Slumdog Millionaire

Titel: Slumdog Millionaire
Regi: Danny Boyle & Loveleen Tandan
År: 2008
IMDb
| Filmtipset

Vi fortsätter med ytterligare en Oscarsvinnare som möjligen inte håller måttet. Den här gången 2009 års hajpade vinnare.

Slumdog Millionaire är ett bländverk – en snygg yta men inget innehåll. Miljöerna och färgerna i Bombays slum är väldigt snygga. Vissa scener är ett fyrverkeri av färger och fart. Början av filmen där vi får följa Jamal och hans storebror Salim och deras äventyr för att överleva är spännande, obehaglig men ändå mysig. Jag gillade tågscenerna. Men filmens historia som helhet och speciellt sista halvan är svulstig och bara för mycket. ”Det är ödet”, ”Kyss mig”. Kom igen nu. Hur den här filmen kunde vinna en Oscar för bästa film är ofattbart. Fast ändå fattbart. Filmen trycker på rätt knappar, även för mig. Slutet är en saga men jag gillar det inte, ändå dras jag med trots dravlet. Men filmen passerar gränsen och blir rejält fånig mot slutet. Den klarar sig ändå från att bli underkänd.

3-/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

14 Responses to Slumdog Millionaire

  1. Sofia skriver:

    Jag kan varmt rekommendera boken, som jag givetvis gjorde misstaget att läsa innan jag såg filmen. Bättre på alla plan — mer oväntad, bättre historieväv och absolut mindre svulstig.

  2. Fiffi skriver:

    Och jag som tycker den här filmen är alldeles fenomenal.

  3. filmitch skriver:

    Du har helt rätt filmen börjar bra men tappar någonstans i mitten och blir lite småtrist.

  4. Henke skriver:

    Jag tyckte att filmen var extremt överskattad. 2/5. Svulstig är ordet. Precis som du gillade jag inte att alla ologiska saker förklaras med ”ödet”.

Kommentera

