Superman Returns

Superman ReturnsTitel: Superman Returns
Regi: Bryan Singer
År: 2006
IMDb
| Filmtipset

En kommande film som det pratats en massa om på de podcasts jag lyssnar på är Man of Steel. Man har analyserat trailers och funderat på hur de olika skådisarna kommer funka i sina roller. En sak som alla är överens om är att den senaste Stålmannen-filmen är riktigt dålig. I beg to differ. Jag såg och skrev om Superman Returns i januari 2007.

Superman Returns var en positiv överraskning för min del. Det kan bero på att jag var på humör att se en ganska lättsam film. Brandon Routh spelar inte Stålmannen, han spelar Christopher Reeve och han gör det bra. Han är så där töntig och helylle (som Clark Kent) och så där stark och helylle (som Stålis) som han ska vara. Kevin Spacey spelar Kevin Spacey, fast han kallar sig Lex Luthor i den här filmen. Spacey passar ok i rollen med sin nedtonade psycho-stil och speciella sätt att prata så där lågt och cyniskt som han brukar göra. I övrigt tycker jag filmen är snyggt gjord med smakfulla datoreffekter och spännande actionscener. Mot slutet blir det lite väl sentimentalt förstås men det får man svälja. Nä, faktum är att det fanns nåt i den här filmen som gav mig en skön känsla. Jag tror det var Rouths Stålis i kombination med en relativt storslagen känsla med snygga effekter som gjorde det. Det var nära att den fick en fyra faktiskt men det får bli en stark trea nu när jag har smält filmen en vecka.

3+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

12 Responses to Superman Returns

  1. Pladd skriver:

    Visste inte att det fanns en sådan negativ sammanslutning kring den här. Den är ju jättetrevlig. Inte mer än tre puckar, men likväl en film jag sett flera gånger.

    Tarantino ska tydligen älska den, bara en sån sak.

    • Jojjenito skriver:

      Japp, det finns en sån negativ uppslutning kring. Orättvist tycker jag. Ta Fiffi t ex som twittrade om att hon gick efter 45 minuter när hon såg den på bio!

      Aha, det visste jag inte (om QT).

  2. Sofia skriver:

    Mja, har iofs en väldigt luddig minnesbild men vet i alla fall att jag inte tyckte Spacey funkade som Luthor. Rätt trist har jag för mig att den var…

  3. filmitch skriver:

    Minns att det var makalöst trist, ett riktigt sömnpiller. Hoppas på nystarten.

  4. Steffo skriver:

    Hos mig var det också trevliga vibbar till eftertexterna!🙂
    Oförtjänt utskälld tycker jag med..

    http://steffofilm.wordpress.com/2011/04/12/superman-returns-2006/

    • Jojjenito skriver:

      Haha, såg att Fiffi kommenterat inne hos dig. Det var samma kommentar som jag fick på Twitter. ”Jag gick ut från bio efter två timmar”. Haha, märkligt.

Kommentera

