State and Main

State and MainTitel: State and Main
Regi: David Mamet
År: 2000
IMDb
| Filmtipset

Ett filmteam intar en amerikansk småstad för att spela in filmen The Old Mill. Mill betyder ju kvarn och i stan ska det finnas en gammal kvarn. Perfekt inspelningsplats. Tyvärr upptäcker man att den påstådda kvarnen brann ner för flera år sen. Vad göra? Jo, skriv om manuset förstås. Regissören (William H. Macy) instruerar manusförfattaren (Philip Seymour Hoffman) som motvilligt försöker sig på en rewrite för att ta bort den viktiga kvarnen ur handlingen, allt medan filmens två stjärnor vill ha mer betalt för en nakenscen (Sarah Jessica Parker) eller försöker (inte) hålla fingrarna borta från stans unga tjejer (Alec Baldwin).

Det här lät som en perfekt mysig rolig liten film med både Macy och Hoffman. Det kunde väl inte gå fel? Jag var ganska säker på en trevlig stund och en film som kanske skulle likna den underbara Living in Oblivion. Det enda som oroade var att David Mamet var regissör och även om jag inte ogillat de filmer som jag har sett så har jag inte heller dansat jenka efter att jag sett dem.

Åh, nej! Fy fan vad tråkigt det här var. Vad är det med Mamet?! I hans filmer så är det som att skådisarna är som robotar. Är det så han vill ha det? Tydligen är det det. Och tydligen, har jag förstått, så det bara ett fåtal skådisar som klarar av att leverera hans märkligt stela dialog med rätt känsla. Baldwin ska vara en dem. Ja, Baldwin är nog bra på det men i vilket fall så blir det inte filmer som jag gillar. Åtminstone inte den här filmen. Den enda rollfiguren som jag kände nånting för var nog Hoffmans. Hans kärleksintresse (Rebecca Pidgeon, fru Mamet) däremot känns som en android utan känslochip. Det blir en massa snack men det leder ingenstans. Jag som hade trott på en trevlig indiekomedi. Det finns en hel del smarta detaljer i den smarta handlingen men det ger ingenting i slutändan förutom att det är smart. Bu!

Nu undrar jag bara om och när jag ska se hyllade Glengarry Glen Ross? Jag undrar också om mitt problem med Mamet är kopplat till att han i grunden är pjäsförfattare?

2/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

12 Responses to State and Main

  1. Henke skriver:

    WTF. Slant du på tangenten när du skrev ditt betyg eller? Svordomar och en rejäl sågning och sen en 3/5? Vafalls?

    Jag gillar dock State and Main. Kommer ihåg den som en mycket rolig och smart komedi. Kommer ihåg den som en stark 4/5.

  2. Jojjenito skriver:

    Skulle bara kolla om du var med!😉 Tack, Henke. Jag använde en tidigare recension som mall (som vanligt) och glömde ändra betyget.

    Oj då, stark fyra. Ja, jag kan nånstans förstå det. Jag ville gilla den, jag trodde jag skulle gilla den, jag borde gilla den. Jag gillade den inte.

  3. Movies - Noir skriver:

    Minns inte mycket från denna, men har för mig att det inte var mer än 3/5. David Mamet blir man inte riktigt klok på. I princip i alla hans filmer är skådespelarna väldigt teatraliska. Förmodligen för att han kommer från teatern. Men om man kan komma över det teatraliska så har han faktiskt gjort ett par trevliga filmer som höjer sig över mängden. Denna var väl inte en av dem dock.

    • Jojjenito skriver:

      Ja, jag har också funderat på hans teaterbakgrund. Det är nåt med hur skådisarna framför sina repliker som jag inte blir klok på. Det är som att Mamet sagt åt dem att… jag vet inte… det känns inte riktigt teatralt men nånting är helt off.

  4. Sofia skriver:

    Huh, jag som alltid inbillat mig att jag gillar Mamet, nu inser jag att jag aldrig sett en enda av hans regisserade filmer. Ska bli spännande när jag väl tar mig an State and Main som jag har stående i hyllan.

    • Jojjenito skriver:

      Jag tror Mamet funkar bättre när han enbart skriver manus. Hans regissörsstil funkar inte för mig. Ska bli intressant att höra vad du tycker om State and Main. Skulle inte bli förvånad om du gillar den.😉

  5. filmitch skriver:

    Likt dig fann jag denna film trist och tråkig trots en massa bra skådisar. Glengarry fann jag också lite trist men den är en aning bättre.

    • Jojjenito skriver:

      Precis, det var det som var så konstigt. En massa bra skådisar men ändå så stelt och tråkigt. Men det är Mamets stil. Jag kommer nog ändå se Glengarry Glen Ross vad det lider. Jag måste se vad all the fuzz is about.😉

Kommentera

