Snow White and the Huntsman

K-StewTitel: Snow White and the Huntsman
Regi: Rupert Sanders
År: 2012
IMDb
| Filmtipset

Alltså jag tycker inte Kristen Stuvning (en maträtt för svenska kyrkan kanske?) är en så dålig skådis egentligen. Det kanske beror på att jag bara har sett henne i Into the Wild där hon spelar en ung tjej som Emile Hirsch möter på sin väg till Alaska. Jag tycker det börjar kännas ganska trött med alla som klagar på att hon bara har ett enda lidande ansiktsuttryck och inte kan stänga munnen. Fast, ok, hon har ju bara ett ansiktsuttryck och hon kan inte stänga munnen. Men, snälla, vi har hört det nu. Jag tycker hon är… helt ok.

I den här remaken av Snövit så spelar hon givetvis Snövit medan en härligt överspelande Charlize Theron gör häxan som undrar vem som skönast i landet är. Eller häxan och häxan, hon är ju drottning men i filmen känns hon mest som en häxa med en massa… häxkonster. Storyn går i alla fall ut på att drottningen vill vara vackrast i landet och så länge hon är det så förblir hon ung och vacker. Men så blir Snövit ”myndig” och är vackrast. Nu måste drottningen skära ut hennes hjärta och äta det för att på så sätt få evigt liv. Ja, vi vet ju att hjärttransplantationer räddar liv men det här var väl att ta i. Till sin hjälp tar drottningen en jägare (the huntsman från filmens titel) spelad av biffiga Chris Hemsworth som inte har en hammare här utan en yxa.

Haha, jag tyckte det här var en helt ok film faktiskt. Vi får se Charlize Theron spela över och bada i mjölk. Det räcker väl så. What’s not to like, liksom. Filmmakarna har gjort om Snövit från en Grimm-saga till en mustig fantasyhistoria. Det förekommer scener med stora slag mellan arméer à la Sagan om ringen-filmerna och så har vi även en mystisk ondskefull skog. Och just, det höll ju jag på att glömma, vi har ju dvärgar också! Den här gången är de bara sju stycken. Inte lika många att hålla reda på alltså om man jämför med The Hobbit. När dvärgarna, ganska långt in i filmen, gjorde sin entré lyfte filmen en del. Jag tyckte de var riktigt roliga. Dessutom var det kul att försöka identifiera vilken skådis som dolde sig bakom de olika dvärgkostymerna.

Precis som i fallet med t ex Armageddon/Deep Impact, Capote/Infamous och Hitchcock/The Girl har det kommit en systerfilm till Snow White and the Huntsman. Mirror, Mirror heter den och där spelar Julia Roberts drottningen vilket känns kongenialt. Vem regisserar Mirror, Mirror? Jo, en viss Tarsem Singh som har gjort den vackra filmen The Cell som jag gillar. För ett tag sen försökte jag titta på hans uppföljare The Fall men jag fann den fullkomligt urtråkigt och hade svårt att hålla mig vaken och fick avbryta efter 25 minuter. Jag har fortfarande inte sett den. Tveksamt om jag kollar in i spegeln. Men Snow White and the Huntsman får godkänt.

3/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

22 Responses to Snow White and the Huntsman

  1. Fiffi skriver:

    Det är helt okej att du gillar henne men jag tycker nog du i alla fall borde nämna att hon inte kan stänga munnen😉

  2. Rebecca skriver:

    Härligt med någon som inte bara ogillar en skådespelare bara för att ”alla andra” gör det. I de filmer jag har sett med henne (Adventureland, Panic Room, Into the wild, Twilight, The Runaways, Welcome to the Rileys) är hon helt okej, ibland riktigt bra som i den sistnämnda. Inte sugen på Snow white men jag älskar ju Charlize så jag är lite sugen på att se hennes överspel.🙂

    • Jojjenito skriver:

      Just det, hon är ju med i Panic Room också. Tack för påminnelsen. Då var ju hon bara barnet så det räknas kanske inte riktigt. Barnskådisar är en sak men det är när de växer upp som de verkligen ”testas”.

      Ja, alltså, jag in med en förväntan att hon skulle vara usel men det var hon ju inte, i alla fall inte i mina ögon. Filmen är ganska trevlig lättsam underhållning om man gillar fantasy eller överspel från Charlize Theron.😉

      • Plox skriver:

        Hon gör ju dock sin liv roll i mästerverket Panic Room. Efter den gick det stadigt utför.🙂

        • Jojjenito skriver:

          Haha, men Into the Wild kommer väl efter Panic Room och det var väl en bättre film som helhet i alla fall. Sen har ju jag som sagt inte sett nån av Twilight-filmerna. Mina betyg på de filmer jag har sett men K-Stew: 3/5, 4/5, 3/5.

  3. Movies - Noir skriver:

    Inte en film som lockar mig, alls. Hmm, hade inte hört det där om Kristen Stewart, däremot låter det precis som vad man brukar höra om Keira Knightley. Har inget emot någon av dem. De är långt ifrån favoriter, men det finns många värre.

    • Jojjenito skriver:

      Haha, nej, jag vet att fantasy inte är din grej så du behöver nog inte se denna. Och nej, jag antar att du inte följer skvallret, nyheterna och snacket kring Twilight-stjärnor. Lite kul att hennes motspelare Robert Pattinson tydligen gjort en bra insats i Cronenbergs Cosmopolis (som jag själv inte har sett men jag vet att Fiffi gillade den). Har du sett den förresten?

      • Movies - Noir skriver:

        Nej, jag har inte sett Cosmopolis, trots att det är Cronenberg. Men borde nog se den bara för att. En orsak till varför den inte är sedd är just Pattinson. Har inte sett honom mer än på affischer till Twilight-filmerna, och det räcker, haha. Men som sagt, måste se den för att se hur dåligt (eller bra) det är.

        • Jojjenito skriver:

          Ja, jag ska nog se den också. Att jag inte sett den har nog mest berott på att själva storyn verkade lite tråkig. Men Cronenberg är ju en liten favorit och jag har faktiskt hört att Pattinson är riktigt bra i filmen.

  4. Pladd skriver:

    Den här har jag inte sett, men vill ändå uttrycka mitt stöd för Stewart. I synnerhet i Adventureland är hon riktigt bra. Även i The Runaways.

    • Jojjenito skriver:

      Ok, jag har inte sett nån av dessa filmer. Vet faktiskt ingenting om dem även om jag hört talas om Adventureland. Kul ändå att hon får lite stöd.🙂 Tro nu inte att jag tycker hon är den bästa skådisen i världen plötsligt.😉

  5. filmitch skriver:

    Jo håller med Pladd här hon är bra i både Runaways o Adventureland men i övrigt kan hon kvitta. Hon är dålig men inte JUlia Roberts störande.
    Filmen fann jag vara underhållande med sina toppar och dalar.

  6. Sofia skriver:

    Då måste jag nog erkänna att jag är betydligt mer sugen på Mirror, Mirror…

Kommentera

