Kärlek 65

Titel: Kärlek 65
Regi: Bo Widerberg
År: 1965
IMDb
| Filmtipset

Idag visade SVT Hasse Ekmans Flicka och hyacinter som matiné. Nu hade jag i det här fallet redan sett filmen på dvd tidigare i somras, men ibland, eller ganska ofta om jag ska vara ärlig, kommer det såna här guldkorn på vår statliga television. Filmer som kanske inte finns att se online eller på dvd/blu-ray. Ett annat exempel är Arne Sucksdorffs Pojken i trädet som jag lyckades se (nu ser jag att även den filmen finns på dvd men ändå). Recensioner av bägge dessa svenska klassiker kommer att dyka upp här på bloggen. Det är alltså värt att kolla i tv-tablån på morgonen och programmera videon om det behövs. Även Bo Widerbergs Kärlek 65 hade jag turen att upptäcka på ettan eller om det var tvåan.

För ett tag sen såg jag Bo Widerbergs debutfilm Barnvagnen när SVT visade den. Jag tänkte då att det kanske var dags att beta av Widerbergs filmer. Han är ändå en av de mest kända svenska regissörerna, även om han i en del kretsar inte är lika hajpad som andra (*host*Bergman*host*). Hänsynsfullt nog visade SVT inte långt efter Barnvagnen Widerbergs tredje film, Kärlek 65 från, just det, 1965. Kärlek 65 är en äkta metafilm om filmregissören Keve (spelad av Keve Hjelm) som brottas både med familjeproblem och konstnärliga problem. Samtliga skådisar spelar personer med samma namn som sig själva. Vi ser bl a Inger Taube (från Barnvagnen), Thommy Berggren (i en kort cameo som skådis) och en ung Björn ”Dynamit-Harry” Gustafson.

Kärlek 65 är en väldigt personlig film som handlar om Bo Widerberg själv, i form av regissören Keve. Det handlar dels om regissören Keves, alltså Widerbergs, relation till sin fru och dotter, och dels om hur han tänker när det gäller filmen som konstart. Nåt Widerberg är grym på, och det visade han också i Barnvagnen, är långa scener med musik utan dialog. I Kärlek 65 flyger man t ex drake vid kusten några gånger till skön melankolisk musik. Härlig stämning här. Keve Hjelm är ganska rolig som regissören. Han har ett par intensivt stirrande ögon och han är hela tiden redo att vara hårt arbetande och ambitiös — när det gäller film alltså. Frun och dottern kommer i andra hand. Det är en sevärd film men lite varning för flum. Det var kul att se Ben Carruthers, från John Cassevetes Shadows dyka upp mot slutet.

3+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to Kärlek 65

  1. Movies - Noir skriver:

    Kul att du nämner SVT, och Flicka och hyacinter. Såg den själv idag efter tips från svartnoir att de skulle visa den. Min text om Flicka och hyacinter dyker upp under morgondagen.

    • Jojjenito skriver:

      Jag såg Flicka och hyacinter tidigare i somras. Köpte den på dvd, såg den – och sen några veckor senare så dyker den upp SVT. Gah. Nåväl, ska bli kul att läsa vad du tyckte. Jag har skrivit min recension klart men den ligger i publiceringskön.

  2. Leif Brodersen skriver:

    Hej! Vet du hur man kan få tag i filmen Kärlek 65? Gillar Widerberg och har sommarhus där filmen spelades in…

    • Jojjenito skriver:

      Hej Leif!

      Ja, Widerberg är en duktig regissör och extra kul när man hittar nån personlig koppling så där. Vad gäller filmen så verkar det i nuläget vara svårt att få tag på den. Jag kollade runt lite och den finns ju inte utgiven på dvd. Det har ju nyligen kommit en Widerberg-box där bl a Kvarteret Korpen ingår men Kärlek 65 är inte en av de sju filmerna. Möjligen att den kan komma som en separat utgåva senare. Sökte lite mer och såg att Kärlek 65 finns tillgänglig på bl a TPB men har inte testat att ladda ner den (verkar inte vara så många ”frön” dock). Jag hade ju tur och spelade in den när SVT visade den.

Kommentera

