Barnvagnen

Titel: Barnvagnen
Regi: Bo Widerberg
År: 1963
IMDb
| Filmtipset

För ett tag sen såg jag Bo Widerbergs hyllade film Kvarteret Korpen för första gången. Jag såg också hans kriminalklassisker Mannen på taket (även den hyllad) som jag hade sett tidigare men det var eoner sen så det räknas knappt. Först tänkte jag dock posta omdömen av Widerbergs tidigare filmer som jag såg för några år sen: debuten Barnvagnen, Kärlek 65 och Elvira Madigan. Först ut en kortkort text om Barnvagnen.

Jag passade på att se Bo Widerbergs debutfilm Barnvagnen när SVT visade den. Det var en klart intressant film att se. Miljöerna — från 60-talets Malmö — är underbart dystra och intressanta som tidsdokument. Samtidigt som det finns en realism i filmen så är den även poetisk vilket fotot (som för övrigt Jan Troell står för) starkt bidrar till. Pianisten Jan Johanssons musik bidrar även den till rätt stämning; ibland jazzig, ibland melankolisk. Bästa scenen är när Britt (Inger Taube), som flyttat hemifrån, hämtar en kristallkrona hos sina föräldrar för att ha i sin nya lägenhet. Andra tycker att scenen när Thommy Berggren och Taube lyssnar på Vivaldi på biblioteket är den bästa.

3+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to Barnvagnen

  1. David skriver:

    Tror att jag försökte se den men stängde av. Jag är faktiskt inget särskilt stort Widerberg-fan. Men visst har han gjort ett par riktigt bra filmer.

    • Jojjenito skriver:

      Haha. Well, även om det inte var en film som jag blev fullkomligt uppslukad av så var det ändå en ganska mysig film att se och jag funderade aldrig på att stänga av. Vilka filmer av Widerberg skulle du säga är riktigt bra?

      • David skriver:

        Dom två första du nämner: Kvarteret Korpen och Mannen på taket. Resten jag sett tycker jag är rätt mediokra. ”Lust och fägr…” som många tycker om ser jag som pretentiöst skräp.

        • Jojjenito skriver:

          Jag håller med om Kvarteret Korpen. Kommer en recension av den inom kort. Mannen på taket skriver jag också om snart och visst den var bra men den levde tyvärr inte upp till sitt rykte för mig.

  2. Movies - Noir skriver:

    Har sett fyra Widerberg-filmer. Två av dem är bland de bästa svenska filmerna jag sett, Mannen på taket och Mannen från Mallorca – två sköna kriminalare. De två andra var inte lika bra, Lust och fägring stor samt Joe Hill. Inte så sugen på mer, men händer det att jag får syn på någon av hans andra hyllade filmer, som Kvarteret Korpen eller kanske Fimpen, så tar jag mig nog en titt.

    • Jojjenito skriver:

      Joe Hill, Fimpen och Lust och fägring stor har jag inte sett men det blir nog av nån gång (kanske inte Fimpen, är inte så sugen på den). Kommer fler recensioner som sagt och jag tror faktiskt åtminstone en film skulle kunna passa dig.

Kommentera

