Film- och bloggåret 2012

We Need to Talk About Kevinfilmspanarna_kvadratJag hade lite tid över och tänkte att det kunde vara kul med en snabb sammanfattning av mitt film- och bloggår. Det är inte på långa vägar heltäckande och när det gäller filmer så är de inte bara från 2012 utan det handlar om allt jag sett i år oavsett tillverkningsår.

Bästa filmerna jag sett i år: We Need to Talk About Kevin och Red Road på delad första plats

Sämsta filmen jag sett i år: Frozen

Årets besvikelse: Andrea Arnolds Wuthering Heights

Årets överraskning: Attack the Block

Årets svenska klassiker: Flicka och hyacinter

Årets hjärnsläpp: De tomma sekunderna innan jag uppe på Rigolettos scen innan visningen av The Avengers kommer på att jag ska säga Hulken! när jag får frågan om vem som är min superhjältefavorit.

Årets möte: Det första med Filmspanarna! Fy fan vad kul det är.🙂

Årets skummaste film: Holy shit Holy Motors

Bästa film som ändå fick en etta i betyg: Holy Motors

Norska film: Död snö

Fantasytrilogi kryssad i år: Narnia

Mest deprimerande film: Downloading Nancy

Trevligaste regissörs-Face2Facet på Stockholm Filmfestival: Benh Zeitlin efter Beasts of the Southern Wild

Stelaste intervjuaren (nånsin) på Stockholm Filmfestival: Joel Spira (Nippe från Snabba Cash-filmerna) som efter La leggenda di Kaspar Hauser försöker intervjua regissören Davide Manuli. Publiken gör uppror, tar över frågorna… och vissa svar *host*Vitalic*host*.

Tröttaste och mest bittra regissören på ett Face2Face på Stockholm Filmfestival: Davide Manuli som avslutar med att konstatera att ”cinema is dead!”

Bästa DJ-dans: Vincent Gallo i La leggenda di Kaspar Hauser

Bästa musikupplevelse på bio: Vitalic (Vitalic!) pumpande högt i La leggenda di Kaspar Hauser. Ja, det var bättre än dragspelsmellanspelet i Holy Motors.

Ödsligast: Biosalongerna jag såg Take Shelter och Call Girl i. Helt tomma förutom mig själv.

Svenska festivalhajpfilm som föll platt: Apflickorna

Svenska festivalhajpfilm som inte föll platt: Avalon

Årets mest kommenterade inlägg: Lämpligt och lustigt nog blev det inlägget Problem med kommentarer på WordPress.com vilket visar att folk vill kommentera på bloggar och att det då är viktigt att det funkar. Så bort med allt som kan hindra att man kommenterar, otyg som ordigenkänning, moderering, krav på att man måste skriva i alla fält osv.

Årets mest betittade inlägg: Prometheus

****

Och därmed önskar jag Gott Nytt År!🙂

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

12 Responses to Film- och bloggåret 2012

  1. Fiffi skriver:

    Trevligt med en sammanfattning🙂
    Gott Nytt År! Vi ses om ett par veckor🙂

  2. Jessica skriver:

    Hulken var väl ett alldeles lysande svar! Han visade sig ju faktiskt vara en av filmens stora behållningar. Du har koll!

    Kul att se din kärlek till We Need to Talk About Kevin. Utan att spoila något så kan jag säga att den kommer att omnämnas även hos mig när jag inom kort gör min årslista över 2012.

    • Jojjenito skriver:

      Absolut, Hulken var ett utmärkt svar… när jag väl kom på det. Problemet var att jag var helt blank först. Kom inte på en enda superhjälte.😉

      We Need to Talk About Kevin är en toppfilm, en mycket speciellt sådan och jag är fortfarande mystifierad inför varför Filmspotting inte gillade den. Ja, att de i själva verket avskydde den.

  3. Sofia skriver:

    Intressant att se året så här, även om jag inte kan relatera till något som inte är filmspanar-anknutet. Men då kan jag relatera desto mer — helvetiskt kul är det🙂

    • Jojjenito skriver:

      Fast några av filmerna har du väl kanske sett?

      Filmspanarna är guld. Vi ses!🙂

      • Sofia skriver:

        Helt sant, fem av dem är faktiskt sedda (faktiskt både Prometheus, AtB och Frozen utanför filmspanarna). Jag skarvade lite med sanningen där… Och jag kan hålla med om Filmitch kommentar nedan att du är lyckligt lottad med Frozen som sämsta film😉

  4. filmitch skriver:

    Kan känna en viss avudssjuka då din sämsta film under året är Frozen😉 Kanske det har med att göra vilka filmer man väljer att se😉

    • Jojjenito skriver:

      Haha, ja jag tror vi konstatera att du har dig själv att skylla.😉 Nu hade jag några andra bottennapp också som t ex Gamer, Holy Motors (som jag egentligen gillar) och The Happening.

      • filmitch skriver:

        Tycker nog att både Gamer och The Happening är sämre än Frozen. H.M ligger på att se listan.

        • Jojjenito skriver:

          Det är mycket möjligt att Gamer och The Happening är sämre filmer men nu var det Frozen som poppade upp i skallen. Hatade verkligen den filmen när jag såg den. Ser fram emot en ”recension” av Holy Motors…

Kommentera

