Vi

Vifilmspanarna_kvadrat_svTitel: Vi
Regi: Mani Maserrat-Agah
År: 2013
IMDb
| Filmtipset

Jag gillar att se filmer som jag inte vet nånting om. Jag gör mitt bästa för att undvika trailers. 20 sekunder långa teasers kan jag gilla. Dessa väcker mitt intresse för filmen. En två minuter lång kortfilm som har en början, en mitten och ett slut och som kallas trailer, det gillar jag inte. Om filmen Vi visste jag ingenting, och jag tror inte nån av de andra filmspanarna som jag såg filmen tillsammans med visste nånting mer.

Innan visningen som Stockholm Filmfestival ordnade så intervjuades regissören Mani Maserrat. Eller intervjuades och intervjuades. Mani höll hov, han hade en egen liten stand-up-show där han öppenhjärtigt berättade om delar av sitt liv och hur filmen kom till. Det kan vara så att det här var den bästa delen av hela visningen, vilket kanske inte är ett så bra betyg till filmen. Hur som helst så gillar jag passionen.

Manuset till Vi har skrivits av Jens Jonsson (som bl a har skrivit och regisserat Ping-pongkingen). Vi är en film om två människor som möts, blir kära och flyttar ihop. De spelas av Gustav Skarsgård och Anna Åström. Båda har psykiska problem som blir allt mer uttalade ju längre filmen lider.

Vi är en speciell liten film. Det är en väldigt intensiv film. Den utspelas mestadels i parets lägenhet men det förekommer även ett antal scener på skolan som de båda jobbar på. Här, på skolan alltså, finner vi även en tredje huvudperson, lärarkollegan Linda. Hon bidrar med nån sorts normalitet. Annars har vi mest paranoida tankar och handlingar.

Mani

Mani håller hov

Jag gillar den här filmen. Den sitter kvar. Gustaf och Anna är utmärkta. Gustaf är läskig och Anna blir man irriterad på. Man undrar vad hon håller på med? Varför vill hon vara ihop med Gustaf? Mani sa innan filmen började att vi skulle få se en skräckfilm om kärlek och ja, jag kan hålla med om det. Det är en sorts skräckfilm. Det förekommer ett antal ganska obehagliga scener där man nästan vill titta bort. Det är en sorts psykisk terror.

Rebecca Ferguson som spelar kollegan Linda är parets enda kontakt med verkligheten, känns det som. Hon är åtminstone den enda som vågar säga till, säga till om att nåt inte står rätt till. Vad är det inte som står rätt till? Ja, Gustaf är en ”överbeskyddande” man, en paranoid, patetisk man. Vid ett tillfälle har Fergusom en uppgörelse med Skarsgård och det kan faktiskt vara den bästa scenen i filmen.

Filmen är intim. Jag tror jag aldrig har sett en så här intim film förut. Vi kommer paret nära. Filmfotografen väjer inte för nånting. Gustaf får visa sig på styva linan. Kevin Vaz från Play spelar en elev och han gör det med sin sedvanliga obehagliga men samtidigt lockande utstrålning. Jag gillar filmen men den är inte felfri. Den känns kanske för inmurad i sin egen lilla värld.

3/5

****

Kolla nu in vad mina filmspanarkompisar Johan från Har du inte sett den?, Fiffi och Henke tyckte om Vi.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

10 Responses to Vi

  1. Pingback: VI

  2. Pingback: VI « Har du inte sett den?

  3. johan skriver:

    JA! Tyckte jag kände igen eleven. Perfekt type castad! Proffsigt att du fick med en bild från visningen.

  4. Henke skriver:

    Håller helt med om att F2F före visningen kanske var höjdpunkten. Vilket ju inte är ett så bra betyg förr filmen. Jag gillade Linda också.

    • Jojjenito skriver:

      Ja, jag gillade verkligen Mani där, och därför ville jag gilla filmen mer. Japp, Linda tyckte jag kanske hade den bästa scenen, den med uppgörelsen med Gustaf.

  5. Fiffi skriver:

    Kul att du fick med Kevin Vaz i texten, jag missade det och det retar mig. Vilken SATANS närvaro killen har! Han är läskig alltså.
    Intressant att vi alla fyra tyckte så pass lika om filmen. Jag trodde nog inte det.

    • Jojjenito skriver:

      Haha, jag missade så mycket mer som du fick med i din text.😉 Japp, Vaz är vass. Närvaron är total. Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Är det ögonen?

      Förresten, Vaz-meningen var den sista jag skrev innan jag sparade för sista gången. Jag visste att det var nåt jag hade glömt men kom inte på vad det var. Men så plötsligt: Just det, killen från Play måste jag nämna, han var ju grym. Skönt, jag kunde andas ut.😉

  6. Pingback: VI | Har du inte sett den?

Kommentera

