Hodejegerne

HuvudjägarnaTitel: Hodejegerne
Regi: Morten Tyldum
År: 2011
IMDb
| Filmtipset

Aksel Hennie (hmm, är det så att de inte använder x så ofta i norskan?) spelar här en headhunter som genom sitt jobb får reda på var det finns dyrbara tavlor att stjäla. För att försörja sin fru, som är dyr i drift, så ägnar han sig nämligen åt konststölder. Så efterhand kan man säga att just den där stölden hos en av hans klienter, spelad av Nikolaj Coster-Waldau, var kanske den som Hennie skulle ha avstått ifrån.

Alltså, det här är en film som jag har hört nämnas i ganska många amerikanska filmpodcastar som jag lyssnar på. Det är en film som de flesta verkar gilla. Det ska vara ett exempel på scandi crime-vågen och dessutom en del av ett norskt filmunder. För mig är det en trevlig film men inget som ger ett bestående intryck och inget jag tycker visar att det finns ett norskt filmunder. Det kanske finns ett norskt filmunder men jag tycker inte den här filmen visar det.

Det var kul att se Aksel Hennie från Max Manus igen. En annan positiv sak, hur konstigt det än kan låta,  är att det förekommer en riktig skitscen som faktiskt fick mig att vrida mig av avsmak i soffan, haha. Historien känns lite för fantastisk och mycket av filmen är en enda stor logisk lucka. Däremot tyckte jag polistvillingarna funkade riktigt bra.

3/5

PS. Fotbollsspelaren nu mera tränaren Jesper Blomqvist (skönt klipp) och Nikolaj Coster-Waldau. Lika som bär!

Jesper Blomqvist Nikolaj Coster Waldau

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

15 Responses to Hodejegerne

  1. Fiffi skriver:

    Skitscenen var verkligen bajsäcklig.
    Toppenbra film annars tycker jag🙂

    • Jojjenito skriver:

      Mm, bajsscenen var kanske det bästa i filmen, haha. I övrigt hade jag lite svårt för att filmen blandade humor (eller trams) och allvar lite för mycket.

  2. Movies - Noir skriver:

    Är inne på ditt spår, Jojje. Tycker den fungerade ganska bra, men historien var lite för överdriven. Jag var kanske lite snål när jag gav den en svag trea då jag ändå tycker den är värd att se.

  3. Sofia skriver:

    Boken är iofs rätt underhållande även om det känns som om Nesbö knyter knut på sig själv ibland för att twista till det så mycket som möjligt. Skitscenen är inte mycket mindre skitig i skriftlig version kan jag intyga.

  4. Steffo skriver:

    Se, den här gillade jag riktigt ordentligt! Den är riktigt….snygg! Och rolig också!🙂

  5. filmitch skriver:

    Vill nog sträcka mig till att den var bra. Skitscenen kändes orginell då- men har stött på den i filmen Tripper och i en novell av King undrar om de knyckt av varandra eller om det bara är en slump?

  6. Pingback: Hodejegerne (2011) | Rörliga bilder och tryckta ord

Kommentera

