Sin City

Titel: Sin City
Regi: Frank Miller, Robert Rodríguez & Quentin Tarantino
År: 2005
IMDb
| Filmtipset

Henke hade överraskande nog (för mig) Sin City på plats 8 på sin topplista över filmer från 2005, och det kunde jag ju inte låta passera obemärkt så därför kommer här min recension från 2006.

Jag hade en del förväntningar på Sin City då den fått mestadels höga betyg – i alla fall i de recensioner jag har läst. Tyvärr infriades inte förväntningarna. Filmen var för mig ett otroligt snyggt glänsande paket fyllt med unken tom luft. Efter ett ganska kort tag var jag less på de endimensionella karaktärerna, ultravåldet och det ytliga berättandet som inte berättade nånting alls. Fallet blev extra tungt då jag tyckte inledningsscenen med Josh Hartnett på balkongen med rödklänningen lovade riktigt gott. Även början på historien med Bruce Willis var ok, men sen nånstans så tappade jag intresset fullständigt. Både historien med Mickey Rourke och Clive Owen tyckte jag var ganska tråkiga. Bäst var utseendet på Nick Stahls karaktär efter att han blivit gul, det var som taget ur en installation av Paul McCarthy. Småkul var också Elijah Woods mystiska och för honom kanske lite annorlunda rollfigur. Jag uppskattade förstås också det uppenbart snygga och serietidningsrätta bildspråket, men det räcker inte till godkänt betyg i min bok.

2+/5

PS. Nick Stahls karaktär och de figurer som Paul McCarthy skapar i sina installationer platsar i Lika som bär-kategorin.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to Sin City

  1. filmitch skriver:

    Skönt att finna att jag inte är ensam om att ogilla S.C. Snygg men ganska trist.

    • Jojjenito skriver:

      Ja visst är den trist. Snygg men trist. Den har orimligt högt betyg på IMDb i mina ögon. 8.2 och på plats #128 på topp-250-listan. Helt galet.

  2. Daniel skriver:

    Måste säga emot och tyckte att (nästan) hela filmen var bra. Det enda jag tyckte var störande var alla voice overs. visst den vill vara Noir men allt blir väldigt jobbigt efter ett tag. en stabil fyra i alla fall.

  3. Jessica skriver:

    Jag skrev något väldigt liknande när jag recenserade den för några månader sen. Otroligt tjusig men saknade hjärta, så den blev på nåt vis lite långtråkig efter ett tag. Gav den dock ett högre betyg än du på ren yta, men så är jag väl också allmänt generös med betygen.🙂

  4. Henke skriver:

    Jo som sagt jag gillade den annorlunda stilen, något av en ”novelty”. Kan inte säga emot den kritik som lyfts här bland kommentarerna egentligen.

    Tack för länkningen!

  5. Jojjenito skriver:

    Daniel: Kul att du kunde uppskatta filmen i alla fall. Själv ledsnade jag rätt snabbt på formatet.

    Jessica: Förhoppningsvis blir du elakare ju fler filmer du skriver om och betygsätter på din blogg (den är ju ändå rätt nystartad).😉 Japp, filmen saknar helt hjärta. Det är tomt där inne.

    Henke: Själv ledsnade jag av nån anledning på den annorlunda stilen. Snygg, men tråkig och utan hjärta. Fasiken, jag trodde du var en känslig kille som kräver mer än bara yta.😉

  6. Sofia skriver:

    Jag föll också för ytan, tycker den här är riktigt läcker. Trots Jessica Alba😉 Imponerande hur väl Rodriguez har lyckats förmedla Millers stil till film.

    • Jojjenito skriver:

      Du menar att Alba inte är läcker?!😉 Hmmm, nä, jag gillar inte filmen trots eller pga ytan. Och nej, jag kommer inte se om den.

Kommentera

