Little Odessa

Little Odessa

”Jag är yrkesmördare. Vad pysslar du med?”

Titel: Little Odessa
Regi: James Gray
År: 1994
IMDb
| Filmtipset

Ibland är det intressant att gräva fram en gammal recension och se hur regissören av filmen i fråga har gått vidare. I det här fallet är regissören James Gray och när jag såg Little Odessa hade han gjort två filmer och jag tyckte det var två filmer som var ganska lika. The Yards såg jag först men jag har inte skrivit om den. Idag tycker jag Gray känns nu som en regissör som gör samma film om och om igen och han använder alltid Joaquin Phoenix i en av rollerna. Little Odessa skrev jag om i januari 2005.

James Gray är en ganska intressant ung regissör som har gjort två välgjorda och ambitiösa filmer (den senaste är The Yards) som utspelar sig bland kriminella i New York. Little Odessa är hans debutfilm med Tim Roth i huvudrollen som yrkesmördare som kommer tillbaks till sina gamla kvarter där hans bror (Edward Furlong) bor hos pappan och mamman som är döende i cancer.

Visst låter handlingen upplyftande?! Hmm, nej, just det, det är en dyster film. Tyvärr är den inte bara dyster utan även ganska, vad ska man säga… blek. Ingen av karaktärer är sympatiska och beter sig mest som idioter. Man känner inte för nån av dem egentligen (det skulle i såna fall vara Furlongs karaktär som fortfarande har en chans att komma bort från gatan). Som jag skrev i inledningen så är det en ambitiös och välgjord film. Gray både regisserar och skriver manus och jag skulle tro att han har Martin Scorsese på väggen hemma i pojkrummet. Men tyvärr blir det mest en välgjord transportsträcka med fin yta. Den får ändå godkänt pga bra skådisinsatser (främst av Tim Roth) och snyggt och följsamt foto.

3/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

12 Responses to Little Odessa

  1. Henke skriver:

    Tim Roth på bilden? Inte Nic Cage? LOL

    Var skrev du denna revy? 2005. Dvdforum?

    • Jojjenito skriver:

      Nej, jag var aldrig aktiv på dvdforum även om jag var/är medlem. Mitt forum var Filmsnack.se. Därifrån kommer bl a Movies-Noir, Plox och ExceptFear också. Nu har alla aktiva där gått vidare i livet… och startat egna bloggar istället.😉

  2. Sofia skriver:

    Minns att jag tyckte att pappan (spelades av Armin Mueller?) gjorde en mycket bra prestation. Men visst verkar det vara Greys grej (heh…) att göra mörka filmer i hårda miljöer med familjen som huvudfokus.

  3. Jojjenito skriver:

    Maximilian Schell var det tydligen som spelade pappan. Tysk han med eller ja tyskspråkig snarare. Född i Wien och hans familj flydde till Schweiz undan nazisterna. Jaha, då har man lärt sig nåt nytt idag med.😉

  4. Movies - Noir skriver:

    Inte sett denna, men James Gray tycker jag är en intressant regissör av det jag sett. Favoriten är We Own the Night som växer för varje titt.

  5. Plox skriver:

    Jag är jäkligt svag för Gray. Märks ju tydligt att Scorsese är hans stora idol och att han anammat mycket därifrån. En lightversion i jämförelse förvisso.

    Precis som hos Czech så håller jag nog We Own the Night som favoriten. Men samtliga av hans filmer jag funkat och det är en av de där regissörerna jag försöker hålla koll på.

    • Jojjenito skriver:

      Ok, det avgör saken. Ska försöka se We Own the Night. Måste säga att det är en skön filmtitel. Lite mystisk på nåt sätt. Får mig att tänka på vampyrfilmer.😉

  6. filmitch skriver:

    We own the night är helt ok som de flesta av Greys filmer. Kanske inga pulshöjare men de lunkar på i grådaskig takt.

Kommentera

