Garden State

Garden StateTitel: Garden State
Regi: Zach Braff
År: 2004
IMDb
| Filmtipset

Själv är jag inte nåt större fan av Scrubs. Ja, jag har nog aldrig egentligen sett serien så jag kanske inte ska uttala mig. Men efter att ha sett Garden State 2005 trodde jag nog att Zach Braff skulle bli ett lite större namn än han har blivit. Efter Garden State tycks Braff inte ha gjort en enda långfilm.

I Zach Braffs debutfilm, vars namn får en att tänka på John Sayles filmer om olika amerikanska delstater, ser vi regissören själv i rollen som den av mediciner känslobedövade reklamskådisen boendes i Kalifornien som återvänder hem till trädgårdsstaten New Jersey för sin mors begravning. Utan medicin försöker vår hjälte försonas med sin far, får en flickvän, umgås med gamla kompisar, och åker motorcykel. Ett nytt liv helt enkelt.

Mmm, tyvärr blev jag lite besviken på filmen. Jag tyckte den hade en del likheter med den underbart sköna The Station Agent men här lyckas man inte riktigt skapa samma känsla för karaktärerna tycker jag. Där The Station Agent bara var en må-bra-film, så känns det ibland som om Garden State försöker lite väl mycket att vara så där skön, cool, och annorlunda. Det kändes bitvis lite konstruerat coolt.

En annan brist var att Braffs relation med sin pappa (spelad av en helt outnyttjad Ian Holm) inte reddes ut ordentligt. Jag väntade på en riktigt dust mellan de två men av det blev intet vilket var lite synd. Nåväl, det var mina klagomål. I övrigt är det förstås en stark debutfilm av Braff. En amerikansk version av Masjävlar ungefär. Det var även bra musik som ibland utnyttjades lite väl ofta. När det gäller musik så måste Donnie Darko var den optimala filmen. Där är all musik perfekt, så perfekt. Eh, sorry, Garden State var det. En stark trea blir det. Keep up the good work, Zach!

3+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

23 Responses to Garden State

  1. Henke skriver:

    Bra jobbat, Jojje. Garden State är en av de där American independents som man bör ha sett. Och jag håller med, självklart är The station agent en mycket bättre film. Dito angående filmmusiken i Donnie Darko.

    Som tack för din revy av Garden state ska du få en hemuppgift. Och en ”gåva”. Ta och se Beautiful girls! Den hänger ihop med Garden state på många sätt. Den måste ses! Den är den film som Garden state ville vara!
    http://www.imdb.com/title/tt0115639/

    • Jojjenito skriver:

      Haha, ja, speciellt bra jobbat vet jag inte om det var. Inte speciellt jobbigt att klistra in en gammal recension i ett inlägg.😉 Tack för tips om Beautiful Girls.

      Förresten, jag visste inte att du var ett sånt fan av American independents?

  2. Movies - Noir skriver:

    Garden State minns jag att jag såg på filmfestivalen och den var ju ganska hypad på förhand. Tror jag också gav den en stark trea, möjligtvis bara trea. Den ville nog mer än den kunde bjuda på, men det var en ganska trevlig filmstund vill jag minnas.

    The Station Agent har jag inte sett, något håller mig borta…

  3. svartnoir skriver:

    Tycker att det är en mysig indiefilm! Är inte heller något fan av Scrubs, men Zach Braff gör ett oväntat bra jobb här. Iallafall om man jämför med hans trams i Scrubs…

  4. Pladd skriver:

    I hear you all, jag själv tyckte det var en medelbra indiefilm när jag såg den för några år sen. Men så såg jag om den i somras — boom! Fem bananer av möjliga bananer.

  5. Sofia skriver:

    Kanske inte lika hyllande som Pladd, men jag tycke också mycket om Garden State när jag såg den. Fast då gillar jag Scrubs. Fram till säsong 5-6 ska tilläggas, sedan har den gått ner sig totalt. Möjligen har Braff fastnat i det träsket istället för att gör mer långfilm. Synd i så fall… Inte heller jag har tagit mig fram till The Station Agent trots att alla säger att den är såååå bra😉

    • Jojjenito skriver:

      Jag har egentligen inte sett Scrubs förutom korta klipp men å andra sidan har jag egentligen inte sett nån komediserie alls förutom Married with Children, Seinfeld, Curb Your Enthusiasm, haha.

      Se The Station Agent! Yes, jag slår in öppna dörrar här men…😉

  6. Håller med om att Station Agent är bättre men jag gillar verkligen Garden State också. Men så är jag lite svag för indiestilen. Det har ju kommit jättemånga bra liknande filmer efter den här så man kanske är lite mätt. Dessutom spelar det ju ganska stor roll hur ens eget liv ser ut och om man kan relatera till händelser osv i såna här typer av filmer.

    • Jojjenito skriver:

      Jag var svagare för indiestilen tidigare, jättesvag faktiskt. Gillar fortfarande den men kanske inte lika mycket. Som du säger, det har kommit många liknande filmer.

Kommentera

