De zaak Alzheimer (Mördare utan minne)

Titel: De zaak Alzheimer (Mördare utan minne)
Regi: Erik van Looy
År: 2003
IMDb
| Filmtipset

I Mördare utan minne jagar belgiska poliser en glömsk hitman, som i sin tur jagar sina uppdragsgivare, som i sin tur vill mörklägga en pedofilverksamhet.

Filmens idé och start var lovande. Här fanns nåt lite lockande. Den klart intressantaste karaktären var givetvis den åldrade yrkesmördaren med begynnande Alzheimers (han spelas av den belgiske veteranen Jan Decleir). I början får vi också mest följa honom, och då var filmen som bäst. Tyvärr slarvar man bort just det här med hans glömska lite. När man ska visa att han har svårt att minnas är det enda som händer att vi får se lite snabba klipp med gul färgton. Detta upprepas lite för ofta. Det fanns tendenser till intressanta vinklar här (typ spörsmål som ”Var det jag som dödade offret som det rapporteras om på tv? I såna fall minns jag det inte!”), men det rann ut i sanden.

Sen blev det hela en ordinär polisthriller med de klassiska ingredienserna: Två kollegor som gnabbas och skämtar med varandra och dessutom gör tvärtemot vad polisledningen tycker. Inga dåliga skådisinsatser egentligen men vi har sett det förut. Det kändes bitvis som Hong Kong-polisaction (vilket vissa ser som nåt positivt). Slutet blev för långdraget. Som helhet är det ändå inte dåligt alls och det blir ändå godkänt till filmen, trots att det var något av en besvikelse. Nederländska (eller flamländska kanske mer korrekt) låter kul! Försäkringsbolag heter just försäkringsbolag på flamländska, noterade jag.

3/5

Här har vi ett seriöst fall av Lika som bär. Handbollsspelaren Stefan Lövgren och skådisen Koen De Bouw.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to De zaak Alzheimer (Mördare utan minne)

  1. Sofia skriver:

    Jag _tror_ att jag har sett den här. Visst kändes den lite som en TV-film?

    • Jojjenito skriver:

      Jag tror du sett för många Beck-filmer men den kan nog ha känts som en tv-deckare… en Beck-film kanske.

      • Sofia skriver:

        Kan med viss stolhet hävda att jag inte sett en enda Beck-film sedan han gestaltades av Gösta E. Och inte ens då tror jag att jag såg alla.

        • Jojjenito skriver:

          Haha, jag visste väl det. Själv har jag sett några med Krister Henriksson… nej, vänta nu… det var ju Wallander. Nej, då har jag nog inte sett några, i alla fall inte hela filmer.🙂

Kommentera

