The Prestige

Titel: The Prestige
Regi: Christopher Nolan
År: 2006
IMDb
| Filmtipset

För några dagar sen såg Joel på Deny Everything för första gången Christopher Nolans The Prestige och han gillade den väldigt mycket. På Twitter efterlyste han upprört fler recensioner av filmen. Här kommer mitt korta omdöme.

The Prestige är en mysig (jul)film med trollkarlar, sekelskiftesmiljöer i London, experiment med vetenskapsmannen Tesla (David Bowie!), och så lite… sci fi, eller vad man ska kalla det. Christian Bale och Hugh Jackman är antagonisterna som slåss om positionen som Londons trollkarl numero uno. Just den där vetenskaps/sci fi-biten tyckte jag var lite malplacerad i och med att Teslas maskin kändes alltför osannolik i den tid som filmen utspelas i. Detta medförde att min ”suspension of disbelief” förstördes en aning. Sen är jag a tad bit less på filmer där hela konceptet bygger på Den Stora Twisten. Det börjar bli uttjatat nu. Annars var det roligt att se veteranen Michael Caine som bidrog till en skön stämning. Möjligtvis hade filmen fått en fyra om inte visningen störts av att biografmaskinisten (förmodligen stolt medlem av ledighetskommitén) var och tog en fika istället för att se till att skärpan var inställd rätt från början.

3+/5

****

Själv såg jag The Prestige julen 2006. Varje jul sen år 2000 så har vår familj kollat på en biofilm på Annandagen, och det är jag som bestämmer vilken film vi ska se (vilket ansvar!). De filmer vi har sett hittills har varit: Unbreakable, Sagan om ringen, Sagan om de två tornen, Sagan om konungens återkomst, Masjävlar, King Kong, The Prestige, Arn – Tempelriddaren, Australia, The Imaginarium of Doctor Parnassus, Himlen är oskyldigt blå och Simon och ekarna. Vilken film blir det i år? Ja, jag funderar på Life of Pi.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

15 Responses to The Prestige

  1. Jag hade faktiskt inga problem med Tesla maskinen, du har inte spelat Red Alert eller?🙂

    Mina små problem var snarare med uppbyggnaden av vissa saker. Varför hade Bale också en Tesla maskin? Vad styrde var saker hamnar osv. Jag gillade mycket av uppbyggnaden och ser verkligen fram emot att se om den igen speciellt för att studera Bale’s skådespel närmare.

    Hade varit lite kul om du tvingat familjen att se nått annat än Konungens återkomst det året den hade premiär. Hahaha

  2. Sofia skriver:

    Jag hade heller inga problem med Teslas maskin, gillade den här filmen mycket. Däremot kan jag hålla med om att twisten kanske inte var riktigt så överraskande som Nolan försökte göra den till. Boken är faktiskt också helt ok, men jag vete tusan om inte filmen är bättre. Tajtare om inte annat.

  3. Henke skriver:

    Jojje, vilken kul tradition och vilket ansvar. Också en skön lista med toppar och djuuuuuupa dalar. Du kan inte var helt nöjd med alla valen i efterhand misstänker jag…😉

  4. filmitch skriver:

    Kort och gott min favoritfilm bland Nolans alla filmer och där är konkurrensen hård. Vilken julfilm lutar det åt i år?

Kommentera

