Filmspanar-tema: Snö – Død snø

När det bestämdes att nästa Filmspanartema skulle vara snö var Fargo den första film som poppade upp i min hjärna. Sen började jag tänka att det liksom är lite väl enkelt. Den är så självklar på nåt sätt. A Simple Plan hade också kunnat vara ett alternativ. Till slut bestämde jag mig för att trots allt göra det enkelt för mig så jag gick in på Google och sökte på ”snow film”. Den första film som visades på resultatsidan skulle jag skriva om. Den första som poppade upp var en julfamiljefilm från 2004 gjord för tv och kanalen ABC Family. Njaaaaeeee (se omslaget till vänster!!!). Jag tar nummer två istället. Det var den bosniska filmen Snijeg (Snö, förstås) från 2008, som var ett drama som utspelas i skuggan av kriget på Balkan. Njaaaeeee. Även om den låter lite intressant så får jag säkert inte ens tag i den. Fast det lustiga är att jag nu upptäckte att hela filmen finns att se på YouTube, kanske blir en titt vid nästa snötema😉.

Nästa film bland resultaten var Snow White and the Huntsman men det hade jag sett tidigare även om jag inte postat ett inlägg om den än så den underkände jag. Lite längre ner på resultatsidan hade sajten IGN listat sina tio favoriter bland filmer som utpspelas i snöiga miljöer. Den film jag slutligen såg som en del av det här snötemat var den film som låg etta på deras lista.

****

Titel: Død snø
Regi: Tommy Wirkola
År: 2009
IMDb
| Filmtipset

Död snö blev ganska uppmärksammad när den kom och jag måste erkänna att kombinationen zombiefierade nazister och den norska fjällvärlden kändes lockande. Men det blev aldrig av att jag såg filmen när den var aktuell. Det kan ha berott på att jag inte brukar vara så förtjust i varken skräcksplatter eller parodifilmer. Det finns undantag. Drag me To Hell är ett sådant undantag. Det är en rolig skräckkomedi som funkade perfekt för mig. Nu var frågan om Död snö skulle fungera.

Handlingen är enkel. En grupp äldre ungdomar, fyra killar och fyra tjejer, läkarstudenter i själva verket, ska spendera en helg i en ensligt belägen stuga. Om man inte fattar referenser till tidigare skräckisar med samma tema så har filmmakarna löst det genom att låta en av killarna vara en hopplös filmnörd som börjar droppa filmtitlar som Evil Dead redan innan vår stackars med aspirerande läkare nåt fram till stugan (eller hytte som man säger i Norge).

En av tjejerna är lite hurtigare än resten av gänget och hon ska gå på en egen hurtigrutt på ski till stugan över fjället. Gruppen börjar bli lite orolig när hon inte kommer fram. Vad kan ha hänt? Muahahaha.

Jag gillade Död snö redan från början. Jag vet inte om det kan bero på att jag fick en repetition av genrens alla kännetecken när jag såg The Cabin in the Woods för ett tag sen. Nu när jag var införstådd med hur det hela ska iscensättas så uppskattade jag det mer. Det man känner igen, det gillar man mer? Hur som helst, så är det ganska enkelt att räkna ut vem av tjejerna som kommer gå åt först, ja, om man nu bortser ifrån den stackars ensamskidåkande tjejen som inte ens kommer fram till stugan. Tror ni att den första som ryker är tjejen som har sex på utedasset med filmnörden? Men hur kunde ni gissa det?!

Ja, filmen är fylld med klichéer och referenser från andra filmer. Vi har t ex den klassiska sekvensen när en Stallone eller en Schwarzenegger förbereder sig för strid i en serie snabba klipp där man ser pistoler åka ner i hölster, knivar i slidor och spännen som knäpps. Det har vi även här, fast här är det motorsågar och yxor som ska tas fram göras klara för strid.

Det som är lite lustigt med filmen så här i efterhand är att jag inte kan minnas att man nånsin får en förklaring till varför nazisterna i filmer är zombier. De är liksom bara där, kvar i den norska fjällvärlden på jakt efter bybornas guld som de försökte stjäla vid krigsslutet.

