The Illusionist

Titel: The Illusionist
Regi: Neil Burger
År: 2006
IMDb
| Filmtipset

Ofta kommer filmer liksom två och två. Deep Impact och Armageddon, Antz och A Bug’s Life är två exempel på sådana par (finns säkert en hel del fler?). The Illusionist skulle jag vilja kalla för en systerfilm till The Prestige som jag skrev om igår.

The Illusionist är en mysig, varken mer eller mindre, matinérulle som kom i samma veva som The Prestige. Möjligen kom den också lite i skymundan av Nolans magikerrulle. Miljöerna i Illusionisten är njutbara. Fotot är vackert, kanske lite annorlunda, som filmat genom en gammal kamera där man ser objektivkanterna som skuggor i hörnen. Rollbesättningen är perfekt. Giamatti gör (givetvis) den bästa karaktären. Giamattis poliskommisarie är härligt vrång, envis och godhjärtad, men ändå trogen sin uppdragsgivare Leopold (Rufus Sewell) kronprinsen av Österrike-Ungern. Välgjorda kostymdramer är nåt jag har svårt att inte gilla, så är det bara. Det är väl inte så mycket romantik men en del får man. De magiska numren är sevärda. Det var kanske lite väl mycket datorgenererat; det blev liksom för snyggt ibland. Sewell gör sin roll helt utan nyanser. Han är genomond, men det kanske är så det ska vara i en sån här typ av film. Det är enbart underhållning för stunden men ganska bra sådan. Upplösningen är lite väl snabb. Man hinner inte riktigt få en aha-upplevelse.

3/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to The Illusionist

  1. Movies - Noir skriver:

    Mmm, jag håller med – denna var lite sämre än The Prestige, men båda sevärda. The Presige fick -4/5 medan denna fick +3/5 av mig, alltså lite högre på båda.

    • Jojjenito skriver:

      Japp, jag är ju ”känd” för att ge ”låga” betyg. Det är lustigt det där. Allt är relativt. Men håller alltså med om förhållandet mellan de bägge filmerna.

  2. filmitch skriver:

    Kommer ihåg fotot som fint annars var det en stor besvikelse kan bero att jaf såg nämnda The Prestige precis innan. Trots att filmerna är totalt olika så blir det lite omedetet att de jämförs med varande.

  3. Rebecca skriver:

    Jag tycker båda filmerna är bra även om The Prestige är den bättre filmen. Jag tänker på Capote-filmerna som ett exempel på ett sådant par, de kom väl med bara några månaders mellanrum om jag inte minns fel!

  4. Sofia skriver:

    Jag påverkades också för mycket av The Prestige, tyckte den här var riktigt stel och trist. Men Biel är jäkligt träig…

    • Jojjenito skriver:

      Mja, det kan nog stämma att Biel är lite stel. Påminner lite om Emily Blunt The Adjustment Bureau… men sen tyckte jag Blunt inte alls var stel i Looper.

Kommentera

