Stockholm Filmfestival: The Comedy

Titel: The Comedy
Regi: Rick Alverson
År: 2012
IMDb
| Filmtipset

The Comedy är inte en komedi. Låt oss göra det klart redan från början. Fast det hindrar inte att fanns scener som jag skrattade åt eller som fick mig att kväva ett skratt. The Comedy är en film om en person som uppenbarligen behöver ta tag i sitt liv, typ klippa sig och skaffa ett jobb. Huvudpersonen, som spelas av Tim Heidecker (från komikerduon Tim and Eric), är en 35-årig man som bor på en segelbåt i vattnen utanför Brooklyn. Han umgås med sitt gäng övervintrade hipsters utan att egentligen göra nån nytta eller nån glad. Han glider omkring i en för trång skjorta och för korta blå kortbrallor. Han förolämpar folk. Han bryr sig till synes inte om nåt. Han skämtar om allt. Han tar inget seriöst. Och han inser förmodligen att han är på väg mot botten och att han inte mår inte bra.

The Comedy visades på Sundance i januari och där beskrevs den som (översatt från engelska): ”En provokation, en kritik av en kultur med en kärna baserad på ironi och sarkasm och i slutändan en film om hur ihålig den kulturen är”. Ja, fasiken, om inte det är det som filmen till slut får fram.

Huvudpersonen och hans vänner gör inget av värde. Det finns liksom inget att ta till sig, ingen karaktärsutveckling där man kan följa en person när han eller hon går från förnekelse till insikt. Eller kanske finns det just det? I slutet av filmen får vår huvudperson ett sorts utbrott och cyklar som en galning runt i en velodrom och sen på väg mot stranden där han badar och leker med en liten pojke bland vågorna. Vill han vara ett barn igen med dess oskyldiga syn på livet? Eller vill han växa upp och kanske få barn själv?

Det finns nånting här som inte bara är…tröttsamt och frustrerande. Vägen fram till de här frågorna är tyvärr för lång och mest irriterande. Man sitter och undrar vad huvudpersonen vill med sina provokationer. Bryr han sig överhuvudtaget om nånting? Som Henke brukar säga: ”Jag har svårt att engagera mig för korkade personer”. Men, som sagt, filmen säger ändå något till slut och ju mer jag tänker på den desto mer gillar jag den. Men det kan inte bli ett godkänt betyg när det är filmupplevelsen just vid detta tillfälle som jag sätter betyg på här.

2/5

Om visningen: Det här var en visning som avlöpte utan några problem. Jag kom i god tid och mötte upp Filmspanarna på grillen precis utanför Bio Rio. Kortläsarna fungerade smärtfritt den här gången. Henkes två kompisar gick dock ut från filmen. Blev de upprörda över hur filmen skämtade om och eventuellt skändade det här med religion under en scen i en kyrka? En scen som jag i och för sig just jag tyckte var ganska rolig.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to Stockholm Filmfestival: The Comedy

  1. Tim and Eric’s Billion Dollar Movie nästa då hehe. Håller med om allt förutom att de skulle vara korkade. Snarare tvärtom. För smarta för sitt eget bästa.

    • Jojjenito skriver:

      Tim and Eric’s Billion Dollar Movie? Haha, ja, kanske det.

      Ja, ”korkade” var fel ord, jag menar nog personer som är, i alla fall till en början, osympatiska och svåra att relatera till främst pga att de nog är för smarta för sitt eget, och andras, bästa. Helt korrekt fångat.

  2. Movies - Noir skriver:

    Nej, inget jag behöver se. Höll mig istället till blytungt franskt drama och brittisk indiefilm på festivalen i dag.

    • Jojjenito skriver:

      Nej, det är inget du behöver se, helt korrekt.

      Jag hade tänkt se det blytunga franska dramat, antar att du menar De rouille et d’os av En profet-regissören (?), men var tvungen att fixa en cykelpunktering (ja, det är sant, och dessutom misslyckades jag med lagningen).

  3. Pingback: The Comedy (2012) « Rörliga bilder och tryckta ord

  4. Sofia skriver:

    Haha — två själar, samma tanke. Trots olika betyg inleder vi på exakt samma sätt. Visst kanske man kan läsa in någon form av kulturkritik, men eftersom jag inte får någon uppfattning om kulturen som ska kritiseras blir det snarare kritiken som ekar tomt. Utifrån det perspektivet känns The Comedy som jäkligt introvert ju mer jag tänker på den. En liten navelring för de som redan har näsan djupt inne i håligheten…

    • Jojjenito skriver:

      Japp, The Comedy är introvert, väldigt introvert. Alltså den där kulturkritiken inte nåt som jag själv snappade upp under visningen men när jag hittade just det där citatet så tyckte jag att det stämde. Förresten så hade jag satt till ett extra plus på min tvåa vilket var fel. Det ska vara en helt vanligt tvåa, inte en stark.

  5. Pingback: The Comedy – yet another festival film without a story « The Velvet Café

Kommentera

