My Guilty Pleasure: Mamma Mia!

Titel: Mamma Mia!
Regi: Phyllida Lloyd
År: 2008
IMDb
| Filmtipset

När Filmspanarna träffades förra gången så bestämdes det att vi skulle göra gemensamma inlägg lite då och då där alla skriver om en speciell film, regissör eller ett speciellt tema. Det temat som alla enades om var Guilty Pleasure. Det kan handla om en viss film t ex som man lite så där i lönndom och mot bättre vetande faktiskt gillar. Eller vad betyder egentligen Guilty Pleasure? Efter en twitterdiskussion med Jessica och Joel framkom det att man kan ha lite olika definitioner. Det är svårt att direktöversätta uttrycket till svenska. ”Skyldig njutning” låter inte rätt. Jag tolkar det i alla fall som nåt som man vet att man inte borde gilla, nåt som man vet är dåligt men som man inte kan låta bli att gilla. Joel var mer inne på att det är nåt majoriteten inte gillar men som man själv är skamligt förtjust i. ”Aha, där kom en ganska bra översättning fram ”skamlig förtjustning” eller ”skamlig njutning”.) Själv tycker jag mer det handlar om att titta inåt i sig själv och faktiskt erkänna att man gillar nåt trots att man kanske inte direkt skyltar med det utåt, oavsett om man är i majoritet eller minoritet.

Så, då har jag definierat vad uttrycket betyder för mig, och jag bestämde ganska tidigt att det var en film jag skulle skriva om. Guilty Pleasure: en film som jag lite grann skäms för att jag gillar, en film som jag inte borde tycka om men som jag inte kan låta bli att gilla. För mig var det ganska svårt att komma på nån faktiskt. Det har till viss del att göra med att jag väldigt sällan ser om filmer. Så om jag nu kommer på en film så är det inte en film som jag ser om varje år. Jag hade några alternativ, som exempelvis handlingsmässigt usla martial arts-filmer som jag bara ser för de läckra fajtscener (Ong-bak tänker jag på t ex). Eller varför inte de två sista delarna i The Matrix-trilogin som jag uppskattade mer än alla andra. Fast då var det där med hur jag själv egentligen känner. Skäms jag för att jag gillar The Matrix Revolutions eller Ong-bak? Nej. Och då fanns det bara en film kvar egentligen.

Även om jag inte skäms eller har ångest för att jag gillar Mamma Mia! så är det den film som bäst definierar begreppet Guilty Pleasure för mig. Varför Mamma Mia!? Jo, jag säger alltid att jag hatar musikaler. Jag hatar schlager och allsång. Jag hatar fåniga romantiska komedier. Vilken sorts film är Mamma Mia!? Jo, en fånig romantisk schlagermusikal. Det ska ju inte gå att gilla?! Inte av mig i alla fall. En kväll för nåt halvår sen så visades den på nån reklamkanal och jag såg delar av den och jag kände att ”Vafan, jag gillar det här! Hur är det möjligt!?” Nu har jag sett hela för att kolla om den där obehagliga känslan av att gilla en musikal inte skulle infinna sig.

Mamma Mia! utspelas på en grekisk ö där Donna (Meryl Streep) driver ett litet hotell. Hennes dotter Sophie (Amanda Seyfried) ska gifta sig och vad Donna inte vet är att Sophie bjudit in sin pappa eller snarare sina pappor till bröllopet. Saken är nämligen den att Donna inte vet vem som är Donnas pappa. Det finns tre kandidater som spelas av superträige Pierce Brosnan, svenske Stellan Skarsgård och ickespontane Colin Firth. Alla tre dyker upp dagen innan bröllopet och spektaklet är därmed igång.

Spektaklet var det som sagt. Det blir sång och musik i princip från start till mål. Tempot är uppskruvat till max och scenerna, den ena mer dråplig och fånig än den andra, avlöser varandra. En konstig sak är att jag inte stör mig det minsta på när skådisarna plötsligt brister ut i sång. Kanske beror det på att de gör de så ofta och ibland bara i korta sekvenser att det känns som normaltillståndet. Och sångnumren är alltså oftast dråpligt roliga. Jag fick lite samma känsla som när jag såg och gillade Singin’ in the Rain. Jag tror det är det pompösa jag har svårt för när det gäller musikaler. Nåt filmen lyckas förvånansvärt bra med är att integrera ABBA:s låtar i handlingen. De känns rätt helt enkelt och det ska väl manusförfattarinnan Catherine Johnson ha cred för.

Skådisarna verkar ha haft riktigt roligt och driver med sig själva. Well, trästoden Pierce Brosnan har lite svårare än de andra att slappna av. Han känns så obekväm med att sjunga att det blir roligt. Svenske (och därmed per definition stela?) Stellan Skarsgård har mer självdistans. Colin Firth, ja, han ska vara stel i filmen. Och Meryl Streep, vilken kvinna. Hon dominerar och sjunger med inlevelse mer än med bra röst. Och så visar det sig att unga Amanda Seyfried har en bra sångröst, nästan för bra för att passa in, haha. Sen går det ju inte att komma ifrån att ABBA:s musik är bra. Det är enkla klockrena melodier, ibland glada dansanta saker och ibland mer melankoliska, som t ex när Streep sjunger The Winner Takes It All inför en sååå stel Brosnan. Sorry, jag kan inte låta bli att nämna Brosnans stelhet men det är faktiskt bara för roligt.

