Iron Sky

Titel: Iron Sky
Regi: Timo Vuorensola
År: 2012
IMDb
| Filmtipset

Det hela går ut på att nazisterna i slutet av andra världskriget skickade rymdskepp till månen där man gömde sig på dess baksidan. Här skapade man en bas där man inväntade rätt tillfälle att återvända till Jorden. Filmen har blivit uppmärksammad då den delvis finansierades med hjälp av publikstöd, eller crowfunding på svenska.

Mja, tyvärr var detta tråkig film. Det känns som en sämre blandning av South Park och Lost in Space (eller snarare nån dålig science fiction-komedi men jag kan inte komma på nu). Iron Sky är en parodi på andra filmer och samtidigt en satir. Den innehåller mängder med referenser till filmer och aktuella händelser. Inget av detta gör det till en bättre film enligt mig.

Idén är cool. Vissa miljöer i filmen har man fått till bra. Men ganska ofta är filmen fantastiskt ful med äckliga greenscreen-miljöer där skådisarna ser ut som urklippta pappersdockor. Visst, det är en film med låg budget så de har väl gjort så gott de kunnat.

Skådisarna känns genomgående dåliga. Skämten faller ganska platt för mig. Jag vet inte om jag tyckte nåt var roligt. Satiren av USA och resten världen tyckte jag kändes överdriven. Ja, satir är att överdriva, jag vet, men det fanns ingen finess. En film som Team America: World Police gör det bättre och South Park förmodligen ännu bättre (även om jag inte gillar den pga den tråkiga animeringen).

Storyn är tråkig, det blir aldrig spännande. För mig räcker det inte med parodi för att det ska bli roligt. Det måste finnas nåt mer också.

2/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

10 Responses to Iron Sky

  1. Fiffi skriver:

    Och jag som tyckte filmen var dösnygg och nu skriver du att den är ful. Jag blir alldeles splittrad här.

    • Jojjenito skriver:

      Den var ful, det står jag fast vid. Fast jag står även fast vid att den i vissa avseendet fick till det, t ex när det gäller månen med sitt hakkorsfort sett från långt avstånd. Men när det skulle vara människor med så blev det fult tyckte jag. I alla fall i var det så på den Voddlerversion jag såg.

  2. Movies - Noir skriver:

    Jag håller med dig att det blev lite för mycket greenscreen och att humorn inte håller. Filmen blev även allt sämre efter en ganska lovande inledning. Gav den också 2/5 även om jag uppskattade försöket. Synd bara att de inte kunde hålla det hela på en seriös nivå.

    • Jojjenito skriver:

      Jag vet inte om de skulle ha hållit det på en seriös nivå. Jag gillar t ex Team America och den är så långt ifrån seriös man kan komma och det är just det som är bra. Hur som helst, själva idén var cool och det höll i kanske 30 minuter.

  3. Sofia skriver:

    Men, men… Ok, att den inte håller Trey Parker och Matt Stone-klass, men det är svårt att göra när den duon är som bäst. Jag hade kanske alldeles för låga förväntningar för jag tyckte verkligen att den var både underhållande och helt ok utseendemässigt sett.

    • Jojjenito skriver:

      Men, men… jag tyckte inte den var speciellt underhållande eller ok utseendemässigt. De behöver inte tävla mot Parker och Stone men nej den höll inte måttet helt enkelt. Fast jag brukar å andra sidan inte gilla parodi/satir-filmer… även om jag precis såg en som jag gillade. Recension kommer på onsdag morgon…

  4. filmitch skriver:

    Håller delvis med. Tyckte filmen var ganska snygg och jag måste ge krdit för till filmskaparnas vilja och arbete när det rör sig om filmproduktionen, Tyvärr föll historien platt och blev ganska tråkig oväntat snabbt.

Kommentera

