Zodiac

Titel: Zodiac
Regi: David Fincher
År: 2007
IMDb
| Filmtipset

Här kommer en gammal recension av den möjligen underskattade filmen Zodiac. Jag såg och skrev om David Finchers film 2009.

Ah, det här var en positiv överraskning. Jag vet inte, men det var liksom ingen hausse kring den här filmen och Panic Room var ok men inget mer, så jag hade inga stora förväntningar egentligen. Vad jag fick var en fantastiskt välgjord och ambitiös film. Den är spännande utan att vara spektakulär. Handlingen är krypande och ganska långsam, men som jag skrev så finns det en spänning hela tiden. Jag tycker den påminner lite om PTA:s filmer, typ Boogie Nights, även fast temat är annorlunda. Det är ambitiöst och handlingen sträcker sig över lång tid med en skön tidskänsla. Skådisarna är klockrena i sina roller. Nä, det var verkligen en njutning att se Zodiac och det var bara skönt att den var lång.

4/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to Zodiac

  1. Markus skriver:

    Hördu, skrev du den här recensionen bara för att jag inte tyckte om Zodiac? =)

  2. Sofia skriver:

    Visst bra skådisar och uppbyggnad, men sedan då?! Den fiser liksom bara ut i ett stort ingenting😦

  3. Jojjenito skriver:

    Sedan? Fascinerande hela tiden tyckte jag.😉

  4. Movies - Noir skriver:

    Håller med Jojjenito, en av 2007 års bästa filmer tycker jag Zodiac är.

    • Jojjenito skriver:

      Yes, another believer. Och för att replikera Sofia (och Markus) en gång till lånar jag två citat från din recension:

      ”Och jag tror inte att filmen vänder sig till en publik under 25 år”
      ”Har man dock ett intresse för film och/eller är intresserad av fallet med Zodiac så bör man se filmen”

      Mogna alltså, eller bli filmintresserade.😉

      • Sofia skriver:

        Fast M-N säger ju faktiskt inget om att man måste _gilla_ Zodiac för att kunna räkna sig som filmintresserad😉 Återstår alltså att mogna lite till då…

Kommentera

