Bobby Fischer Against the World

Bobby FischerTitel: Bobby Fischer Against the World
Regi: Liz Garbus
År: 2011
IMDb
| Filmtipset

Vad visste jag om Bobby Fischer innan jag såg den här dokumentären? Ja, jag visste att han var en schackmästare som vunnit en VM-match på Island mot en ryss. Sen visste jag inte så mycket mer. Kanske nåt om han liksom försvunnit. Dokumentären Bobby Fischer Against the World skildrar det amerikanska schackgeniets liv från wunderkind till världsmästare och när det sen började gå utför. Ja, fast det gick nog utför redan från början känns det nästan som.

När det gäller själva genomförandet av filmen har jag egentligen inget speciellt att säga. Det som är det intressanta är livsödet som vi får ta del av. Just därför har jag ofta svårt att sätta betyg på dokumentärer. Det som ofta avgör är innehållet och då spelar inte hantverksskickligheten lika stor roll. Det känns som om att man sätter betyg på verkligheten, speciellt när det handlar om livsöden.

Hur som helst, jag tyckte filmen var väldigt sorglig. Bobby Fischer var en sorglig figur som mot slutet av sitt verkar ha blivit rent människofientlig. Han var paranoid och hatade allt och alla. Fast ändå sökte han kontakt. Han visste bara inte hur man skulle göra, och så blev det istället så att han stötte folk ifrån sig. Ja, inte bara folk då han t.o.m. blev utvisad från sitt land, USA alltså. Från hyllad världsmästare till landsförvisad. Ja, sorgligt och det kändes så onödigt. En klart sevärd dokumentär. Och kom att tänka på både likheter och skillnader med filmen om Bill Cunningham. De både personerna som skildras i respektive film är lika i det att de är besatta av ett visst ämne och lever ett ganska osocialt liv, olika i att Bill ser positivt på livet medan Bobby… ja, positiv är han inte!

3+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to Bobby Fischer Against the World

  1. Movies - Noir skriver:

    Hade ungefär samma upplevelse när jag såg dokumentären och gav den också en stark trea i betyg. Lite kul att jag noterar att Nicolas Cage borde spela honom om det görs spelfilm av det hela😉

Kommentera

