Law Abiding Citizen

Law Abiding CitizenTitel: Law Abiding Citizen
Regi: F. Gary Gray
År: 2009
IMDb
| Filmtipset

Det tog ett bra tag innan jag kom mig för att se den här filmen. När jag läste om handlingen så blev jag inte direkt sugen. En mans fru och dotter blir mördade och mördaren undkommer allvarligt straff genom juridiktrixande. Mannen, spelad av Gerard Butler bestämmer sig för att hämnas på allt och alla. Det kändes liksom inte som det fanns nån större poäng med filmen. Det börjar i källaren och sen stannar det liksom där. Så kändes det. Sen tyckte jag postern såg rätt b ut med en hypnotiskt stirrande Butler. Till slut såg jag den ändå eftersom den fanns på Voddler.

Jag trodde inte jag skulle gilla filmen men jag hade fel. Det ÄR en mörk och jobbig känsla över hela filmen. Samtidigt är det en sorts heistfilm på ett vrickat och spännande sätt. Butler sätter dit allt och alla på de mest smarta sätt. När man tror han har åkt fast så visar det sig att han lirkat dem alla runt sitt lillfinger och har dem i sin lilla ask. Mm, det var en ganska obehaglig film där ingen är god eller ond. Jo, förresten, vissa är onda men ingen är riktigt god. Skådisarna gör sitt jobb, just Jamie Foxx har blivit lite av en favorit. Law Abiding Citizen är en hämndfilm som är en heistfilm som jag rekommenderar.

4-/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

9 Responses to Law Abiding Citizen

  1. Movies - Noir skriver:

    Börjar lite trevande, kommer sedan igång och bjuder på en del trevliga saker. Skrev i min text att den tappade en del sista kvarten, även om sluttwisten var bra. Gav den bara 3/5, men ett plus i kanten var den kanske värd. Minns inte särskilt mycket från den så den satte inga djupare spår efter sig, men funkade för stunden.

    • Jojjenito skriver:

      Hmm, det var ett tag sen jag såg filmen, så kommer inte riktigt ihåg twisten i slutet men håller med om att början är lite seg innan filmen kommer igång riktigt. Jag blev positivt överraskad av filmen då jag inte trodde så mycket på den. Fast eftersom jag inte riktigt kommer ihåg slutet så gjorde den kanske inget djupare intryck, haha.

  2. filmitch skriver:

    Gillade inte filmen alls men det kan bero på att jag kanske sökte ett budskap i filmen och att mina sympatier låg mer hos Butlers karaktär än hos Foxx.

Kommentera

