Zelig

Titel: Zelig
Regi: Woody Allen
År: 1983
IMDb
| Filmtipset

Vi fortsätter med nästa gamla Woody Allen-recension och jag blir kanske inte otroligt sugen på att se om filmen i fråga utan jag postar helt enkelt min gamla text och så får det räcka så. Anledningen är nog att jag inte är frälst på fejkdokumentärer. Läs här vad Addepladde tycker om Zelig. Min recension skrevs i oktober 2003.

Detta var en märklig fejkdokumentär där Woody Allen spelar en man som förvandlas, likt en kameleont, beroende på vilken omgivning han befinner sig i. Om han träffar kineser förvandlas han snart till en kines, om han samtalar med ett par judar så är han snart jude själv. Mycket märkligt men återgett i form av en realistisk dokumentär med gamla, ibland gamla på riktigt och ibland fejkat gamla, svartvita filmklipp. Då och då får vi höra verkliga och påhittade personer uttala sig, i nutid och färg, om den man, Zelig, som i 1920-talets USA var minst lika populär som Atlantflygaren Charles Lindbergh.

Zelig är bra, men inte alls lika bra som den helt annorlunda Annie Hall som jag såg tidigare. Men jag gillade just det här med att det faktiskt kändes som en riktig dokumentär. Sen såg Allen väldigt rolig ut i sina olika förvandlingsnummer. Han såg liksom smått generad och lite överraskad ut, ungefär som att ”hey, jag kan inte hjälpa det, det bara händer”. Men efter den roliga och märkliga inledningen där det var kul varje gång Zelig förvandlas tappade dokumentären lite. Det blev lite av transportsträcka mot slutet då nyhetens behag hade lagt sig.

3/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to Zelig

  1. Henke skriver:

    Jag såg denna för länge länge sedan och jag ska absolut se om den och skriva en revy. Det är en film som är bättre på pappret (en femma) än som film, men jag tror jag kommer gilla den mer vid omtitten!

  2. filmitch skriver:

    En av mina favoriter av Allen men jag kan hålla med om att den tappar lite mot slutet.

  3. Jojjenito skriver:

    Henke: Så på pappret är filmen en femma men i verkligheten som film (duh) är den värd ett lite sämre betyg, haha. Roligt resonemang. Tror inte jag har läst/hört det uttryckt på det viset som om det vore ett hockeylag som är bra på pappret.

    filmitch: Det är en Allen-film som sticker ut en del, känns annorlunda jämfört med hans andra. Det beror väl på formatet.

  4. Pladd skriver:

    Den är verkligen annorlunda, men som du också påpekar så håller det inte riktigt samma höga nivå hela vägen. Tack för länkningen!🙂

  5. Sofia skriver:

    För min del är det här helt klart en favorit-Allen, men som du säger, den är ju rätt annorlunda jämfört med tex Annie Hall. Men då är jag också ett stort fan av mocumentärer…

  6. Jojjenito skriver:

    Pladd: Ja, det var väl helt enkelt så att idén räckte en bra bit men inte hela vägen.

    Sofia: Aha, en favorit-Allen, det ante mig. Själv gillade jag den också när jag såg den; det här var innan jag började ha lite svårt för fejkdokumentärgenren (och även på found footage).😉

Kommentera

