En blondins kärleksaffär

Inte blondinerTitel: En blondins kärleksaffär
Regi: Milos Forman
År: 1965
IMDb
| Filmtipset

Oj, jag hittade en gammal recension och det som är lite speciellt är att filmen är en komedi och den har fått en fyra i betyg. Det är inte helt vanligt för mig. Det är inte många komedier som jag ger riktigt högt betyg. Den här Milos Forman-filmen känner jag för att se om eftersom jag såg och skrev om den i januari 2005.

I en småstad på den tjeckiska landsbygden kan man räkna 16 tjejer på varje kille. De flesta tjejerna bor på ett flickhem och jobbar på en klädesfabrik. Chefen för fabriken (en riktig mysfarbror) får snilleblixten att placera ett militärförband där och samtidigt ordna dans i ”folkets hus”. Koppleriverksamhet med andra ord.

Detta var en film som demonregissören Milos Forman gjorde hemma i Tjeckoslovakien och det är en riktigt liten komedipärla. Militärförbandet visar sig vara en skock repgubbar och när de kliver av tåget är besvikelsen stor, haha. Scenerna under den där dansen som ändå anordnas (förstås!) är hur roliga som helst. Forman hittar perfekt känsla här och det blir riktigt bra. Det var länge sen jag skrattade så mycket av en film. Humorn är modern men tidlös på nåt sätt.

Jag gillade gubben som spelar fabrikschef/borgmästare/mysfarbror (eller vad han nu var). Han var riktigt rolig och jag smålog så fort han visade sig. Filmen klarar sig bra även när denna filur inte är med. Den börjar dock lite segt de första minuterna (i och för sig var just själva anslaget annorlunda) och då förstod jag inte riktigt vilken typ av film det egentligen var.

Filmen hade ett litet svagt parti i mitten tyckte jag, innan tjejen som är huvudperson kommer till Prag dit hon har åkt på vinst och förlust för att träffa en ung pianist som spelade på danstillställningen. Här uppstår stor komik när vi får träffa snubbens familj med en ruggigt jobbig mamma, men en hur skön pappa som helst. Scenerna i sängen med hela familjen är klassiska (skulle jag tro). Jag kom nu också på att filmen var ganska annorlunda klippt. Det var snabba hopp i handlingen ibland och det hela utspelade sig liksom i ett antal episoder. Okidoki, det är inte ofta jag ger fyror till komedier men den här är värd det.

4-/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

3 Responses to En blondins kärleksaffär

  1. Movies - Noir skriver:

    Ah, denna såg jag också för flera år sedan och gav den 4/5. Minns dock att det inte var ren komedi utan även att den var lite dramatisk. Men jag kanske minns fel. Hur som helst är sängscenen underbar, det håller jag med om. Skulle inte ha något emot att se om den jag heller.

  2. Pladd skriver:

    Den här låter väldigt intressant. Tack för tipset! Tjeckisk film tillhör ju inte vanligheterna, men jag gillar ju många andra europeiska filmer så det ska nog inte vara något problem.

Kommentera

