Martial arts-måndag: The City of Violence

JjakpaeTitel: The City of Violence
Regi: Ryoo Seung-wan
År: 2006
IMDb
| Filmtipset

Nytt år, ny måndag. Det betyder att Martial arts-måndag är tillbaka efter ledigheter och annat trams. Vardag igen! Det nya året firar jag med att konstatera att vi nu går in på filmer som har fått betyget 3/5. Jag kör ju filmerna i det här temat i betygsordning.

The City of Violence är sydkoreansk thrilleraction (med grova martial arts-inslag) om en polis som återvänder hem för att begrava en barndomsvän som blivit mördad. Tillsammans med sin yngre bror börjar han nysta i vad som egentligen har hänt. Det mesta tyder på att en av hans andra bröder är inblandade. Som så ofta i sydkoreanska thrillers så handlar det om gamla vänskapsband, gamla oförrätter och hämnd. Sen finns det som vanligt även en asiatisk form av dråplig humor som då ofta blandas in mitt i för övrigt dramatiska scener på ett sätt som man oftast inte ser i västerländska filmer, vilket ibland är positivt och ibland är negativt.

Actionscenerna är grymma – helt enkelt. Det är så rackarns ballt att man inte kör nån halvmesyr här. Det är verkligen ”over the top”, ta t ex sekvensen när vår hjälte ser sig inringad av stadens alla ungdomsgäng, b-boys, bmx:are, baseball-snubbar, skoltjejer… och var det inte några landhockeyspelare där också. Haha, underbart. Även slutuppgörelsen är en underhållande evighetsfight med grymma stunts. Det som drar ner betyget är att filmen helt enkelt inte är tillräckligt intressant mellan actionscenerna. Historien engagerar mig inte, det blir förutsägbart, personerna är lite väl platta och balansen mellan humor och allvar funkar inte riktigt. Men betyget blir en stark trea.

3+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to Martial arts-måndag: The City of Violence

  1. Movies - Noir skriver:

    Har också sett The History of Violence, men det var många år sen. Minns iaf att jag gillade fightscenerna och fotot i filmen, och håller med om att handlingen är lite tunn. Stark trea/svag fyra minns jag att det blev – klart sevärd.

    • Jojjenito skriver:

      History of Violence? Jag visste inte att det var Cronenberg som låg bakom den här? Haha, sorry, jag skulle kunna editera din kommentar och rätta felet men jag tror jag låter det vara kvar.😉

      Klar sevärd är vad jag tycker med, speciellt om man gillar cool fajting och den sydkoreanska stilen.

  2. Movies - Noir skriver:

    Haha, tyckte det lät lite fräckt😉 Nej, men det var så klart en liten miss. Kanske en titel till en kommande uppföljare?

    Japp, håller med. Inhandlade den faktiskt på DVD när jag var i Asien efter att ha sett den. Fodralet sitter inne i en liten skinnjacka, haha. Här är en bild jag hittade på utgåvan:

  3. filmitch skriver:

    Tackar för tips. Just inslagen av slapstick har jag svårt för men tror att man vänjer sig ju fler filmer man ser från S.K

Kommentera

