The Hurt Locker

Titel: The Hurt Locker
Regi: Kathryn Bigelow
År: 2008
IMDb
| Filmtipset

Då avslutar vi det tredelade temat med Oscarsvinnare som jag av nån anledning inte tyckte var riktigt värda sin utmärkelse. Två saker som jag vill poängtera med The Hurt Locker är: 1. Kul att en kvinna vann en Oscar för bästa film. (Ja, jag vet att det är producenterna som egentligen belönas men Bigelow står med som producent och vann även regi-Oscarn.), 2. Kul att en sån här typ av film vann, en spännande actionthriller (eller mer dramathriller) helt enkelt. (Spontant kommer jag bara att tänka När lammen tystnar,  som i och för sig är mer av en ren thriller. Finns säkert några som jag glömmer?)

Jag har lite svårt att se sån kvalitet i den här filmen att den skulle vara värd en Oscar. Dels är det ju som man brukar säga inte en Oscarsfilm, dvs inte en sån där pampig episk dramatisk historia om hur nån som det går dåligt för kommer igen. Men framförallt så ser jag inte att det skulle vara nåt speciellt med filmen rent generellt. Vi har sett detta förut och minst lika bra, t ex i Jarhead som jag nog gillar mer. Vår lilla grupp åker från ställe till ställe och desarmerar bomber. De inblandade hanterar att vara i Irak på sina sätt. James (Jeremy Renner) är en adrenalin-junkie, Sanborn (Anthony Mackie) är den som känns mest normal. Jag tycker inte filmen säger nåt politiskt. Det skulle kunna vara en film om vilket krig som helst. Det handlar mer om att man mår dåligt i krig, men att det ändå är en sorts drog, vilket kanske är ett sätt att hantera kriget. Jag tycker inte riktigt filmen kommer nån vart. Den är hyfsat intensiv. Jag gillade t ex hela sekvensen när de satt fast omringade av krypskyttar. Skådisarna gör i princip fläckfria insatser. Känslan är realistisk men i slutändan så blev det ändå något av ett jaså. Men en trea är den värd.

3/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to The Hurt Locker

  1. Sofia skriver:

    Fast vad gäller eventuella ”Oscarskvaliteter” måste man ju jämföra med vad som fanns just det året, oavsett om det finns andra filmer från andra år som kanske är bättre (kan hålla med om att Jarhead var mer speciall, men jag _tror_ nog ändå att jag tyckte bättre om den här). Nu har jag inte sett alla filmer som var nominerade för bästa film, men den enda som bör kunna konkurrera är väl Prescious? Jag är bara tacksam över att Avatar inte vann…

    • Jojjenito skriver:

      Ja, visst måste man det och jag får väl erkänna att jag inte har koll på det egentligen. Det jag gjorde när fick fram mina tre exempelfilmer var att titta på listan över vinnare på 00-talet och sen plockade jag ut tre filmer som jag kände kanske inte riktigt höll måttet. Nu kan det mycket väl vara så att de i slutändan ändå var bäst. Fast det är ju ganska självklart att det fanns bättre filmer. Grejen är ju att dessa filmer aldrig skulle kunna bli Oscarsnominerade. Jag ska kolla upp det där nån gång och peka ut bättre filmer, men det kanske blir när jag gör mina årslistor så småningom.

  2. filmitch skriver:

    ”Jag tycker inte riktigt filmen kommer nån vart. ” Precis satt och väntade på att filmen skulle ”börja” och sedan rullade eftertexterna😦

Kommentera

