Peeping Tom

Peeping TomTitel: Peeping Tom
Regi: Michael Powell
År: 1960
IMDb
| Filmtipset

Filmer som förstör regissörers karriärer, och ibland orsakar filmbolagskonkurser, finns det en del av: Michael Ciminos Heaven’s Gate, Francis Ford Coppolas One from the Heart för att nämna två. Peeping Tom avskyddes av kritiker och gjorde inte heller nån succé hos publiken när den kom 1960. Innehållet var alldeles för kontroversiellt för den tidens Storbritannien.

I denna film som sabbade karriären för engelske regissören Michael Powell får vi ta del av seriemördaren Marks liv. Han är besatt av kameror och filmar sina mord. När han inte tar livet av kvinnor lever han ett tillbakadraget och blygt liv och jobbar i en filmstudio.

Av Powells andra filmer har jag tidigare nog bara sett en tror jag: A Matter of Life and Death, som fick precis godkänt av mig. När det gäller Peeping Tom så är det en klart annorlunda film, säkert än mer annorlunda på sin tid skulle jag tro, och förmodligen en av anledningarna till att kritiker och publik sågade den vid fotknölarna när den kom. Här finns ingen självklar hjälte utan det är mördaren som är huvudpersonen och man kan inte låta bli att, efter ha fått reda på mer om honom, känna en viss sympati trots hans brott.

Huvudrollen spelas av en tysk skådis vid namn Karlheinz Böhm och trots att han ska föreställa engelsman talar han engelska med en svag tysk brytning. Det lustiga är att det på nåt sätt passade in mer i karaktären. Böhm är faktiskt riktigt bra i sin roll och är, vilket den tyska brytningen bidrar till, smått obehaglig och slemmig med sin dubbelnatur (blyg/tillbakadragen och mördare).

Ett problem filmen har är att den inte är spännande eller läskig. Som drama funkade den lite bättre men, som sagt, en konstig film som jag inte blev riktigt klok på. Sen tyckte jag Anna Massey som spelade Marks ”kärleksintresse” var rent ut sagt dålig faktiskt. Hon kändes bara löjlig (läs: man hoppas att Mark ska ta livet av henne) och alldeles för gammaldags på nåt sätt. Det tog bort en del av känslan . Jag tycker ändå det var tillräckligt intressant för att ge den godkänt.

3+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to Peeping Tom

  1. Movies - Noir skriver:

    Väldigt länge sen jag såg denna (tror det var på Cinemateket för snart tio år sen) och jag blev klart besviken. Just det du nämner att den varken är spännande eller skrämmande var nog det som gjorde att jag blev mest besviken. Däremot känner jag att jag måste ge den en ny chans då jag tror att jag skulle kunna uppskatta den mer med vetskapen om att det snarare är ett drama än något annat. Har också för mig att jag tyckte Böhm var passande i huvudrollen.

  2. Sofia skriver:

    Lustigt att ni bägge två blev besvikna på spänningsmomenten för jag har fattat att detta ska vara en sådan där ”klassisk” skräckfilm. Men den är kanske mer kult än klassisk?

    • Jojjenito skriver:

      Mja, kanske det. Men det är ju ofta så med skräck. Gamla skräckisar brukar inte vara speciellt läskiga. Peeing Tom är mer obehaglig kanske.

      • Movies - Noir skriver:

        Mmm, fast det är just det som jag också trodde – att det skulle vara en klassisk skräckfilm. Om man inte förväntar sig det så blir nog filmen också bättre. Men visst kan man se den som en influens åt t.ex. giallogenren, bara att de tog det hela ett steg till😀

        • Jojjenito skriver:

          Nej, klassisk skräck är det nog inte, som nåt i stil med t ex The Haunting. Det kan nog vara som M-Noir är inne på, att den inspirerade andra genrer.

Kommentera