Har snön nån speciell betydelse i filmen? Ja, det har den. För det första sätter den miljön. Snö på film är alltid mysigt. Det ger en speciell utsatt känsla, en känsla av storslagen natur eller lite mystik. Pga snön kan man även ha med några coola sekvenser där man åker snöskoter. Ni vet väl att även om man är desperat och letar efter sin försvunna flickvän så passar man givetvis på att göra lite trickhopp med skotern. Dessutom får vi lära oss hur man gör skillnad på upp och ner om man hamnar i en lavin. Och sen är ju blod väldigt snyggt mot den kontrasterande vita snön!


eller uttryckt i siffror 4-/5

****

Läs nu vad andra Filmspanare har att säga om snö:

Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Have you forgotten
Har du inte sett den? (podcast)
Rörliga bilder och tryckta ord
The Velvet Café
Mode + Film
Filmitch
ExceptFear
Flmr

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

22 Responses to Filmspanar-tema: Snö – Død snø

  1. Pingback: Filmspanartema: Snö! | Flmr

  2. Pingback: My favorite snow movie of all time « The Velvet Café

  3. Pingback: Filmspanarna – Tema snö. ALIM: The Shining (1980 USA/Storbr) | FILMITCH

  4. Pingback: Snö på vita duken | have you forgotten

  5. Pingback: FILMSPANARTEMA: SNÖ

  6. Pingback: Att lägga snötäcket till rätta « Rörliga bilder och tryckta ord

  7. Pingback: Snö « Har du inte sett den?

  8. Sofia skriver:

    Jag funderade också på den här — nazister funkar i de flesta lägen. Och höll den så pass bra för din del ska jag nog definitivt se till att ta mig an den.

    • Jojjenito skriver:

      Nazister funkar alltid – förutom i verkligheten. Rekommenderar Död snö skarpt, fast att jag gillar den kan ju som vanligt betyda typ… ingenting.😉

  9. Fiffi skriver:

    Jag tycker det här är en av dom grafiskt snyggaste skräckfilmerna som någonsin gjorts. Bra val till temat 🙂

  10. Pingback: Begrav mig under snö när jag dör – en vintervit filmtopplista « Except Fear

  11. Jessica skriver:

    Jag kan väl inte säga att jag blir supersugen att se den, men kanske jag skulle gilla den ändå. Jag gillade ju Trollhunter,. som också var rätt humoristisk, och The Cabin in the Woods med.

  12. filmitch skriver:

    Nazister är alltid de bästa skurkarna och zombienazister är än bättre. Har bara sett filmen en gång men jag gillade den. De fick till humor och handling i en bra kombination. För lite mer seriös norsk snöskräck rekommenderar jag Fritt vilt.

  13. Henke skriver:

    Kallt val. Du talar dig så varm för den att jag börjar bli sugen att ge den en chans. Får kanske bli under någon av de svarta vinternätterna vi har framför oss?

  14. Steffo skriver:

    Den här såg jag för något år sedan, och tyckte väl ok… Som Fiffi skriver…snyggt gjort grafiskt…och det är nog det man kommer ihåg den mest för. Storyn saggar väl (som vanligt i den här typen av filmer) mot slutet. En frisk fläkt från norskarnas filmland är det dock.

    Tror att dessvärre att filmen skulle ha blivit helpajjig om den hade gjorts i Sverige….
    Vi kan liksom inte göra sånt här…känns det som.

    • Jojjenito skriver:

      Just att den skulle vara grafiskt snygg tänkte jag inte på eller det kanske jag gjorde då jag skrev att blod var snyggt mot den vita snön.

      Frostbiten var kanske ett svenskt försök som jag inte hört mycket gott om. En annan svensk skräckis som jag sett, Psalm 21, är usel.

      • Jag tyckte faktiskt den här filmen var otroligt intetsägande, men fin, precis som rovdyr. Ser nästan hellre om Frostbiten som var en fruktansvärt dålig film. Men den var iaf inte intetsägande.

        Kan hända att jag borde se om död snö för att uttala mig egentligen. Var ett tag sedan jag såg den.

        • Jojjenito skriver:

          Aha, Rovdyr. Ytterligare en norsk skräckis att sätta upp på ska-se-listan efter Fritt vilt.

          Och så ska jag se Frostbiten bara för att. Haha, kul det där med att det ibland är bättre att se en fantastiskt dålig film än en som kanske är bättre men tråkigare.

Kommentera

