Modstrilogin: Dom kallar oss mods

Dom kallar oss modsTitel: Dom kallar oss mods
Regi: Stefan Jarl & Jan Lindkvist
År: 1968
IMDb
| Filmtipset

Jag har skrivit en hel del om dokumentärfilm här på bloggen och även om några av Stefan Jarls filmer. Det som saknas är recensioner av de kanske mest kända svenska dokumentärfilmerna och samtidigt Jarls mest kända filmer, Modstrilogin. Om tre dagar saknas inte det längre. Recensionerna skrevs i april 2006.

Efter att förra sommaren impulscyklat in till stan och köpt Modstrilogin på dvd så var det nu äntligen dags att börja titta på Stefan Jarls uppmärksammade dokumentärfilmer gånger tre. Första filmen utspelas i mitten/slutet på 60-talet i Stockholm och vi träffar Kenta (Kenneth) och Stoffe (Gustav) som är två rebelliska tonåringar som drar runt på stan, super och röker lite (eller ganska mycket) braj. Båda har alkoholiserade föräldrar/styvpappor så hemma kan de inte bo då det är bråk mest hela tiden. Filmaren Stefan Jarl låter de båda bo hos sig i en rivningslägenhet i Klarakvarteren.

Filmen har ett ballt anslag (det blir ännu roligare om man lyssnar på det suveräna kommentatorspåret). Livsglädjen är stor och Kenta och Stoffe springer runt i centrum, retar knegare och äter varmkorv. Kenta och Stoffe är bästa polare och trots att de båda har svåra uppväxter med mycket bråk hemma så känns de båda snälla och äkta. Men trots att det är en relativt ljus stämning i filmen så har jag ändå hela tiden en obehaglig känsla i kroppen. Jag tror detta till stor del beror på att jag vet lite om vad som händer i den andra filmen, Ett anständigt liv. Man satt liksom redan nu och funderade på vad som leder fram till situationen i den andra filmen.

Mmm, jag tyckte inte att Dom kallar oss mods som en helt fristående film är så himla bra som ryktet ville göra gällande. Den är bra men var bitvis lite upprepande och lite ofokuserad. Bäst var filmen när några av personerna i filmen (främst Kenta och Stoffe men även några andra) närgånget och direkt in i kameran pratar om sig själva och sina liv. Då var det avskalat och gripande. I övrigt tyckte jag filmen puttrade på ganska bra, bl a med en lite rolig tågresa till Dalarna för att hälsa på en utflyttad kompis. Sen tyckte jag filmen blev bättre mot slutet när de två polarna glider isär och inte riktigt kommer överens; det gav en obehaglig känsla om vad som komma skulle.

Som jag skrev ovan så visste jag lite om vad som skulle hända i del två vilket gjorde att filmen blev aningen mer intressant. Den blir en del i en större helhet och ett unikt långtidsprojekt (även om det inte var planerat från början). Men sedd för sig så blir den lite mindre intressant. Sen måste jag hylla det kommentatorspår som Kenta himself och Stefan Jarl gör. Att se filmen med kommentarer av dessa båda herrar lyfte filmen ett par snäpp. Kenta är/var verkligen en snubbe med ett stort hjärta och en stor portion rå men hjärtlig humor. Men nu när jag sätter betyg så bedömer jag alltså filmen som en fristående film och utan kommentatorspår och då blir det ”bara” en stark trea.

3+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to Modstrilogin: Dom kallar oss mods

  1. Sofia skriver:

    Hmm, också ett sådan där återtitts”måste”. Tvångssåg den här och Ett anständigt liv i skolan som en del av ”akta er för det farliga Knarket”-kampanjerna. Det känns som att filmerna i alla fall förtjänar en bedömning under lite bättre omständigheter…

    • Jojjenito skriver:

      Haha, ja, tvångstittningar är inte det bästa. Jag kan dock inte påminna mig att vi råkade ut för detta på min skola. Det skulle i såna fall vara Vi barn från Bahnhof Zoo som jag har nåt svagt minne av att ha sett, tvångssett alltså.

      Framförallt tycker jag Ett anständigt liv värd att se (om) men om man ska se dem så ska man ju givetvis se alla tre.

  2. Movies - Noir skriver:

    Har endast sett denna den första och andra delen. Måste och vill se om dem och även den tredje. Gillade iaf de två första så jag ser fram emot att se om dem…

    • Jojjenito skriver:

      De är något av klassiker, i alla fall de två första delarna. Tvåan är ju min favorit. Trean är värd att se för att knyta ihop det hela men ”magin” är lite borta.

  3. filmitch skriver:

    Likt Noir har jag sett de två första delarna men tappade sedan intresset. Kan rekommendera En Pizza i Jordbro – ett annat långdokumentär projekt.

Kommentera

