Stake Land

Stake LandTitel: Stake Land
Regi: Jim Mickle
År: 2010
IMDb
| Filmtipset

För ett tag sen (det var nog i somras) så fick jag tips om två postapokalyptiska filmer av Filmitch. En var Carriers. Den andra som jag nu alltså har sett, eller snarare skrivit om, var Stake Land. Det var nämligen ett bra tag sen jag såg den men det blev inte av att posta ett inlägg om den förrän nu. När jag läste igenom handlingsbeskrivningen av filmen på dess Wikipedia-sida så mindes jag ganska mycket av filmen och en hel del scener spelades upp i mitt inre.

För nåt år sen började jag se The Walking Dead och blev fullkomligt fascinerad av serien. Det gjorde inte så mycket att både tempo och handling i säsong två i princip försvann. Jag gillade ändå serien. Stake Land känns som en del av samma trend. I ett USA efter en vampyrepedemi träffar vi unge föräldrarlöse Martin (Connor Paolo) som tas om hand av vampyrjägaren Linco… eh Mister kallas han här (Nick Damici). De två färdas norrut för att hitta New Eden, om det nu finns. Man träffar på folk på vägen, både trevliga folks och otrevliga folks. En grupp otrevlingar är förstås en religiös sekt som ser vampyrepedemin som Guds straff (nähä?).

Som sagt, när jag läste igenom beskrivningen av handlingen så kände jag att vissa scener och sekvenser faktiskt sitter kvar trots att det var ett halvår sen jag såg filmen. Smart som jag är så skrev jag ner lite stödord efter att jag såg den då för ett halvår sen och det som nu följer är en renskrivning av dessa.😉

Filmen verkar inte riktigt veta vad den vill. Miljöerna är snygga, det är ett white trashigt postapokalyptiskt vampyr-USA. Vi har ett melankoliskt upprepande och klinkande piano som ska få till stämning. Fast det är som den stämningen inte leder nån vart då det bara är en ytlig stämning.

I The Walking Dead (som jag inte har börjat titta på tredje säsongen av än) så är det zombier. Här är det vampyrer men i princip är det samma sak: hjärndöda varelser som vill äta upp dig eller på ett eller annat sätt ta kål på dig. Först blev jag lite förvirrad eftersom man tidigt i filmen dödade en sån där varelse, som jag trodde var en zombie, genom att köra en påle genom hjärtat, inte hjärnan som det ju brukar vara. Men det var alltså en vampyr, även om jag skulle kalla det vampyrzombie.

Egentligen är det aldrig riktigt spännande. Ett tydligt budskap är att USA är dåligt och förfaller medan Kanada är Eden. Att religion är nåt som går över styr är också nåt som filmen gör tydligt.

Men jag tycker man har fått till en trevlig indiepostapokalypskänsla här och filmen får godkänt även om det är knappt.

3-/5

PS. Kelly McGillis från Top Gun (!) är med i filmen och spelar… nunna.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

14 Responses to Stake Land

  1. filmitch skriver:

    Håller med – inte dålig men lite småtrist. Minns att vampyrerna och de religiösa rasisterna var lite småtrista i sammanhanget.
    Det tar sig rejält i s 03 Walking dead. Serien lyfter och kan rekommenderas igen🙂

    • Jojjenito skriver:

      Ja, bitvis gjorde lågbudgetkänslan att det kändes lite som det typ var ett gäng lajvare som var ute i rural USA med mobilkamera.

      Jag ska se säsong 3 av The Walking Dead efter att jag kollat klart Fringe. Har två säsonger kvar av den trevliga serien.

      • filmitch skriver:

        Fastnade aldrig riktigt för Fringe men var kanske lite mätt på temat efter X-files som jag följde slaviskt.

        • Jojjenito skriver:

          Haha, ja, det är ju inte liiiite X-Files över Fringe. Jag gillade X-Files men det var jättelänge sen jag såg nåt av den serien. Fringe växer under andra och tredje säsongen till nåt eget tycker jag. I början är det dock mest som X-Files med en massa konstiga fall som ska utredas.

          Lite kul med Fringe är att det gödslas med referenser till andra filmer och serier som t ex Twin Peaks, Blade Runner, Back to the Future, film noir, X-Files och annat. Skaparen Jeffrey Jacob Abrams vill nog visa vad han har inspirerats av.

  2. Henke skriver:

    Jag kände inte till denna film och tänkte skriva något beige skämt om vampyrer, eftersom filmtiteln inbjöd till det. Men så visar det sig att den faktiskt handlar om vampyrer och det verkligen var den typen av pålning (stake…). Suck, då blir det ingen plats för skämtet.

    Filmen verkar vara so-so, så tack för varningen.

    • Jojjenito skriver:

      När jag skulle se på filmen så undrade jag lite över titeln men tänkte att det kanske syftade på att det var mycket spel (a lot at stake) typ. När första pålningen kom så förstod jag dock, haha. Filmen är so-so men ändå en trea (kanske en tvåa enligt ditt betygssystem).

  3. Plox skriver:

    Om man blir upphetsad av den lilla filmbilden – är filmen nåt att se då?🙂

  4. Sofia skriver:

    Håller förstås med om ditt omdöme — lite spretig med avseende på vilket fokus historien ska ha och inte särskilt spännande när det kommer till kritan.

Kommentera