Filmens historia är osannolik och krystad men det spelar fan ingen roll. Det här är ren och rosa underhållning. Ett lyckopiller.


eller uttryckt i siffror 3+/5

Läs nu om andra Filmspanares guilty pleasures:

Allvarligt talat
Deny Everything
ExceptFear
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Flickorna
Flmr
Har du inte sett den? (podcast)
Rörliga bilder och tryckta ord
Svartare än noir
Syndare i Filmparadiset
The Velvet Café

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

22 Responses to My Guilty Pleasure: Mamma Mia!

  1. Pingback: Guilt-free pleasures and shameless dislikes « The Velvet Café

  2. Jessica skriver:

    Haha, nog är det lite roligt att vi inte bara nämner samma film utan även i stort sett har samma bild! Men jag kan bara hålla med: det är en underbar film. Även om jag vägrar skämmas över det.🙂

    • Jojjenito skriver:

      Lustigt indeed. När jag klickade in mig på din recension så trodde först att jag kommit fel och att jag hamnat på min igen.😉 Nä, jag skäms inte heller men det var den film jag tyckte passade bäst och jag ville skriva om en viss film… och inte fega ur som du.😉

  3. Fiffi skriver:

    Hihi, det känns lite som att Jojjenito tagit steget ut ur garderoben i och med detta. Wow!
    Kul att du gillar den, jag tycker själv den är sjukt mysig (och väldigt sorglig) och galet knasig.

  4. Henke skriver:

    Och jag gillade också Matrix 2 och 3. Så du är inte ensam där ute!

    Men attans, jag har inte sett Mamma Mia! För allt det du skriver om där uppe och lite mer. Jag tycker att Meryl Streep oftast är tråkig. Men sedan såg jag Julie and Julia och älskade den (den kanske skulle kunnat vara min guilty pleasure!) och jag såg för första gången Meryl med glimten i ögat och tungan i kinden. Jag ska kanske ge Mamma Mia en chans var det lider…

    • Jojjenito skriver:

      Åh, det var ovanligt, att du gillar tvåan och trean i The Matrix-serien menar jag.

      Ja du, se Mamma Mia! det är mitt tips. Du kommer inte känna dig nere efteråt i alla fall, det kan jag lova.😉

  5. svartnoir skriver:

    Den här var ju nästan värre än min guilty pleasure, haha! Helt usel film.😉
    Han som skötte all musik och ljud i filmen kom till vår skola (musikskola) för ett seminarium vilket var ganska intressant. Han sa att de flesta skådespelarna var urusla på att sjunga och de fick fixa till väldigt väldigt mycket i efterhand så att sångerna inte skulle låta förjävligt.

    • Jojjenito skriver:

      Försök inte, du vet att du gillar Mamma Mia!😉

      Alltså Streeps röst är väl inte den bästa men hon sjunger med en väldig känsla. Brosnan däremot… humor.

  6. Sofia skriver:

    Haha, här har prettogenen verkligen fått stryka på foten men en skön beskrivning😀 Själv gillar jag generellt musikaler men har aldrig fastnat för just den här, tyckte den mest var jobbig. Däremot finns det lite att hämta i både Matrix 2 och 3 (mest trean för min del) Och Ong-bak är verkligen inget att skämmas för!

    • Jojjenito skriver:

      Haha, jag får nog uppsöka läkare snart för att göra den där prettogenen dominerande igen. Det kanske finns nån ny behandling.😉 Musikaler är som sagt i vanliga fall inte min grej men Mamma Mia! var så over the top plus med lite annan musik så den funkade.

      Skämmas? Nej, det hoppas jag ingen gör för nån film. Inte ens Stargate.😉

  7. Pingback: Vem kan kasta den skuldfria filmstenen? « Rörliga bilder och tryckta ord

  8. Pingback: Filmspanartema: Guilty Pleasure! | Flmr

  9. Steffo skriver:

    Tusan!
    Bra val alltså! Den här hade man ju lika gärna kunnat skriva om!
    Mysig, larvig och stämningshöjare!🙂

    Gött så!

  10. Markus skriver:

    Jag tycker det är väldigt modigt av dig att våga komma ut ur garderoben så här, man ska inte skämmas över sin smak och man ska bli belönad för att man vågar vara ärlig. Men… SKÄMS!! Mama Mia?! Du måste skoja!! Herregud…

  11. Pingback: Guilty Pleasure – med sikte på exploitationfilmens guldålder! « ExceptFear

  12. filmitch skriver:

    Jag är redan ute ur garderoben och erkänner glatt att jag gillar musikaler🙂 Men den HÄR – usch nej. Jag fick huvudvärk av allt skrikande och dans/sångnumrena var ganska taffligt gjorda.

    • Jojjenito skriver:

      Just den HÄR gillade jag. Just de taffliga dans/sångnumrena var det som var mest charmigt. När Moulin Rouge var som mest i ropet så såg jag den. Det skulle jag inte ha gjort. Ogillade den skarpt, fick huvudvärk av allt skrikande.😉

  13. Sofia skriver:

    Jag kan iofs hålla med om att Meryl faktiskt gör en bra insats, hon ger sig verkligen hän.

Kommentera

