Un long dimanche de fiançailles

AudreyTitel: Un long dimanche de fiançailles
Regi: Jean-Pierre Jeunet
År: 2004
IMDb
| Filmtipset

Jag upptäckte precis att jag har sett alla Jean-Pierre Jeunets filmer och medelbetyget är 3.2/5. Ganska bra måste man säga. En långvarig förlovning kom efter supersuccén Amélie och den kunde inte riktigt leva upp till förväntningarna. Jag skrev om filmen i mars 2005.

Mathildes (Audrey Tautou) älskade har inte kommit hem från första världskrigets vidriga skyttegravar, men Mathilde bara vet att han inte är död. Hon inleder ett detektivarbete för att reda ut vad som har hänt. Förresten, flickor och pojkar, se upp med särskrivning när ni skriver den svenska titeln på filmen…

Jag vet inte, men jag greps aldrig riktigt av den här filmen. I stort så är det faktiskt en Amélie 2 även om det är en annan historia. Säg vad ni vill ni som inte tycker så, men sättet att berätta historien är snarlikt, t ex en berättarröst och korta småsöta snabbklippta episoder som beskriver en viss karaktär i filmen. Detta funkade perfekt i Amélie, men inte riktigt här, enligt mig. Det blir en för konstig kontrast mot krigets råheter som är den andra delen av filmen, förutom Mathildes detektivarbete och andra parallellhistorier. Det blev för mycket detaljer hit och dit, en för invecklad historia helt enkelt för min smak. Jag saknade en sorts kärna, röd tråd, eller vad du vill.

Tyckte att jag aldrig lärde känna varken Mathilde eller Manech (den försvunne älsklingen) vilket gjorde att jag brydde mig ganska lite om vad som skulle hända, oavsett hur otroligt snyggt det hela berättas för oss tittare. Just det, fotot, kameraåkningar är mycket riktigt av världsklass. Dessutom används datoranimeringar på ett smakfullt sätt. Det var nästan så att jag övervägde att ge filmen en svag fyra pga av detta, samt pga att jag faktiskt ett tag drogs in i historien, men slutet kändes som ett jaså, och därmed blir det inte mer än en trea.

3+/5

Uppdatering: Un long dimanche de fiançailles var en av fredagsfilmerna i Henkes och Christians decennietema och här hittar ni deras recensioner:

Fripps filmrevyer
Movies – Noir

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

12 Responses to Un long dimanche de fiançailles

  1. filmitch skriver:

    O la la la det här gillar jag tom mer än Amelie.

  2. Movies - Noir skriver:

    Var inte så förtjust i Amelie så det blev aldrig av att jag såg denna. Verkar dock sevärd, och även Amelie skulle jag kunna tänka mig att se om…

    • Jojjenito skriver:

      Jag tror du kan gillade den här mer än Amélie. Den är helt klart sevärd. En stark trea är ett ganska bra betyg från mig.😉

      • Movies - Noir skriver:

        Nu är det alltså sedd i och med Decennier. Mycket riktigt gillade jag denna mer än Amélie som du gissade på, kul! Men jag blir även lite sugen på att se om Amélie då jag tror att jag skulle kunna uppskatta den mer när jag vet vad som väntar.

        • Jojjenito skriver:

          Haha, rolig att du knyter ihop säcken så här två år senare.🙂

          Ja, det blev ett lyckat val för dig. Jag sa ju att du skulle gilla den.😉

  3. Sofia skriver:

    Jag har kvar Micmacs, annars är alla sedda här också. Instämmer med Filmitch, den här var bättre än Amelie. Amelie blev liksom lite väl gulligt quirky…

  4. Henke skriver:

    Håller helt med dig, snygg yta men väldigt oengagerande. Jag var också inne på likheterna med Amelie i berättarstil. Nej, jag var såpass underväldigad att jag gav denna 2/5 tom.

    Var det många som skrev om filmen som En lång varig förlovning eller var det en allmän särskrivningskommentar?🙂

Kommentera

