen men jag måste säga att den växte mer och mer ju längre den pågick. Jag gillade även scenerna precis i inledningen i samband med att dottern förolyckas. Här använder Roeg en klippning mellan olika scener som till en början kändes lite sökt, men som på nåt sätt gav en lite obehaglig stämning och antydde att saker och ting som händer i filmen hör ihop. Tekniken går ut på att visa nåt i en scen, t ex att dottern kastar en boll när hon är ute och leker och sen direkt klippa in en annan scen där John kastar nåt (ett cigarettpaket tror jag det var) till Laura.

Hela filmen har en ”kreativ klippning” som bitvis kunde kännas lite märklig men som faktiskt efter tag funkade (på mig). Roeg lyckas antyda hur saker och ting kanske hänger ihop utan berätta det genom dialog och vanliga scener utan mer subtilt på detta sätt. Mycket av det som händer i filmen får aldrig nån förklaring och till en början kunde jag även störa mig på det. Men efter hand lyckas Roeg skapa en obehaglig stämning när det springs omkring i gränderna i Venedig. Och vad håller de där systrarna egentligen på med? Sen förekommer en biskop i handlingen vars roll även den förblir oklar men nånting med honom var det…

Filmen innehåller en ganska omtalad sexscen, och förvånande för mig själv så var det faktiskt en av få gånger som en sexscen funkade. Även här klippte Roeg in andra sekvenser, från när John och Laura klädde på sig för att gå ut och äta efteråt. Detta gav en annorlunda dynamik, och scenen som helhet visade hur paret kände för varandra, vilket gjorde resten av filmen mer engagerande. Sen tyckte jag det kändes äkta att de båda verkligen var nakna – faktiskt, även fast en naken Donald Sutherland kanske platsar som en chockscen i en skräckfilm, haha. Det hela kändes väldigt brittisk, och långt från sexscener nu för tiden i de flesta amerikanska filmer.

Roeg använder sig av ett väl genomtänkt foto filmen igenom. Förutom klippningen som jag nämnt så zoomar man ofta in på nån detalj i bilden vilket gör att man hela tiden får känslan av att just denna detalj betyder nåt viktigt. Mot slutet blir det även riktigt spännande då John och Laura har skiljts åt men försöker hitta varandra i Venedigs mörka gränder. Även här används klippningen och bildspråk för att skapa en bra stämning. Mmm, hela filmen har faktiskt en lite olustig krypande stämning av att ”nu är det nåt skumt på gång”, främst skapad av klippning och bildspråk, vilket gör att man kanske inte sitter på nålar men lite spänd är man allt. Jag är faktiskt nära att ge den en fyra, men det får bli en stark trea pga att den är lite trög i början och på några andra ställen.

3+/5

Spoiler
Jag kom efter att ha sett filmen på att man faktiskt får se mördaren (eller dvärgmörderskan, haha) i de allra första scenerna. John sitter och tittar på diabilder på interiören i en kyrka och i en av bänkarna sitter en liten figur i röd rock. Det bör ha varit bilder på den kyrka i Venedig som John senare i filmen restaurerar och figuren i den röda rocken är mördaren, fångad på bild och klädd precis som dottern.
Spoiler slut

Några andra som har sett Don’t Look Now är Movies – Noir och Fiffi men jag hittar bara Fiffis recension.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

9 Responses to Don’t Look Now

  1. Movies - Noir skriver:

    Det stämmer bra. Jag har sett den, men det var så länge sen att det inte finns någon text om den inne hos mig. Jag har faktiskt sett den två gånger. Första gången hyrde jag den på VHS efter att ha hittat den på flera topplistor över de bästa/mest stämningsfulla rysarna. Andra gången ville jag ge den en till chans ett par år senare, men det blev inte mycket bättre.

    Jag förstår precis vad det är som gör att du gillar filmen. Den har en bra stämning och bildspråket är lyckat. Men det är annat som inte funkar och det har nog att göra med att det blir lite surrealistiskt och flummigt som jag inte uppskattar. Nu var det ett bra tag sen jag såg den senast så jag kan minnas fel, men så minns jag den😉

    Har egentligen inget emot nakenscenen, men du måste erkänna att det känns konstigt att se Donald Sutherland med sin ”peruk”, haha. Visst känns filmen mer brittisk (eller europeisk skulle jag vilja säga) snarare än amerikansk, och det är den också.

    Mitt betyg hamnade nog på en svag trea. Men det är något med filmen som gör att jag inte stänger dörren helt. Kan tänka mig att se den igen någon dag…

    • Jojjenito skriver:

      Ah, ja, surrealistisk flum det brukar ju ställa till det för dig, jag förstår.

      Angående Sutherland, som jag skrev så platsar hans nakna insats i en skräckfilm… vilket det här ju sägs vara, haha.

  2. Fiffi skriver:

    Till skillnad mot Movies-Noir så har jag sett både den här filmen och en naken Donald alldeles tillräckligt. Det blir ingen omtitt för mig, aldrig mer, aldrig någonsin. Usch, näeehhhj.

  3. Jag gillade den här när jag såg den!

    Dock är det inte någon särskild handling jag gillar den för eller ens kommer ihåg av den, utan alla suggestiva moment och stämningar filmen får fram. Ögonblicken med den röda regnkappan och vattenanspelningarna som följer med i filmen är ruskigt och riktigt vackert på samma gång. Sexscenen är filmens höjdpunkt just tack vare den kreativa klippningen och de där systrarna minns jag som väldigt mardrömslika.

    Det är en film som ska upplevas just för känslan och inte grävas ner i genom historien allt för mycket enbart. Men att skildra ett par som på ett så ruskigt sätt tvingas bearbeta den traumatiska sorgen efter en sådan förlust är ändå väldigt fint berättande! Har en recension nånstans men eventuellt var det på min gamla blogg…

Kommentera

